Djeca predškolskog uzrasta ne razumiju razloge zabrana, ali treba ostati smiren i istrajan i ponuditi im opcije. Kazna se mora dosljedno primjenjivati i zato je važno da bude logična, primjerena i kratkoročna.
Djeca tokom odrastanja žele sve veću samostalnost, pa su često neposlušna i buntovna, što dovodi do sukoba sa roditeljima.
Oni, kao i odrasli, teže aktivnostima koje ih vode zadovoljstvu, a prirodno žele da izbjegnu neprijatnost.
U dječijoj prirodi je da se protiv neprijatnosti bore neposlušnošću.
Djeca imaju svoju volju i ciljeve koji nisu istovjetni roditeljskim, i u razvojnoj uzrastu, kad počinju da spoznaju svoje granice i granice drugih, počinju da pokazuju svoje zahtjeve, pa odbijaju da se slože s tuđim.
Uloga roditelja je da djecu nauče zašto je važno da radimo na onom što nam se nekad ne da.
Zbog složenosti našeg mozga biološki, psihološki, socijalni i emocionalni razvoj čovjeka veoma je postupan.
Ono u čemu roditelji često griješe je da djeci, koja zbog uzrasta u kom se nalaze i nisu razvojno spremna za usvajanje određenih oblika ponašanja, nameću pravila i zahtjeve prisilom.
Predškolska djeca nekad ne razumiju razloge zabrana. U tom uzrastu još nisu sposobni da kontrolišu emocije i odgode zadovoljenje potreba.
Ono što žele, žele odmah i, ako to ne dobiju, reaguju burno. To nije neposlušnost nego obilježje razvojne faze kod djece.
Djeca u predškolskom uzrastu uglavnom uče promatranjem i oponašanjem i zbog toga će odrasli najbolje rezultate postići dobrim primjerom.
Iskustva pokazuju da je za djecu jednako štetno da rastu u porodici u kojoj ne postoji “vođa” kao i u onoj u kojoj je vođstvo pretvoreno u tiraniju.
Recimo, desetogodišnjak može lakše da shvati zbog čega bi bilo dobro da pospremi sobu nego što to može petogodišnjak. Ali u oba slučaja ključno je ponuditi opciju kako i kada da to učini, ali i objasniti zašto je to roditelju važno.
Nakon što dijete odbije, važno je ponoviti zahtjev na isti način, bez podizanja tona, optuživanja, manipulisanja, izazivanja osjećaja krivice ili moralisanja.
Primjerene kazne
Dijete ne mora da se složi sa kaznom, ali ona mora dosljedno da se primjenjuje i zato je važno da bude logična, primjerena i kratkoročna.
Uvijek mora da bude definisanog trajanja, primjerena uzrastu i ne treba da bude pretjerana.
Odrasli mogu nepovoljno da utiču na dječiji razvoj ako postavljaju zabranu tako da kod djeteta izazivaju osjećaj krivice, bespomoćnost, sram i nesigurnost.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad