Jedini u BiH proizvode biljku, zamjenu za šećer od kojeg je 40 puta slađa

Ekonomija 22. aug 202017:35 > 19:19
N1

Pandemija korona virusa ostavila je posljedice i na male domaće proizvođače u Bosni i Hercegovini, koji su uglavnom svoje proizvode prodavali na velikim skupovima, sajmovima, vašerima kojih za sada nema. Jedan od rijetkih koji se održao je Bazar domaće radinosti u Živinicama. Bila je to rijetka prilika za proizvođače iz cijele države da nešto zarade, ali i pokažu da se od domaćih proizvoda može zarađivati i opstati.

Proizvodi od voća i povrća, ljekovito i začinsko bilje proizvodi su porodice Konjić iz Zenice. Kažu da su jedini u BiH koji proizvode steviju, biljku koja je zamjena za šećer od kojeg je 40 puta slađa. Pomiješali su je i sa čajevima, a napravili su i tečnu steviju.

“Steviju sami proizvodimo. Ove godine pustimo par sadnica da procvjeta, pustimo sjeme. U proljeće pravimo rasad. Jedna sadnica je tri KM. Slala sam je u cijelu BiH poštom”, kaže Edina Konjić, Zenica.

Ali bez šećera se ne mogu napraviti oršanice i ostali domaći slatkiši koji se ne mogu naći u velikim marketima. Od jednog štanda žive dvije porodice.

“Ovim poslom bavim se 24 godine. Za neke proizvode smo morali platiti recepte. To su stari proizvodi koji su traženi na ovim našim prostorima”, otkriva Edin Salkić, Gračanica.

Domaće sirovine iskoristili su i proizvođači zemljanog posuđa ali i štavljene kože.

“Može da se kroji, da se prave razni tepisi, prostirke itd. Ove janjeće kožice od ovce merino i pramenke, može se staviti u auto, dvosjed, trosjed, fotelja, na krevet, djetetu u kolica. Koža je zdravlje. Evo ova koža sadrži lanolin. Koža je izolator. Niti grije, niti hladi, pospješuje cirkulaciju krvi i drži tjelesnu temperaturu”, ističe Vejsil Hajro, Visoko.

Za zdravlje je bitno i smilje, eterična ulja, melemi, kreme, ulje. Prozvodi su skupi, a proizvođači ih daju jefitnije na promocijama i dobro predstavljaju ono što su napravili i uspješno brendirali.

“Smilje se koristi i za bolove, vene. Dobro je za lice i kožu. Jača imunitet i usporava starenje kože te čisti kožu, lišajeve i fleke”, pojašnjava Branko Milošević, Široki Brijeg.

Svi ovi proizvođači i domaća radinost treba veću promociju. Neke lokalne zajednice idu u smjeru agroturizma.

“Prodajemo na bazarima, sajmovima, između sebe. Izvučemo neki dinar. Bavimo se šivanjem, štirkanjem, pletenjem, izradom staklenih perli, raznih ukrasa”, kaže Behija Redžić, Živinice.

“Mi smo pokrenuli i otvorili jednu akciju otvaranja bookinga sa agrodestinacijama jer smo uradili kartu destinacija koju turisti mogu obići obzirom da smo glavni akcenat stavili na cikloturizam, a preko njega razvijamo seoski turizam. Iz tog razloga smo željeli kroz bazar stimulisati ljude da pomognu malim proizvođačima”, dodaje Samir Kamenjaković, gradonačelnik Živinica.

Bila prodaja na kućnom pragu, preko interneta ili na sajmovima, autentični kvalitetni domaći proizvodi nađu mušterije.

U doba pandemije korona virusa, sajmova je malo. Proizvođači kažu da im je svaka prilika bitna gdje mogu izložiti proizvode te tako održati proizvodnu u mali kućnim obrtima od kojih većina i živi.

Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad