Na bh. sceni sudar dva titana – Konzuma i Binga

Ekonomija 05. maj 201517:58 > 18:06
N1

Na tržištu BiH dominira nekoliko velikih trgovačkih lanaca. Među njima ima i domaćih na čijim su policama uglavnom proizvodi iz naše zemlje. Trgovački lanac Bingo dobija novi kredit za proširenje proizvodnje. Da li se Bingo sprema da ponovo preuzme nekoga ili da neki strani lanac preuzme Bingo?

Vrlo je izvjesno da će do kraja maja Evropska banka za obnovu i razvoj odobriti kredit od skoro 50 miliona maraka za širenje poslovanja trgovačkog centra Bingo. Da li će ovaj novac biti iskorišten za širenje poslovnica ili preuzimanje nekog drugog trgovačkog lanca, iz Binga nema zvanične potvrde.

Ovaj najveći domaći lanac nedavno je pruzeo Interex, a najnoviji zajam povezuje se sa namjerama priprema za prodaju Binga jednom stranom lancu, za šta nema zvanične potvrde.

Trgovački lanac Bingo ima dvije mogućnosti – ili da ulaganjem da novu vrijednost svom brandu ili da ga jednostavno ponudi nekom drugom lancu. Dobro upućeni kažu da je Bingo već iscrpio mogućnosti širenja na tržištu BiH, te da ima osnova indicije da bi trgovački lanac Lidl upravo preko Binga mogao da uđe na tržište BiH. Potvrdu ove informacije nismo dobili ni u Bingu, niti u Lidlu.

Na bh. tržištu na sceni je sudar dva titana. Konzum je najveći lanac sa 259 trgovina i 200 hiljada kupaca dnevno. Bingo ima nešto više od 150 trgovina, ali je na njihovim policama do 70 posto domaćih proizvoda. U slučaju da i posljednji veliki domaći trgovački lanac preuzme neka strana kompanija za pojedine ekonomista ne mora nužno biti negativno.  

“U slučaju preuzimanja, ne preuzimaju se samo trgovina i objekti, već se preuzimaju i dobavljači”, rekao je ekonomista Matej Živković.

Nekoliko velikih trrgovačkih lanac, opšti je dojam, ima dominantan položaj u BiH. U Konkurencijskom vijeću nisu naveli koje su to kompanije, ali su citirali zakon o konkurenciji:

Pretpostavlja se da privredni subjekt ima dominantan položaj na tržištu roba ili usluga ako na relevantnom tržištu ima udio veći od 40%.“

Također, Vijeće nije zaprimilo nijednu prijavu o monopolističkom položaju nekog trgovačkog lanca.

Monopolistički položaj podrazumijeva postojanje samo jednog učesnika na određenom tržištu, npr. jedan ponuđač na strani ponude, odnosno jedan kupac na strani potražnje. Situacija na tržištu maloprodaje prehrambenih proizvoda i robe široke potrošnje je daleko od onoga što se smatra za monopol.”

Na tržištu BiH odvijaju se dva paralelna procesa. Istovremeno jačaju i domaći i strani trgovački lanci.

U entitetu Republika Srpska se dogodio preokret. Prvobitno preuzimanje Tropica od srbijansko-belgijskog Maxija i Tempa, pretvorio se u kontrapreuzimanje, pa je domaći Tropic Group ponovo vlasnik trgovačkih centara nekadašnjeg Maxija i Tempa.