Naučnici otkrili da staklene kuglice na Mjesecu sadrže vodu

Nauka 28. mar 202315:50 0 komentara
REUTERS/Tingshu Wang/

Naučnici su utvrdili da staklene kuglice nastale uslijed silovitih udara svemirskih stijena na površinu Mjeseca sadrže vodu i stoga mogu biti potencijalni rezervoar ovog dragocjenog resursa za buduće ljudske aktivnosti na Mjesecu, javlja Reuters.

Naučnici su dans otkrili da je analiza uzoraka lunarnog tla izvađenih 2020. godine tokom kineske robotske misije Chang'e-5 pokazala da su ove staklene sfere u sebi nose molekule vode formirane djelovanjem sunčevog vjetra na površini meseca.

Mjesec je stalno bombardiran elementima, na primjer mikrometeoroidima i velikim meteoroidima, što proizvodi udarne staklene kuglice tokom visokoenergetskih brzih epizoda zagrijavanja“, rekao je za Reuters Sen Hu sa Instituta za geologiju i geofiziku Kineske akademije nauka, koji je jedan od autora studije objavljene u časopisu Nature Geoscience.

Sunčev vjetar je tok nabijenih čestica, prvenstveno protona i elektrona, koji izlaze iz korone, najudaljenijeg dijela sunčeve atmosfere, i prožimaju Sunčev sistem.

Voda iz solarnog vjetra nastaje reakcijom solarnog vodonika s kisikom prisutnim na površini mjesečevih staklenih kuglica“, rekao je Hu, te objasnio kako u tom slučaju ove sfere djeluju kao spužva za vodu.

Za buduća istraživanja Mjeseca, uključujući potencijalne dugoročne lunarne baze sa astronautima, voda je od vitalnog značaja ne samo kao zaliha za piće već i kao sastojak goriva. Mjesecu nedostaju tijela tečne vode koja su zaštitni znak Zemlje. No, smatra se da njegova površina sadrži prilično značajnu količinu vode, na primjer u ledenim dijelovima koji se nalaze u trajno zasjenjenim lokacijama i da je zarobljena u mineralima.

“Voda je najtraženija roba za omogućavanje održivog istraživanja planetarnih površina. Poznavanje načina na koji se voda proizvodi, skladišti i nadopunjuje u blizini površine Mjeseca bilo bi vrlo korisno budućim istraživačima da je izvade i koriste u svrhe istraživanja”, rekao je Hu.

Istraživači smatraju da bi se mogla crpiti voda iz staklenih kuglica, možda kroz proces zagrijavanja kako bi se oslobodila para koja bi se potom pretvorila u tekućinu kroz kondenzaciju.

Možemo jednostavno zagrijati ove staklene kuglice kako bismo oslobodili vodu u njima“, rekao je planetarni naučnik i koautor studije Hejiu Hui sa Univerziteta Nanjing u Kini.

The capsule returning the soil samples to Earth landed in the northern Chinese region of Inner Mongolia.

U sklopu misije Chang'e-5 prikupljeno je oko 1,7 kg zemlje, sa 32 staklene kuglice veličine od nekoliko desetina do nekoliko stotina mikrometara. Utvrđeno je da staklene kuglice imaju sadržaj vode do oko 2.000 dijelova na milion po težini. Hu je rekao da vjeruje da su takve staklene kuglice uobičajeni dio lunarnog tla i da se mogu naći ravnomjerno razbacane na cijelom planetu.

Misija Chang'e-5, nazvana po drevnoj kineskoj boginji mjeseca, bila je prva iz bilo koje zemlje u kojoj su izvučeni uzorci lunarne površine otkako je Sovjetski Savez donio uzorak od oko 170 grama 1976. godine. Sjedinjene Države su na zemlju donijele oko 382 kg površinskih uzoraka tokom programa Apollo od 1969. do 1972. godine.

Interakcija solarnog vjetra sa materijalima na površini Mjeseca mogla bi održati ciklus vode na Mjesecu, pri čemu staklene kuglice upijaju vodu i djeluju kao skladište za nju, rekli su istraživači. Ovaj proces solarnog vjetra mogao bi na sličan način proizvesti vodu na drugim bezzračnim tijelima u Sunčevom sistemu, kao što su planeta Merkur i veliki objekat u pojasu asteroida Vesta, rekao je Hui.