Nađen savršeno očuvan kostur kita star između 3.000 i 5.000 godina

Nauka 30. nov 202011:05 > 11:09

Gotovo savršeno očuvan kostur kita, čija je starost procijenjena na između 3.000 i 5.000 godina, otkriven je blizu obala Tajlanda.

Skelet je pronađen početkom studenoga oko 12 kilometara od obale zapadno od Bankoka. Vjeruje se da je dugačak 12 metara i da pripada vrsti poznatoj kao Brydeov kit.

Stručnjaci se nadaju da bi ovo otkriće moglo biti svojevrsni “prozor u prošlost”, osobito kada je posrijedi istraživanje razine mora i bioraznolikosti.

Djelomično fosilizirane kosti “rijetko su otkriće”, rekao je BBC-ju istraživač ovih velikih sisavaca Marcus Chua s Državnog sveučilišta u Singapuru.

“U Aziji je malo primjeraka djelomično fosiliziranih kitova”, rekao je, dodajući da ih se još manje pronađe “u tako dobrome stanju”.

Na fotografijama koje je objavio tajlandski ministar za okoliš Varawut Silpa-archa, mogu se vidjeti kosti koje su očigledno gotovo netaknute. Dosad je, po njegovim riječima iskopano više od 80 posto kostura, točnije kralježnica, rebra, peraje i jedna lopatica.

Procjenjuje se da je samo glava pronađenog fosila dugačka čak tri metra jer je riječ o golemoj vrsti kita koji obično teži između 15 i 20 tona.

Biolog Chua vjeruje da će ovo otkriće istraživačima donijeti brojna nova saznanja o prošlosti ove vrste kitova te da će im omogućiti da ustanove kakve su razlike u usporedbi s današnjim Brydeovim kitovima.

Kostur će im pružiti i podatke o “paleobiološkim i geološkim uvjetima koji su vladali u to doba, uključujući procjenu razine mora te vrsta sedimenata i bioloških zajednica koje su prevladavale u tom periodu”.

“Vjerujem da će nam ovo otkriće otvoriti prozor u prošlost čim preciziramo koliko je točno star kostur”, rekao je Chua.

Starost kostiju odredit će se metodom radioaktivnog izotopa ugljika, a rezultati se očekuju u prosincu.

Stručnjacima je vrlo zanimljiva povijest Tajlandskog zaljeva u posljednjih 10.000 godina, ističe Chua. Kaže da je razina mora nekoć vjerojatno bila i do četiri metra viša od današnje, a zanimljiva je i vrlo snažna i česta seizmička aktivnost u tom području.

Kostur je pronađen nedaleko od obale u Samut Sakhonu. Brydeove kitove, koji žive širom svijeta u umjereno toplim i tropskim vodama, i danas se može pronaći u tajlandskim vodama.

Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad