Ponovni aktualizirano pitanje izgradnje Pelješkoga mosta.
Nakon objave da je zagrebačka firma Lipov gaj podnela žalbu na dokumentaciju za nadzor nad izgradnjom Pelješkog mosta i da je time zaustavljen izbor firme za nadzor radova, bez koje oni ne mogu ni početi – hrvatski ministar prometa Oleg Butković ocenjuje da u ovome trenutku nitko ne može zaustaviti gradnju Pelješkog mosta. No krije li se u pozadini svega neka druga priča?!
Iako se najavljivalo da će radovi početi ove jeseni, na gradilištu Pelješkog mosta još nema ni bagera ni radova. Od početka godine redali su se rokovi i najave gradnje, isto tako i probijali. Iz Hrvatske Vlade uvjeravaju- ništa ne može zaustaviti gradnju mosta.
“Očekujem što se tiče Pelješkog mosta razvijati po planu, ovo je naš najveći strateški projekt. Očekujem da se pazi na sve što trebamo raditi”, kaže Gabrijela Žalac, ministrica regionalnog razvoja i fondova EU.
No ključni strateški projekt susjedne Hrvatske, mogao bi naići i na novu, ovoga puta, financijsku, teško premostivu barijeru tešku 357 milijuna eura. Prema diplomatskim, neslužbenim i nepotvrđenim informacijama, Europska komisija se preispituje i to na stručnoj razini. Navodno, Brisel pritišće i traži odgovore od Zagreba na osnovu čega su podnijeli zahtjev za financijska sredstva za gradnju mosta, a koji oni financiraju, iako od BiH nije dobila zeleno svjetlo. Ova informacija pojavila se i u stručnim krugovima.
“Po mom mišljenju nastavit će se takva situacija da EK neće ispatiti novce, sredstva su dodjeljena ali ne isplaćena jer je proces neregularan. Most je nelegitiman jer bi njegova pozicija kršila međunarodno pravo i EK je obavještena”, kaže Nešad Alikadić, ekspert za pomorski promet.
Europsko zakonodavstvo jasno kaže da se sredstvima iz EU fondova ne može nanositi šteta bilo kome, no iz Zagreba dolaze inforamcije da EK jedino važno da se sredstva iz njihovih fondova budu namjenski potrošena i poštujući se stroga zakonske procedure. Ne treba zaboraviti da su po pitanju izgradnje Pelješkog mosta iz BiH odaslano čak 6 različitih pisama. I dok jedni kritiziraju drugi ohrabruju izgradnju mosta.
“Od 6 akata ili pisama upućenih iz BiH, evidentno je da tekstovi nisu tekstovi usuglašeni….koje je stajalište BiH… Min prom i komunikacija ne može zauzeti stav BiH, to donosi jedino i isključivo Predsjedništvo BiH”, navodi Igor Pejić iz Ministarstva prometa i komunikacija BiH.
O najvažnijem strateškom projektu susjeda bit će riječi i na sastansku resornih ministara Hrvatske i BiH sljedećega mjeseca. Na stolu -previše otvorenih pitanja, a i 17 godina nakon što je ovaj most ušao u prostorni plan neizvjesna je njegova konačna sudbina. Hoće li spajati ili razdvajati?!