Novi pravilnik za škole – uz sveske i olovke nekome i metla

Regija 13. sep 201818:42 > 20:30
N1

Nova školska godina - novi i Pravilnik Ministarstva prosvjete za osnovne i srednje škole u Srbiji. Predviđa novi način kažnjavanja nedisciplinovanih učenika. Dosadašnjem sistemu ukora dodaje se i takozvani "društveno-koristan rad" - za svaki prijestup, birat će se odgovarajući radni zadatak sa liste koju je preporučilo Ministarstvo.

Može li nova disciplinska politika povećati bezbjednost u školama ili je, tek pucanj u prazno?

Uz sveske i olovke, nekima od njih uskoro bi mogla da zatreba i metla – jer u rukama neposlušnih učenika, rekvizit “tetkica” postaje školski pribor. Ko zasluži ukor, dobija i radni zadatak, a sve po propisima novog Pravilnika Ministarstva prosvete.

“Cilj određivanja društveno-korisnog odnosno humanitarnog rada u školama koji se ostvaruje u skladu sa ovim pravilnikom, jeste prevencija nepoželjnog i društveno neprihvatljivog ponašanja učenika kroj razvoj poželjnih i pozitivnih oblika ponašanja”, navodi se u pravilniku.

Takozvani “društveno-korisni zadaci” dodijeljivat će se po principu teži prestup – stroža kazna.

Blaže mjere propisuju se za nošenje neprikladne odjeće, prljanje školskih prostorija, ometanje nastave i slično. U teže prijestupe spadaju psihičko i fizičko nasilje, prepravljanje ocjena u dnevniku, donošenje alkohola, narkotika, pirotehnike, pa čak i oružja.

Princip liječenja boljki srbijanskog školstva naizgled je jednostavan – ko uprlja učionicu, mora da je ukrasi; ko uvrijedi druga, piše sastav o ljudskim pravima.

 Kazne za teže prestupe mogu biti čišćenje podova, ili učešće u aktivnostima kroz koje se uči izbjegavanje problematičnog ponašanja. Problematični učenici mogu da se iskupe i radom u organizacijama poput Crvenog Krsta ili Svratišta.

Ako učenik pretuče vršnjaka morat će da mu pomogne da do kuće odnese torbu i da mu se nađe pri pisanju domaćeg zadatka.

“Sve ono što treba da radimo inače, da radimo sa djecom, da ona budu odgovorna, da pomažu drugoj djeci, da govore o nenasilju, da drže predavanja, da sređuju za sobom, da srede učionicu, oni sve to predstavljaju kao kaznu. Dakle ono što je zapravo normalno i što bi trebalo da bude u školi najnormalnije, da se družimo, da pomažemo jedni drugima, da vodimo računa o stvarima, o opremi, mi sada posmatramo kao kaznu”, kaže Saša Stefanović iz Udruženja roditelja.

Kako god ih zvali, zadaci će se odvijati pod budnim okom nastavnika. I to i van radnog vremena i tokom vikenda – propisano trajanje je od 15 do 45 minuta dnevno, od 4 do najviše 16 dana uz pauze. To je moguće na papiru, ne i u praksi – kaže struka.

“Znači, učenik pogriješi nešto, bude kažnjen, kada učenik bude realizovao taj svoj društveno-koristan rad mora da prisustvuje i nastavnik. Znači i nastavnik je kažnjen automatski zato što je učenik nešto napravio”, kaže Zvonimir Jović iz Unije sindikata prosvetnih radnika Vojvodine.

Za primjedbe koje su se našle u ovom prilogu – u Pravilniku o disciplini nije bilo mjesta. Dokument sastavljen bez konsultovanja nastavnika i roditelja, stupa na snagu 15. septembra.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook i UŽIVO na ovom linku.