Kako protok zraka utiče na širenje koronavirusa u automobilu?

Auto 11. dec 202015:22 > 15:31
Pixabay (ilustracija)

Ako se tijekom pandemije nađete u automobilu s osobom koja nije član vašeg kućanstva, vjerojatno će vaš prvi instinkt biti da spustite prozor, bez obzira jeste li vozač ili suvozač.

No, fizičar sa Sveučilišta Massachusetts Amherst u novoj je studiji pokazao da otvaranje prozora koji vam je najbliži nije uvijek najbolja opcija da se zaštitite od koronavirusa ili bilo koje infekcije u zraku.

VEZANE VIJESTI

U radu objavljenom u časopisu Science Advances, istraživači su otkrili da protok zraka u automobilu može utjecati na širenje zaraze. Računalni modeli simulirali su automobil, zasnovan na Toyoti Prius, koji se kretao brzinom 80 km na sat.

Glavni autor Varghese  Mathai, docent fizike, navodi da možda nije optimalno otvoriti najbliži prozor tijekom vožnje automobilom, no ističe da je i to bilje negoli da se prozori uopće ne otvore.

“Ovo smo istraživanje dizajnirali imajući na umu dijeljenje vožnje, od tradicionalnog taksija ili Ubera do nekomercijalne vožnje, pod pretpostavkom da su u automobilu vozač i jedan putnik koji sjedi straga kako bi osigurali najbolji mogući razmak”, kazao je.

Zatvoreni prozori su najrizičnija opcija

Ukratko, istraživanje sugerira da bi otvaranje prozora najudaljenijih od vozača i suvozača moglo ponuditi neke pogodnosti. Smatra se da otvaranje svih prozora, zajedno s protokom svježeg zraka putem klime, stvara najbolje okruženje i da je u takvim uvjetima rizik od zaraze niži. Najrizičnija opcija je da su svi prozori zatvoreni, uz korištenje samo načina recirkulirajućeg zraka, prenosi News medical.

S obzirom na to da je nepraktično držati sve prozore otvorenima zimi ili dok pada kiša, Mathai je želio ispitati što se događa s aerosoliziranim česticama koje izdahnu putnici u automobilu s različitim kombinacijama otvorenih i zatvorenih prozora.

“Te malene, potencijalno patogene čestice ostaju u zraku dulje vrijeme, pa ako se ne izbace iz automobila, s vremenom se mogu nakupiti i povećati rizik od zaraze”, objašnjava.

Općenito, zrak koji struji unutar automobila stvara niži pritisak na prednje prozore u usporedbi sa stražnjim staklima, kaže Mathai.

Ništa bez zaštitnih maski

Pojašnjava da je njihova ideja da se otvore prednji i stražnji prozor na suprotnim stranama tako da zrak struji od stražnjeg prema prednjem dijelu, prolazeći kroz sredinu.

Studija je provedena s kolegama Asimanshuom Dasom, Jeffreyem Baileyem i Kennethom Breuerom sa Sveučilišta Brown. Istraživači su pretpostavili da bi, ako svi prozori ne mogu biti otvoreni, otvaranje prednjeg prozora s desne i stražnjeg prozora s lijeve strane moglo najbolje zaštititi vozača i suvozača od stotina aerosolnih čestica izbačenih svakim izdisanjem zraka.

“Na naše iznenađenje, simulacije su pokazale da zračna struja djeluje kao barijera između vozača i putnika”, rekao je Mathai, dodajući da ove mjere nisu zamjena za nošenje maske za lice dok se nalazite u automobilu, ali da mogu smanjiti količinu patogena u vozilu.

Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad