Prva dva od dugo najavljivanih šest ruskih migova 29 jučer su sletjela na aerodrom u Batajnici. Avioni su u dijelovima dopremljeni transportnom letjelicom, a plan je da dijelovi svih šest borbenih lovaca budu u Srbiji do petka.
Letačka premijera najavljena je za 20. oktobar, na vojnoj paradi povodom dana oslobođenja Beograda. Da li će, međutim, šest lovaca, koje je ruska armija izbacila iz upotrebe, zaista i u potpunosti zaštititi srpsko nebo, kako je to najavljivano iz vrha vlasti?
Iz ruske penzije, poslati su na aerodrom u Batajnici, ali prije nego što karijeru nastave nad srpskim nebom, ruski migovi morat će na servis.
Nezvanično, u Rusiji su prošli modernizaciju i najveći dio remonta, a zvanično – modernizacija i remont ukupne srpske eskadrile, to jest postojeća četiri i novih šest lovaca, Srbiju će koštati 185 miliona eura. Koliko je od tog novca do sada uloženo i u šta, zvanično se ne zna, jer ugovor o nabavci ruskih letjelica nosi oznaku vojne tajne.
“I dalje ostaju otvorena pitanja šta se tu dešava, verujemo da Ministarstvo odbrane ima jasno isplaniran proces i da se tačno zna u u kojoj je to fazi, ali ono što je problematično je to što do javnosti stižu neke prilično šture i oprečne informacije”, kaže Katarina Đokić iz Beogradskog centra za bezbednosnu politiku.
Šturo odgovara i potpredsednica Vlade Zorana Mihajlović.
“Zaista mislim da je za Srbiju uvek dobro da sve što je planirala realizuje. Ako govorimo o migovima – i migove, sve što je najmodernije i najbolje Srbiji svakako treba”, rekla je ona.
Najbolje i najmodernije nisu međutim epiteti koji bi se opravdano mogli staviti uz ruske lovce, koje su i Rusi izbacili iz upotrebe. Analitičari objašnjavaju da za bolju borbenu avijaciju Srbija nije imala novca.
“To je nešto što je sada svakako izvodljivije od nabavke novih borbenih aviona i prelaska na te borbene avione što u našoj trenutnoj ekonomskoj situaciji prosto nije moguće. Sa druge strane koliko je to dugoročno isplativo to je sada neka druga diskusija. To deluje da je to bilo jedno prinudno iznuđeno rešenje i da prosto u ovoj situaciji nismo imali drugog izlaza nego da se narodski rečeno krpimo”, ocenjuje Đokić.
A krpi se eskadrila koja je posljednji put obnovljena prije više od četvrt veka.
Na aerodrom u Batajnici 24. septembra 1987. godine je stigla prva isporuka ruskih mlaznjaka tip 29. I danas, 30 godina kasnije, to je najmoderniji lovac u operativnoj upotrebi Vojske Srbije.
I ima ih ukupno četiri, od kojih dva nisu u letnom stanju. Iduće godine im je potreban novi remont, ujedno i posljednji, jer 2028. godine moraju biti povučeni iz upotrebe.
Kada se starim, pridruži šest “novih”, ne mnogo mlađih od ovih koje vojska već ima, bit će to samo privremeno rješenje, upozoravaju analitičari.
Koliko su tačno stare ruske mašine, još je jedna tajna, ali upućeni licitiraju da neće moći da lete duže od 10 do 15 godina.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook i UŽIVO na ovom linku.