Predsjednik Upravnog odbora Fondacije za kinematografiju Sarajevo Antonio Beus reagovao je na izjave Pjera Žalice koje je prije nekoliko dana iznio u podcastu na N1. Kako je rekao, to je bila kap koja je prelila čašu da progovori o tome kako se troši novac Fondacije.
“Ne mogu da slušam, da ljudi za koje evidentno stoji novac koji su dobili, koji su to snimali, prozivaju mene kao lopova. Jesu eminentni autori, to je u redu, ali ja mislim da smo pravna država da svako treba da odgovara za svoja djela”, ističe u razgovoru za N1.
Budžetske pare za filmove koji nikada nisu snimljeni
Kaže da je prije njegovog dolaska, za Žalicin film ‘Tuđa krv’ i film ‘Zehra i fortuna’ iz budžeta dodijeljeno 902.656 KM.
“Ovaj novac je iščezao, jer filmova nema, a pare je popapala debela maca”, rekao je Beus.
Tvrdi da je spomenuo samo “fantomske nevidljive filmove čiji je gospodin Žalica potpisani autor”. Također je naveo da ga želi “podsjetiti da je firma Refresh, čiji je bio suvlasnik sa gospodom Ademirom Kenovićem, Srđanom Vuletićem i Zijadom Mehićem, u mandatima prethodnih UO fondacije dobila stotine hiljada konvertibilnih maraka za druge fantomske i jednako nepostojeće filmove. I te pare su pojele mace, a u ovom slučaju se nabralo više od milion maraka, ali filmovi nikada nisu snimljeni”.
“Da pojasnim, gospodine Žalica, vi niste jedini koji ste sprovodili ovu praksu prije mog dolaska na čelo UO, ali ste svakako jedan od najvećih izuzimača budžetskih para za filmove koji nikada nisu snimljeni niti će ikada vidjeti svjetlo dana. Poznato mi je da ste za te iste fantomske projekte osim sredstava iz Fondacije FBiH uzimali i sredstva iz budžeta kroz Ministarstvo kulture i sporta KS i drugdje gdje god se moglo zgrabiti. Jasno mi je da me vi i vaše kolegice i kolege želite smijeniti, da se vrate ona stara za vas dobra vremena kad je bilo ‘Uzmi ago koliko ti drago’ pa da budem gender korektan i da dodam da ‘aginica jami i ustrajno grabi'”, rekao je.
Ipak, kaže, nisu to samo Žalicini filmovi u pitanju, nego tvrdi, to je jedna ustaljena praksa koja dugo godina vlada.
“Ima dosta filmova koji su dobili novac da se snimaju, međutim, nikad nisu snimljeni. Ili još više ima filmova koji su dobili novac, koji su snimljeni, ali čiji su budžeti bili prenabudženi. Jednostavno, ljudi su kroz povećane troškove s budžetima, maltene osiguravali sebi novac ili osiguravali prihode, bez apsolutno da ih ne interesira kako će biti gledanost film”, rekao je Beus i dodao da je to problem u bh. kinematografiji, što tvrdi, njegovim dolaskom, počeo je te stvari da raščišćava.
“Zbilja sam ušao u te aplikacije i kako su ljudi aplicirali za te filmove. Tu se moglo stvarno svašta vidjeti. Nisu to nepoznate stvari filmskoj zajednici. I jednostavno, to je bolna tema koju sam ja otvorio, koja nikome ne odgovara i to je to kulmiralo i ove godine kad Jasmila Zbanić nije dobila novac za ‘Quo vadis, Aida?’ I za prošli film nije opravdala sredstva koja je dobila – pola miliona maraka. Zadržala je sto tisuća maraka, četrdeset tisuća maraka je vratila u Fondaciju, a prema izmjeni pravilnika u Fondaciji – ‘onaj ko dobije novac, a ne snimi film i zadrži novac, i 20% koliko ima pravo na predprodukciju da zadrži i da opravda, nema pravo da aplicira dvije godine na konkurs za novi film’. To je nešto što je bilo promijenjeno u pravilniku i još je bila promijenjena jedna stvar – ‘ko ima jedan dugometražni film u produkciji, ne može dobiti drugi dugometražni film, dakle da radi dok se prvi ne završi, a ostalo sve su u suštini radi po pravilnicima iz 2009””, tvrdi predsjednik Upravnog odbora Fondacije za kinematografiju Sarajevo, i dodaje:
Kako je rekao, niz je tu filmova koji nisu opravdali sredstva, između ostalih, navodi i filmove Abdulaha Sidrana.
“Ne znam ko je aplicirao za Sidranove filmove, a dobio novac, ni oni nikad nisu snimljeni”, naveo je Beus.
Nova stranca finansiranja bh. kinematografije?
To je novac iz budžeta, podsjeća Beus. Budžet Fondacije, navodi, kada je on došao, prve godine je bio 1.260.000 KM, prošle godine je povećan na 3.600.000 i ove godine isto tako 3.600.000 KM.
“Hononarni period koji je bio, mi smo iskoristili da te stvari na neki način sredimo, da poravnamo, filmove koji su snimljeni, da im omogućimo da budu završeni. Koji nisu snimljeni, koji nisu dobili sredstva u koprodukcijama na koje su aplicirali, da ti ugovori budu raskinuti i jednostavno mi smo planirali ove godine, s ovim natječajem da započnemo, da doprinesemo jednu novu strancu u finansiranju bh. kinematografije. Ove godine je bio, prije nego što je natječaj raspisan, sastanak u Fondaciji, došla je većina filmskih djelatnika Bosne i Hercegovine. Želja je bila da se financira manji broj projekata s više novca. Da se forsiraju eminentni autori, da se daju meritorni projekti i kada smo mi to sve uradili po želji zajednice, onda se desilo ovo što se desilo, taj skandal, a to je da je dva mjeseca nakon što su konkursi okončani, ministarstvo, odnosno Vlada FBiH, retroaktivno je poništila postupak i naložilo Fondaciji, da mi tu raskinemo sve te ugovore, a nisu nam dali instrukcije kako to da uradimo. Mi, i pored želje da poštujemo pravnu državu, ne možemo da dovedemo na sebe tu vrstu odgovornosti da mi raskinemo ugovore, da ljudima koji su u regularnoj proceduri dobili novac raskinemo ugovore bez razloga, bez obrazloženja”, navodi Beus.
Podsjetimo, Udruženje rediteljica i reditelja BiH još jednom je prošlog mjeseca uputilo Vladi Federacije BiH zahtjev za smjenu (v.d) predsjednika Upravnog odbora Fonacije za kinematografiju Sarajevo Antonia Beusa, zbog kako tvrde, nezakonitog i nesavjesnog rada.
“Ja sam nisam rodio kao predsjednik Fondacije za kinematografiju, tako da ja za svoje rad odgovaram Vladi koja me tu u suštini postavila”, kratko je zahtjev za smjenu prokomentarisao Beus.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!