Marin: Željeznice godinama služe za politička potkusurivanja

Vijesti 14. nov 201609:12 > 09:23
N1

Željeznicama Republike Srpske u proteklih 15-ak dana zaplijenjeno je oko 170.000 KM sa računa po osnovu izvršnih presuda koje su radnici dobili protiv ovog preduzeća, a u naredna dva mjeseca trebalo bi da počne i prodaja zaplijenjenih putničkih automobila.

“Željeznice RS” suočavaju se sa tužbama radnika teškim oko 14 miliona KM zbog smanjenjenja toplog obroka sa 185 KM na 112 KM i neisplaćenog rergesa, a mnoge presude u korist radnika već su postale i izvršne.

O problemima u Željeznicama RS u Novom danu razgovarali smo sa Zlatkom Marinom, predsjednikom Samostalnog sindikata transportne djelatnosti Željeznica RS.

Analizom Svjetske banke koja je izložena nadležnima u RS predložena su tri rješenja za Željeznice RS-a. Prijedlozi se kreću od toga da se zadrži postojeći broj radnika, smanjenje broja radnika prirodnim odlivom, a kao spas se navodi modernizacija Željeznica.

Na pitanje u čemu je spas za ovo preduzeće, Marin je odgovorio: “Znamo da je direktiva EU da se izvrši reogranizacija preduzeća, no naše mišljenje je da je to pogubno za Željeznice i nije način da se spase. Željeznice RS se mogu spasiti, ali od Vlade RS treba dobre volje“.

O tome koje je rješenje je istakao: “Ovo stanje povlači iza sebe neka pitanja, na primjer: kako poslodavac može da krši zakon i da ne odgovara za to, kako rukovodioci preduzeća mogu da ga dovedu u dugove od 250 miliona i da sve uštede rade preko leđa radnika. Kad nađemo odgovor na ova pitanja, imaćemo i odgovor kako da ga spasimo. Naš većinski vlasnik je Vlada RS i tu su ti koji postavljaju upravu, nadzorni odbor i odlučuju šta će biti od Željeznica“.

O naplati tužbi je kazao: “S obzirom da su već krenule naplate, dvije grupe ljudi su naplatili i smatramo da bi i ostali trebali da naplate. Kakve će biti mogućnosti i na koji način će to biti vidjećemo s obzirom da živimo u državi gdje se zakoni mijenjaju preko noći“.

Istakao je i kako Željeznice RS imaju višak radnika, ali da na pojedinim mjestima postoji i manjak.

Godinama tražimo da se napravi sistematiziacija radnika po potrebama. Za svake izbore se vrši zapošljavanje radnika, a ako pričamo o višku, onda nema potrebe da se zapošljavaju. Činjenica je da smo mi preduzeće koje godinama služi za politička potkusurivanja i to je jedan od glavnih problema zašto smo došli u ovakvo stanje“, dodao je.

Ministar saobraćaja i veza RS NeđoTrninić je rekao da bi bez modernizacije Željeznice morale u stečaj, na šta je Marin kazao da je to tačno, no da ipak smatraju da postoji mogućnost da budu konkuretni bez velikih ulaganja i kredita, no da je za sve potrebno da razgovaraju i da Vlada ima volju da to uradi.

Naveo je i kako duži period traže sastanke sa Vladom, ali da još uvijek ne odgovaraju na upite.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.