Nerijetko se mogu čuti ocjene da je Bosna i Hercegovina poprište interesa velikih sila. Od Vašingtona, preko Moskve do Ankare. Ali, u tom trouglu ne treba zanemariti Peking, koji je posljednjih godina vrlo prisutan na ovim prostorima, ali prije svega kroz investicije. Provjerili smo koliko je Kina prosutna u našoj zemlji.
Bosna i Hercegovina je najviše profitirala, ocjena je kineske ambasadorice u našoj zemlji nakon nedavno održanog Samita Kine i 16 zemalja Istočne i Centralne Evrope, u Sofiji. Potpisan je niz sporazuma kineskih i bh. kompanija, a vrijednost samo onih iz oblasti infrastrukture je dvije milijarde maraka. Kina je i do sada financirala brojne velike projekte u našoj zemlji, uključujući Termoelektranu Stanari, čija je izgradnja koštala više od milijardu maraka. Još jedan projekat koji se mjeri milijardama, jeste izgradnja Bloka 7 Termoelektrane Tuzla. Prvi sporazum potpisan je na samitu u Beogradu krajem 2014. godine. Vlada Federacije Bosne i Hercegovine izdala je garanciju za kredit tek u avgustu ove godine, a mediji su objavili da su kineski investitori najavili povlačenje, ukoliko Parlament Federacije ne potvrdi tu odluku do kraja septembra. Premijer Fadil Novalić kaže da je pritisak investitora razumljiv, ali da ne očekuje odustajanje Kineza.
“Svakako, ni oni ni mi nećemo se povući iz ovih projekata. Ne može 15 dana ugroziti nešto na čemu smo radili nekoliko godina”, smatra Novalić.
“Treba završiti sve aktivnosti, svaki detalj, koji se tiče ove najveće investicije u BiH u posljednjih nekoliko godina”, dodaje Mirko Šarović, ministar vanjske trgovine BiH.
Kina je ranijih godina nudila Investicioni fond od 10 milijardi eura za projekte u Centralnoj i Istočnoj Evropi. Bh. vlasti su od 2014. godine pokazale interesovanje za financiranje izgradnje Koridora Vc, željeznice od Sarajeva do Beograda, Jadransko-jonske autoceste, ali od svega toga nije bilo ništa. BiH je prije četiri godine odobreno osam miliona dolara granta za pripremu tih projekata, ali javnost nikada nije saznala šta se s tim novcem dogodilo.
Power China je bila zaniteresirana i za izgradnju autoceste od Banjaluke do Mliništa, dužine 62 kilometra vrijednosti 600 miliona eura, dijela buduće autoceste Banjaluka – Split. Dokumentacija je upućena Eksim banci, ali pregovori nisu okončani, zbog, kako navode u Autoputevima Republike Srpske, nerada državnog nivoa vlasti. Druga kineska kompanija zainteresirana je za izgradnju autoceste Banjaluka – Prijedor. Pregovori su pri kraju.
“Ovaj projekat biće realizovan putem koncesije, o čemu je već postignut dogovor, a ovih dana privode se kraju pregovori o tehničkim detaljima realizacije. Vrijednost projekta je oko 300 miliona eura”,
navode iz Autoputeva RS.
Evidentno je da Peking ekonomski utjecaj Kine stavlja ispred političkog, za razliku od nekih drugih velikih sila, smatra univerzitetski profesor Anto Domazet.
“To su investicije na bazi kreditnih aranžmana. To nisu poduzetničke strane investicije, u kojima bi investitor preuzimao rizik, nego su kreditni izvori za koje garanciji daju entitetske vlade. I to je je još jedan način da se izbjegne složeni sistem koordinacije u BiH”, pojašnjava Domazet.
Kina je ogromna zemlja, veliko tržište, ali i prilika za privlačenje turista sa dalekog istoka. Prvi korak ka tome je uspostava avio-linije.
“Parafirani sporazum o uspostavi vazdušnog saobraćaja sa NR Kinom. To bi bila prilika da se spoje određene destinacije, koje bi bile interesantne kineskim turistima”, kaže Armin Kajmaković, direktor Aerodroma Sarajevo.
Ako uporedimo trgovinski bilans Bosne i Hercegovine i daleke Kine vidjećemo kako je samo u prošloj godini, Bosna i Hercegovina izvezla 38 miliona maraka u Kinu, ali smo istovremeno uvezli 424 miliona.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook i UŽIVO na ovom linku.