Oglas

Alma Mahmutović Katica zaN1

Dijete vam je agresivno i bijesno kada mu uzmete mobitel? - Postalo je ovisnik: Psihologinja savjetuje šta da uradite

zabrana mobitela amila
N1

Osnovna škola "Musa Ćazim Ćatić" u Visokom donijela je odluku u zabrani upotrebe mobitela, ali i konzumacije gaziranih i energetskih napitaka. Psihologinja Alma Mahmutović Katica pozdravila je ovaj potez kazavši kako je to jedan korak ka poboljšanju dobrobiti i zdravlja naše djece. Pojasnila je i na koji način bi se ovakve zabrane trebale uvesti, a kako bi se smanjio stres kod djece, ali i ne bi došlo do suprotnog efekta - da djeca koja su već ovisna o mobitelima ne dobiju još veću želju za istim. U Novom danu govorila je i tome kako prepoznati da je dijete ovisno o mobitelu i kako mu pomoći.

Oglas

"Kao i svaka odluka, uvijek postoji ta neka argumentacija za i protiv i uvijek je to, u stvari, pilot projekat, kada se neko odluči za neku određenu ideju. Onda se uvijek pobuni jedna grupica kao to je protiv, a u suštini trebamo uvijek istaći ono što je najvažnije za našu djecu, jer oni su temelji naše domovine i trebaju da izrastu zaista jedne formirane, zdrave emocionalne i socijalne osobe. Naime, ono što trebamo istaći, što su stvari za argumente, a to su stvari, kada već ukinemo telefon, energetska pića, šta oni nama donose, koje koristi. Pod broj jedan to je fokus na učenje. Djeca imaju smanjenu koncentraciju na uređajima. Kada imamo fokus na učenje, odnosno zabranu mobitela, oni se definitivno nekako prilagode tim momentima i bolje pokazuju rezultate u koncentraciji. Jednostavno, nemojte neke digitalne distrakcije. Imamo fizičku dobrobit, učimo ih prehrambenim navikama. Imamo socijalizaciju, koja im ustvari govori da ih korištenje telefona uči nekim iracionalnim osjećajima. Ovdje imamo jedan osjećaj stvarnije samoregulacije, osjećaj da družimo se lice u lice, razvijamo tu empatiju, razvijamo timske vještine. Dakle, to je jedan od jako korisnih dobrobiti koji nam donose. Protiv je da često roditelj zahtijeva hitnost u postupku. Želim da svoje dijete dobijem u tom trenutku. To je sasvim u redu, ali moramo zbog toga pronaći model kako reagirati u hitnim situacijama, ukoliko zaista dijete je potrebno jer imamo neke druge situacije. Zato ovaj projekat nadam se da će uroditi plodom, ali moramo evaluirati na kraju da vidimo kako i na koji način ako imamo neke određene propuste i kako ih nadopuniti", navela je Mahmutović Katica.

Govorila je i o eventualnoj stigmatizaciji ovakve odluke.

"Ako učimo djecu da su u jednom digitalnom svijetu u potpunoj zabrani, da li će se oni kasnije naći u toj određenoj zabrani, u svojoj vlastitoj odgovornosti, imamo stigmatizaciju. Ukoliko u nekoj školi se zabrani korištenje mobilnih uređaja, energetskih pića, da li će ta djeca biti nekako izolirana, da li će se osjećati stigmatizirana i kako će kasnije reagirati na upotrebu elektronskih uređaja, da li će to njima još više izazvati taj osjećaj želje za dopaminskim sadržajem? Što se tiče bh. konteksta, ja podržavam definitivno smanjenu upotrebu mobitela, i zabranu upotrebe mobitela, energetskih pića, gaziranih pića, ali da postavimo tu neku jasnu politiku. Bez neke velike represije. Moramo pronaći pravi model koji će, po meni, biti možda kombinovani model, smanjena tehnologija i učenje. Ako se okrenemo nekako primjerima Zapada, imamo primjer u Francuskoj gdje su zabranili u osnovnim školama i time su napravili projekat. Pratili su đake i onda su vidjeli da im se poboljšala koncentracija i poboljšale su se socijalne vještine i akademski uspjesi. Ali, recimo, mnoge nordijske zemlje koriste kombinovani pristup, što nije loše da polako smanjujemo taj dopamin kod djece koji će biti u kontroliranim situacijama, upotreba mobitela u kontroliranim situacijama plus učenje" rekla je psihologinja za N1.

