Da li je ugroženo poslovanje Air Serbia? Odgovor na to pitanje u toj kompaniji N1 nije dobio, ali se uvidom u dokumenta uvjerio da srbijanski avioprevoznik i to pominje kao opciju. Naime, N1 došao u posjed dokumenata na osnovu kojih se vidi da je Air Serbia tražila od Etihada otpis većeg djela dugovanja, da joj, kako navodi, poslovanje ne bi bilo dovedeno u pitanje. Kompanija iz Emirata, međutim, isključila je tu mogućnost i traži poštovanje dogovorenog.
Na čijim će krilima Air Serbia letjeti ako joj Etihad ne odobri smanjenje duga od 82 odsto? Srbijanska nacionalna aviokompanija u dva navrata u maju i julu ove godine tražila je od svog partnara Etihad Airwaysa otpis dijela duga zbog načina poslovanja izazvanog epidemijom COVID-19.
U dokumentima kompanije Etihad stoji i da je Air Serbia otpis duga od 120 miliona dolara neophodan da bi mogli da nastave poslovanje. Međutim, kompanija nije u teškom položaju od juče.
“Air Serbia je inače u teškom položaju, ona je bila prezadužena i u prošloj godini. Pitanje je može li opstati ili će morati da ide u stečaj. Pitanje je da li i pod kojim uslovima mi i trebamo nacionalnu kompaniju ili možemo razmišljati i o stečaju. Ova situacija, da se traži od jedne strane da otpiše 82 odsto ne izgleda naročito normalno u jednom društvu od dva člana, nego bi ta dva člana trebalo da sjdnu pa traže šta će se moći uraditi sa tom kompanijom”, kaže stručnjak za strana ulaganja Milan Kovačević.
Otpis duga, arapski partner nije dozvolio, stoji u internom dokumentu ove kompanije u koji je N1 imao uvid.
“Upravni odbor smatra da je takav predlog Er Srbije neprihvatljiv jer predviđa da iznos, koji je utvrđen Ugovorom o zajmu, trajno bude umanjen za 82 odsto, što bi za posledicu imalo smanjenje iznosa koji bi EA Partneri platili trećoj strani”, piše u dokumentu.
Oni su, usvajanjem Treće posebne rezolucije, naložili Etihad Airways partnerima da, u pisanoj formi, obaveste Air Serbia da u potpunosti odbacuju njihov prijedlog i da se od Air Serbia očekuje da svoje obaveze izmiri na vrijeme, a u skladu sa datumima iz Ugovora o zajmu.
Autentičnost ovog dokumenta i navode koji stoje u njemu, pokušali smo da provjerimo u kompaniji Etihad Airways, ali do emitovanja ovog priloga, odgovor nije stigao.
“Kad je sa Etihadom napravljen posao, to je bila velika pohvala da je nađen dobar partner. A od samog početka Etihad sigurno nije imao nameru da ispomaže tu kompaniju, nego je težio postići neki profit. s druge strane, izgleda da smo mi bili nerealni, da smo mi bili ti koji smo ispomagali da ona uopšte opstane i takav postupak ne može da večno traje i treba se analizirati ukupno stanje i videti šta se sa kompanijom mora uraditi”, kaže Kovačević.
Da li ovo otkriva da srbijanska aviokompanija ne može da opstane ako se ne otpiše dug, saznaćemo neki drugi put. Jer na naše pitanje kako će se odbijanje ovog zahtjeva odraziti na njeno buduće poslovanje, Air Serbia ostala je nijema.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad