Čavara: HDZ BiH očekuje najmanje šest ministarstava

Vijesti 21. jan 201509:18 > 09:27
Anadolija

"Danas neće biti nastavka sjednice Doma naroda Parlamenta Federacije BiH, a da li će je biti sutra zavisi od toga da li će dogovor nastupiti unutar Kluba Srba u Domu naroda Parlamenta FBiH i imati dovoljnu potporu da se kandidira potpredsjednik FBiH iz srpskog naroda", istakao je Marinko Čavara, potpredsjednik HDZ-a BiH.

Anadolija

Čavara naglašava da se time otvara put za implementiranje rezultata izbora i formiranju vlasti.

“Dogovor nema alternative. Imamo situaciju da je DF okupio tri ili četiri pojedinačna delegata u Klubu Srba. S druge strane imamo dva bloka – uvjetno rečeno klub izaslanika SDP-a kojih je šest i tri SNSD-a. DF je upućen na razgovor da li sa SDP-om ili SNSD-om ili sa objema strankama u cilju prikupljanja dovoljne potpore za njihovog kandidata za dopredsjednika FBiH iz srpskog naroda”, naglasio je Čavara.

Aktuelnu situaciju, naglašava, “ne bi nazvao blokadom”. Prije se, cijeni Čavara, može reći da se radi o zastoju u uspostavi vlasti.

“U prošli četvrtak su bili stečeni uvjeti, prvi, najraniji što je moglo biti, da se formira Dom naroda. Nažalost, zbog žalbi koje su bile, to se odužilo dugo u noć, ali s obzirom da smo, ipak, napravili posao konstituiranja Doma naroda, kao drugog doma Parlamenta FBiH, mi smo završili proces konstituiranja zakonodavne vlasti u FBiH. Mislim da je napravljen dobar posao. Još je ostalo da se definira dogovor unutar Kluba Srba da imamo kandidata iz srpskog naroda za dopredsjednika i time smo otvorili prostor za uspostavu kompletne vlasti u FBiH i za Vijeće ministara BiH, odnosno na državnoj razini”, naveo je Čavara.

Finansiranje FBiH bit će riješeno

Istakao je da “po pitanju donošenja odluke o privremenom finansiranju nema bojazni”, s obzirom na to da FBiH nema usvojen budžet za 2015. Čavara navodi kako se može sazvati sjednicu Doma naroda ukoliko ne bude dogovora u Klubu Srba do kraja mjeseca i bez imenovanja predsjednika i dopredsjednika FBiH.

“Naša je namjera da ne odražavamo dvije sjednice, jer je to veliki trošak za građane FBiH, nego da to na jednoj sjednici obavimo: izaberemo i vodstvo FBiH i donesemo odluku o privremenom finansiranju za FBiH i isto tako izmjene i dopune Zakona o proračunima FBiH koje bi omogučile da Grad Mostar može donijeti privremenu odluku o finansiranju i proračun za 2015. godinu”, naveo je Čavara.

To je nužno, naglašava, kako bi građani Mostara pored “ovih ustavnih problema koje imamo nakon odluke Ustavnog suda BiH: nepostojanja Gradskog vijeća i nemogućnosti održavanja izbora u Mostaru, mogli da ostvaruju funkcionisanje, posebno oni koji crpe svoja prava iz proračuna Grada Mostara”.

Čavara smatra kako odlazeći predsjednik FBiH i dva dopredsjednika “ne mogu” posegnuti za ustavnim ovlaštenjima i raspustiti oba doma Parlamenta FBiH ukoliko oni nisu u stanju da zasjedaju i donose odluke, te usvoje odluku o privremenom finansiranju, odnosno budžet FBiH.

“Bilo bi to suludo. Ono što su radili do sada pokazalo se puno puta štetno za Federaciju BiH. Isto kao i ovo što radi Vlada koja je odlazeća, koja nije dobila potvrdu na ovim izborima, već je dobila negativnu ocjenu. Jako je nekorektno da postavljaju kadrove koji bi trebali obnašati dužnosti na tim pozicijama u narednom periodu. Time onemogućavaju onima koji su dobili potvrdu glasača na izborima, dobili povjerenje i obvezu da u narednom mandatnom periodu rješavaju probleme pred svima koji su iskazali svoju volju na izborima”, ocijenio je Čavara.

On je istakao kako postoji previše problema u FBiH te da je to prevelika obveza, ali da se zasigurno uz jednu želju i spremnost “da radimo za opće dobro možemo puno toga napraviti”.