"Postali smo robovi tehnologije"

Istakla je kako neka djeca ne znaju iskazati kako se osjećaju u datom trenutku ili šta ih tišti da kažu svom nastavniku već im je lakše da se obrate roditelju.

"Jer moramo gledati na različite sličnosti. Pošto, evo, s obzirom da sam profesionalac i roditelj, radila sam u školi, poznajem tu djecu, zaista njih morate podsticati da oni i razgovaraju, da pričaju kako se oni osjećaju. A danas djeca dođu u školske klupe sa jako puno različitih emotivnih momenta. Tako da, možda, u svu neku kontroliranu situaciju, da imamo da im dozvolimo, ali nema držanja na času, nema nigdje u torbama, ispod klupa itd. Jer oni su ustvari već postali zavisni od tog jednog trenutka u kojem uzimaju telefone, da provjeravaju neke informacije. Apsolutno se slažem sa gospodinom, da sigurno ćemo dobiti jedan boljitak koncentracije, stimulaciju, dakle, učenja struktuirano, dakle, učenje koje nama treba zaista u bh. društvu, odnosno, hajmo reći, digitalni detoks", navela je Mahmutović Katica.

Kako prepoznati da je dijete ovisno o mobitelu?

Psihologinja ističe da smo svi ovisno o telefonima, ali da bismo se trebali truditi da djeci damo pozitivan primjer.

"Djeca korištenjem određenih društvenih platformi, TikToka, Instagrama, YouTube-a, različitih igara, kod njih se zaista povećava taj dopaminski osjećaj, odnosno podražaj. I onda samim tim smanjena im je koncentracija, fokus na učenje. Jednostavno, izbacuje se taj osjećaj kreativnosti. Postaju ljuti, bijesni ukoliko im se oduzmu telefoni. Dakle, to je već jedna ovisnička karakteristika. To roditelj mora primijetiti. Dijete postaje već agresivno i bijesno. Vi morate znati da je hitni postupak, da on je postao već ovisan o svojim informacijama, s onim sadržajem koje ga on oblikuje, šta on želi da gleda na telefonu", upozorila je.

Kako reagovati i pomoći djetetu

Uputila je i niz preporuka.

"Mi prvo kao roditelji, kao i mi koristimo jako puno, moramo pokazati svojoj djeci da stavljanjem telefona na offline, više druženja van mobitela, odnosno bavljenjem vanškolskim aktivnostima, poticanje djece na sport, poticanje na zdravu komunikaciju, objasniti djetetu da ne želimo, ponavljam to, da ih kaznimo, da ih ne stavimo u određenu vrstu straha, nego jednostavno postavljamo im jasne granice. Da je komunikacija sa njihovim prijateljima mnogo ljepša, jasnija i zdravija, da oni osjećaju taj neki osmijeh, zagrljaj, koji se javlja na telefonu. Dakle, mi smo postali robovi tehnologije. I samim tim, koliko se vratimo nekada prije, kako smo mi odrastali, kako smo mi provodili te aktivnosti, koliko smo se igrali vani. Evo, to su određeni primjeri, vrlo jednostavni. Dakle, kako smo mi odrastali? Odrastali smo uz loptu, igranje, sport, sankanje. Jednostavno, razvijali smo tu kritičku mišljenje, i onda skačemo, motoričke, kognitivne vještine, sve je došlo do izražaja. Ishrana je također bila jako važna, koja je bila mnogo zdravija. Dakle, danas imamo eru djece koja potpuno tonu u taj neki digitalni svijet, pritome vrlo nezdravo sa hranom. Samo energetsko piće jako brzo podiže šećer i brzo ga spušta. Samim tim, dijete postaje poslije toga vrlo razdražljivo. Manje koncentracije, poteškoće u učenju. Jednostavno, traži sebi trenutak, djeca nisu kriva. Mi smo krivi kao društvo", zaključila je.

Detaljne savjete pogledajte u videu.

╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android /iPhone/iPad

Više tema kao što je ova?

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare

Pratite nas na društvenim mrežama