Istraživanje pokazuje da se evolucija zaista ponavlja

Nauka 03. jun 202413:38 0 komentara
Zoonar GmbH / Alamy / Profimedia / ilustracija

Evolucija se često smatra nasumičnim procesom koji djeluje na raznolike karakteristike koje se slučajno pojavljuju putem genetske varijacije.

Toliko, da ako bismo vratili vrijeme unazad na evoluciju i “ponovo pustili snimak života”, kako je rekao kasni paleontolog Stephen Jay Gould, sumnja da bi “bilo šta slično Homo sapiensu ikada evoluiralo ponovo”.

Ali novo istraživanje o štapnim insektima sugerira da se evolucija ponekad može ponavljati na predvidiv način, što bi moglo pomoći našem razumijevanju kako se organizmi mogu mijenjati u odgovoru na pritiske selekcije, piše Science Alert.

Patrik Nosil, evolucijski biolog na Francuskom Nacionalnom centru za naučna istraživanja, i kolege proučavali su obrasce kamuflaže štapnih insekata, prije svega Timema cristinae. Sa 30 godina podataka iz terenskih istraživanja s 10 različitih lokacija, otkrili su da je ponavljanje ključni dio evolucije štapnih insekata.

Od devedesetih godina, Nosil i kolege su lovili leteće insekte duž cesta u planinama blizu Santa Barbare, Kalifornija.

Tri različite varijacije T. cristinae kamufliraju se, ili sa bijelim prugama ili sa čistom zelenom bojom kako bi se uklopili sa svojim omiljenim domaćinima, ili rjeđe tamnijom nijansom. Štapni insekti polažu jaja samo jednom godišnje, pa je svaka godina u istraživanju predstavljala novu generaciju štapnih insekata, bez preklapanja.

Sa više od 32.000 uhvaćenih i katalogiziranih insekata, tim je mogao razlučiti trendove – otkrivajući da su u svih 10 geografski odvojenih populacija, učestalost zelenih i prugastih štapnih insekata varirala iz godine u godinu na predvidiv način. Ako su pruge postale manje uobičajene jedne godine, postajale su češće sljedeće, i obrnuto.

Međutim, udio rjeđih, tamnih insekata, koji se stapaju sa šumskim tlom, ostao je prilično nizak i stabilan tokom vremena.

“Naši rezultati impliciraju da je evolucija i ponovljiva i složena za istu osobinu,” pišu Nosil i kolege u svojoj objavljenoj studiji.

Istraćivanje može imati i buduće implikacije

Ovi rezultati podsjećaju na prošla istraživanja koja pokušavaju razumjeti zašto evolucija stalno stvara (i uništava) rakove, sa njihovim bočnim puzajućim tijelima, izdržljivim oklopima i prevelikim kliještima. Istraživanja su također pokazala da i drugi organizmi, poput riba grgeča, imaju sličnu tendenciju da evoluiraju iste osobine iznova i iznova.

Međutim, većina tih saznanja potiče iz studija jedne ili nekoliko populacija, ili kratkih laboratorijskih eksperimenata koji nisu dovoljno dugi da bi uhvatili pojavu genetskih mutacija koje bi mogle dovesti do korisnih osobina.

Ovo novo istraživanje se vraća decenijama starim pitanjima determinizma i slučaja u istoriji života, ali može imati i buduće implikacije. Naučnici koji nisu bili uključeni u rad smatraju da razumijevanje da evolucija ponekad djeluje na predvidljiv način može pomoći istraživačima da predvide kako se organizmi mijenjaju i time upravljaju populacijama.

Ali budući da su Nosil i kolege proučavali samo T. cristinae i njegove srodne vrste, mogu samo nagađati kako bi se rezultati mogli razlikovati u drugim taksonima ili da li je evolucija slično predvidljiva u drugim dijelovima životinjskog carstva i biljnom svijetu.

Izgleda da postoji niz primjera sada, od leptira i noćnih leptira do riba, vrapaca, ovaca i jelena, vrsta koje slijede predvidljive evolutivne puteve, vraćajući se testiranim osobinama koje im pomažu u preživljavanju.

Studija je objavljena u časopisu Science Advances.