Prvi korak i obaveza na poziciji predsjednika FBiH kao šefa izvršne vlasti Čavari će biti naglašava imenovati Vladu FBiH i s njima dogovoriti prve aktivnosti koje će biti. To je prvenstveno, navodi “raščišćavanje zakonskih rješenja koji su upućeni u Parlament, te traženje rješenja strateškog plana za oživljavanje gospodarstva”.

“Meni je drago da gospodin Fadil Novalić, koji je kandidat za predsjednika Vlade FBiH, ima isti takav stav. On dolazi iz realnog sektora. Vjerujem da ćemo sa svima onima koji čine Vladu FBiH, strankama koje su dogovorile programska načela djelovanja u narednom periodu osmisliti konkretan i žuran plan i realizirati ga na poboljšanju stanja u FBiH pored svih problema sa kojima se susrećemo: sustava, stečenih navika, prošle Vlade koja je napravila jedan pravni kaos u FBiH. Mislim da imamo dobre šanse da u narednih godinu napravimo značajne i vidljive pomake na dobrobit svih onih koji žive u FBiH”, naglasio je Čavara.

Provedbe odluka Ustavnog suda FBiH

Naglašava da će, prije svega, tražiti adekvatno sudjelovanje i poziciju HDZ-a BiH, odnosno HNS-a sa kojim su zajedno izašli na izbore u Vladi FBiH koja ima 17 pozicija – 16 ministarstava i predsjednika Vlade.

“Ono što je razlika u odnosu na državnu razinu jeste da FBiH nema mandatara već da se predsjednik Vlade imenuje zajedno sa svim ministrima. Normalno, u Ustavu postoji mogućnost i da kada se imenuje Vlada da se to može izvršiti uz konsultacije kandidata za predsjednika Vlade. Ono što prvenstveno određuje su dogovori stranaka koji ja mislim da neće biti problem oko resora i ministarstava. Mi smo više vremena utrošili na dogovaranje programskih načela, ono što ćemo raditi. Treba samo naći osobe koje će to kroz izvršnu vlast realizirati. Vjerujem da će na takav način moći zauzeti strateški odnos prema svim problemima i onda krenuti u realiziranje”, navodi Čavara.

Naglašava da nije nikakva tajna da je Davor Čordaš kao kadar HDZ-a BiH drugi mandat u Vladi bh. entiteta Republika rpska i da “zbog korektnog odnosa vjerovatno će neko iz SNSD-a biti u Vladi FBiH”.

“Vidjet ćemo u narednom periodu. Mi prvenstveno ne smatramo, ne tražimo od partnera nešto što se njih tiče. Tražimo onaj udio u vlasti koji pripada HNS-u, odnosno HDZ-u BiH. Od 17 pozicija u Vladi minimum je šest pozicija koji trebaju pripasti HDZ-u BiH”, navodi Čavara.

Budući predsjednik FBiH navodi da će HDZ BiH insistirati na provedbi odluke Ustavnog suda FBiH kojom su Ministarstva nauke i obrazovanja te Ministarstvo kulture i sporta proglašeni neustavnim.

“To je jedan od naših zahtjeva koji ćemo također, kroz razgovor sa partnerskim strankama tražiti. To bi trebao biti zahtjev svakog građanina pa i svake političke stranke da se poštuje Ustav, odluke Ustavnog suda FBiH. Nažalost preko 17 odluka Ustavnog suda nisu ispoštovane ili su izigrane u provođenju kao što se izigralo sa odlukom Ustavnog suda FBiH da su Ministarstvo nauke i obrazovanja i Ministarstvo kulture i sporta bez ikakve nadležnosti na razini FBiH: odlazeća vlast, koja kao što uvodi nova pravila, isto je uradila i u ovom slučaju samo u postojeći zakon stavila riječ koordinira i ostavila sve isto. To je čisto izigravanje odluke Ustavnog suda i Ustava FBiH. Mislim da su naši partneri u dosadašnjim razgovorima iskazali i želju i spremnost na poštivanje Ustava i odluka Ustavnog suda i mislim da neće biti problema da se ta ministarstva zamijene nekim drugim. Po Ustavu moramo očuvati broj ministarstava i raspored prema narodima, osam – pet -tri, i predsjednika Vlade. Vjerujem da ćemo imati i Vladu usklađenu sa ustavom i sa ustavnim odlukama, odnosno odlukom Ustavnog suda FBiH”, naveo je Čavara.

