Šta godina dana u svemiru napravi ljudskom tijelu?

Nauka 04. mar 201612:39 > 12:43
Reuters / Arhiv

Nakon što su se astronaut NASA-e Scott Kelly i ruski kozmonaut Mihail Kornijenko spustili na Zemlju, nakon rekordnih 340 dana u svemiru, CNN piše kako je njihovo tijelo nakon toliko vremena doživjelo važne promjene.

Scott i njegov jednojajčani brat blizanac iste su visine, ali nakon povratka iz svemira, Scott je pet centimetara viši od brata Marka.

Stručnjaci iz NASA-e tvrde da je promjena u visini očekivana i privremena.

“Astronauti u svemiru narastu jer im se kralježnica produžuje, no kada se vrate na Zemlju, nakon kraćeg vremena, vrate se na prijašnju visinu”, naglašavaju.

Promjene na ljudskom tijelu su bile jedan od glavnih razloga zbog čega je NASA Scotta odlučila poslati u svemir na godinu dana, a drugog ostaviti na zemlji.

Svi ovi podaci pomoći će naučnicima u planiranju budućih misija koje će uključiti i eventualni let na Mars.

U uvjetima bestežinskog stanja s ljudskim tijelom se događaju se neke promjene poput spomenutog rasta za tri posto jer mikrogravitacija dopušta kralježnici da se opusti i širi.

Mišići postanu “žele” te počnu gubiti mišićnu masu pa pri povratku na Zemlju astronauti mogu imati problema s hodanjem.

Lice se proširi, odnosno zaobli i zadeblja, a noge budu mršavije jer se tekućina jednako rasporedi po tijelu.

Za svaki mjesec, koji astronauti provedu u svemiru, mogu izgubiti do jedan posto gustoće kostiju.

Studija provedena 2013. otkrila je da se astronauti uglavnom vrate s pogoršanim vidom, a osim toga, boravak u svemiru može umanjiti učinkovitost imunološkog sistema.

Svake večeri se moraju vezivati u vreće za spavanje jer bi im se inače glava vrtjela, a ruke lebdjele kad zaspu u mikrogravitaciji.

Astronauti izgube osjećaj koordinacije, a nedostatak gravitacije utječe na začepljenost u tijelu te se gubi osjet okusa i mirisa.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.