Skoro nijedna mala matura u Srbiji ne može da prođe bez problema. Ovog puta je nezadovoljstvo dijela učenika i roditelja izazvalo pitanje na kombinovanom testu - Gdje se završava varenje?
Naime, đaci su odgovarali baš kako piše u udžbeniku, a nadležni to ne prihvataju kao tačan odgovor.
Osnovci u Srbiji uče da se varenje hrane odvija u tri faze, a da je posljednja u debelom crijevu. Onda učenici to znanje pokažu na kombinovanom testu na maloj maturi i dobiju 0 bodova. Jer, tačan odgovor nije kako piše u udžbeniku. Ključ testa naime kao posljednju stanicu varenja priznaje samo tanko crevo.
Dio budućih srednjoškolaca je zato ostao bez boda, roditelji su se žalili – ali uzalud. Ključ je ključ – odluka je Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja koji piše i pitanja i rješenja.
“Konačna odluka je da promene u ključu neće biti. Znači odgovori kako su vrednovani tako će i ostati. Ono što se pojavilo kao problem je da u nekim udžbenicima to nije navedeno kao eksplicitna informacija, ali udžbenik ne može biti osnova za donošenje odluka u sistemu. Pošto je udžbenik pomoćno nastavno sredstvo, a nastavnik je taj koji će učenike uputiti u prave nastavne sadržaje”, izjavila je Dragana Stanojević iz Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja.
U prevodu – učenici, ako vam je stalo do boda, slušajte pažljivo predavanja profesora, ne verujte pomno svakom slovu udžbenika. Struka, pak, tvrdi: Nije problem ni u knjizi, ni u đacima, već baš u testu.
“Pa pitanje jeste onako malo problematično čak i za stručnjake kad pitate”, kaže dr Predrag Dugalić, gastroenterolog.
Jer, gastroenterolog, sagovornik N1, tvrdi – na opšte pitanje iz testa teško je dati precizan odgovor. Objašnjava: 90% varenja završi se u tankom crijevu, ali dio materija, u zavisnosti od toga šta jedemo, ipak ide na preradu i u debelo.
“Znači, varenje hrane može da se završi i u debelom crevu, pogotovo te teže svarljive materije. Međutim, konkretno se navodi hleb. E sad, ne mogu dece da znaju tačno do kakvih se materija hleb razlaže i gde se baš proces varenja završava hleba. Ali u svakom slučaju mislim da bi u ovoj situaciji generalno gde je svaki bod i pola boda je učeniku bitno bi trebalo ovo pitanje priznati, svim učenicima koji su odgovorili i tanko i debelo crevo i da sledeći put kada se postave ovakva pitanja da ne budu baš tako što mi kažemo trik pitanja, problematična, gde odgovor može da bude i ovakav i onakav“, pojašnjava dr Dugalić.
Kako na sve reaguje Ministarstvo prosvjete? Prebacuju odgovornost na Zavod koji angažuje autore pitanja, ali uvjeravaju: Održaćemo sa njima sastanak kako bi razriješili dileme koje su se pojavile.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mrežaTwitter | Facebook i UŽIVO na ovom linku.