Navodi da je veliki problem što mladi odlaze i stoga misli da bi trebalo biti posebno ministarstvo koje će se baviti ovim osjetljivim pitanjima: mladim, ravnopravnosti, civilnim sektorom. Čavara smatra da zbog velike obaveze koja stoji pred nama “koje smo svi preuzeli zajedno, političke stranke i opredijelili se i izjavama koje stalno slušamo da evropski put BiH, a time i FBiH nema alternative vjeruje da je potrebno ministarstvo u smislu prilagođavanja ukupnog zakonodavstva i stvaranja uvjeta da se pripremimo za ulazak u EU”.

Anadolija

“Ako vidimo da postoji spremnhost evropskih zvaničnika da po nekom olakšanom pristupu BiH primi u svoje članstvo, tu šansu trebamo iskoristiti. Trebamo ono što stalno govorimo, pojačati kapacitete, ali i uraditi konkretne poslove prema zakonima i svim drugim potrebama da što prije možemo jednostavno se inkorporirati u zakonodavstvo i sustav EU”, zaključuje Čavara.

Rezovi za oporavak u gospodarstvu

Navodi da “imamo proces pretvorbe vlasništva od 1994. pa na ovamo koji je na neki način zapeo u pola”.

“U 50 posto privatiziranog od onoga što se planiralo privatizirati imamo nedefinirano šta je to javno dobro čime će država raspolagati u budućnosti i što neće privatizirati. Mi se tu moramo jasno odrediti. Mislim da je raščišćavanje u tom segmentu jako važno. Moramo napraviti društveno odgovorna poduzeća. Nedopustivo je da su javna poduzeća  društveno najneodgovornija: da po 10 ili 15 godina ne plaćaju doprinose i obaveze prema državi. Znamo da po zakonu nakon 30 dana treba pokrenuti stečaj ukoliko to nismo u stanju”, istakao je Čavara.

S druge strane, navodi da je neravnopravnost i nelojalna konkurencija ukoliko omogućite javnim, državnim ili nekim drugim privilegovanim poduzećima kako smo imali prigodu gledati u proteklih četiri godine da posluju bez obzira na zakonske obaveze.

“Odlazeća vlada je samostalno donosila odluke da poduzećima kojima su blokirani svi računi otvore namjenski za daljnje poslovanje, a svi drugim kojima su blokirali račun da budu na čekanju. To je neprihvatljivo”, istakao je Čavara.  

On je naveo da se mora uspostaviti tržišno natjecanje, ravnopravan pristup i državnim novcima i natječajima, a ne da neka određena preduzeća budu privilegirana.

“Mislim da ukoliko neko poduzeće ne može funkcionirati onda jasno postoje pravni mehanizmi i ekonomski zakoni koje treba poštivati, a to je stečaj, a ne da se infuzijom, novcem iz proračuna, onih koji su radili i plaćaju svoje obaveze prema državi da se on pretače u propale firme kojim opet samo produžavamo agoniju za godinu – dvije ili nekoliko narednih. Time se uništava mogućnost razvitka onih poduzeća koji su na tržištu mogu dati doprinos i razvijati, odnosno otvarati nova radna mjesta. To moramo jasno raščistiti. Nekada su rezovi i bolni, ali ako je rez u kojem će neko ozdraviti, možemo onda i to sa oduševljenjem uraditi i sa odgovornošću. To moramo napraviti što prije, naročito u gospodarskom sektoru”, cijeni Čavara.

Navodi da se mora olakšati poslovanje u FBiH počev od raznih administrativnih barijera, korupcije u dobivanju ovlaštenja dozvola, pravne nesigurnosti kod građanina. Kaže kako je neophodno stvarati mogućnosti za normalno poslovanje i upošljavanje mladih ljudi i sve one koji traže posao.

Čavara navodi da je svaka pomoć ili spremnost za ulaganje dobrodošla.

“Ne bih razdvajao bilo koju državu da li pripada EU, kandidat za ulazak u EU ili izvan EU. Osvjedočili smo se od rata naovamo da je najzdravije ulaganje domaćih ulagača, domaćih gospodarstvenika. Njima treba omogućiti što lakše poslovanje, sukladno zakonu i zakonskim procedurama. Omogućiti im da lakše dobivaju ono što im je potrebno, da nastave dalje raditi. Svaka investicija izvana je dobrodošla i to treba jasno definirati i ulagače i institucije države da ih zaštitimo da ne bude nekih devijacija koje smo imali u proteklom periodu”, cijeni Čavara.