Zemlja je prije 41.000 godina proizvela možda i najstrašniji zvuk koji ćete ikada čuti, neki naučnici strahuju od njegovog ponavljanja

Nauka 20. okt 202407:16 0 komentara
Screenshot

Od 2013. godine, ESA-in Swarm satelitski sustav kontinuirano mjeri magnetske signale iz Zemljine jezgre, plašta, kore, oceana, ionosfere i magnetosfere.

Prije više od 40.000 godina dogodio se dramatičan preokret u Zemljinom magnetskom polju, poznat kao Laschamps događaj. Zahvaljujući podacima prikupljenim kroz Swarm misiju Europske svemirske agencije (ESA), znanstvenici su uspjeli rekonstruirati ovu promjenu te je interpretirati kroz zvukove prirode, poput škripanja drva i sudara kamenja. Ovaj neobični prikaz stvorili su geoznanstvenici s Tehničkog sveučilišta Danske i Njemačkog istraživačkog centra za geoznanosti.

Zemljino magnetsko polje, stvoreno vrtlogom tekućih metala u jezgru planeta, proteže se na desetke do stotine tisuća kilometara u svemir, pružajući ključnu zaštitu od solarnih čestica koje bi mogle uništiti našu atmosferu. Trenutno, linije magnetskog polja formiraju zatvorene petlje koje idu od južnog prema sjevernom polu na površini planeta, i obratno u njegovoj unutrašnjosti, piše Klik.hr.

Međutim, povremeno se ovo polje potpuno preokrene. Ako bi se to dogodilo danas, kompasi bi pokazivali prema Južnom polu umjesto prema Sjevernom. Zadnji takav preokret dogodio se prije oko 41.000 godina i ostavio je traga u vulkanskim tokovima lave u Laschampsu, Francuska. Tijekom tog procesa, snaga magnetskog polja pala je na samo 5 posto današnje jačine, dopuštajući da veći broj kozmičkih zraka uđe u Zemljinu atmosferu.

Kako nastaje

Znanstvenici su otkrili dokaze o ovom pojačanom sunčevom bombardiranju u izotopskim tragovima u ledu i morskim sedimentima. Razina izotopa berilija-10 udvostručila se u to vrijeme, što je zabilježeno u studiji objavljenoj ranije ove godine. Ove promjene nastaju kada kozmičke zrake reagiraju s atmosferom, ionizirajući zrak i oštećujući ozonski sloj.

Zbog toga se vjeruje da bi Laschamps događaj mogao imati značajan utjecaj na klimu, a neki znanstvenici spekuliraju da je mogao pridonijeti izumiranju megafaune u Australiji te promjenama u ljudskom ponašanju, poput načina korištenja špilja. Prema riječima geofizičarke Sanje Panovske iz Njemačkog istraživačkog centra za geoznanosti, razumijevanje ovih ekstremnih događaja ključno je za buduće prognoze svemirskog klimatskog stanja i za procjenu učinaka na okoliš i Zemljin sustav.

Trajao 250 godina

Preokret Laschamps magnetskog polja trajao je 250 godina, a polje je ostalo u tom neobičnom stanju oko 440 godina. U jednom trenutku, snaga polja mogla je pasti na samo 25 posto današnje jačine, dok se sjeverna magnetska polarnost postupno premještala prema jugu, piše Klik.hr.

Iako su nedavne anomalije, poput slabljenja magnetskog polja iznad Atlantskog oceana, potaknule rasprave o mogućem budućem preokretu, nova istraživanja sugeriraju da te anomalije nisu nužno povezane s preokretima polja. Ipak, tzv. južnoatlantska anomalija izlaže satelite u tom području povećanim razinama radijacije.

Od 2013. godine, ESA-in Swarm satelitski sustav kontinuirano mjeri magnetske signale iz Zemljine jezgre, plašta, kore, oceana, ionosfere i magnetosfere, pomažući znanstvenicima da bolje razumiju Zemljino geomagnetsko polje i predvide njegove fluktuacije.