Podizanjem zadnjeg, 165. segmenta čelične rasponske konstrukcije Pelješki most bit će večeras potpuno spojen od Komarne do Brijeste čime će teritorija Republike Hrvatske biti povezana. Proces izgradnje je prošao uz brojne probleme. Žalbe firmi, ali i Bosne i Hercegovine usporile su ovaj proces. Ipak, na kraju je Hrvatska dobila "zeleno svjetlo".
“Pelješki most je najvažniji i najveći infrastrukturni projekt koji trenutno provodimo u Hrvatskoj, a ono što nas posebno veseli jest da se svakim danom sve više bližimo njegovoj realizaciji. Njime naša zemlja konačno spaja svoj teritorij i danas slobodno možemo reći kako je Vlada ostvarila dugo željeni san od kojeg su mnogi željeli odustati”, istaknuo je za Hinu ministar mora, prometa i infrastrukture Hrvatske Oleg Butković.
Dodao je kako se značaj Pelješkog mosta ne ogleda samo u simboličkom smislu već i građevinskom, budući da će se svrstati među najveće građevine toga tipa izgrađene u Europi tijekom ovog stoljeća.
“Sam most je izrazito kompleksan građevinski zahvat, ali ne zaostaje ni preostali dio projekta, odnosno pristupne ceste kroz poluotok Pelješac i obilaznica Stona. Riječ je o dionici dugoj više od 30 km koja podrazumijeva potpuno novu trasu na kojoj traju radovi na dva vijadukta, tri mosta i četiri tunela, od kojih je tunel Debeli brijeg peti najduži tunel u Hrvatskoj. Na gradilištu su do sada probijena tri od četiri tunela, a tempo radova je zadovoljavajući te očekujemo kako će pristupne ceste u cijelosti biti gotove u ljeto sljedeće godine čime ćemo dovršiti dugo očekivani projekt cestovnog povezivanja krajnjeg juga naše zemlje”, rekao je Butković.
Projektant Marjan Pipenbaher: Ovo je moje životno djelo
Sam most integralne je hibridne konstrukcije, s 13 raspona, od kojih je pet glavnih (centralnih) raspona duljine 285 metara, šest centralno postavljenih armiranobetonskih pilona visine 33 metra, te dvije trake zajedno sa zaustavnom trakom koja će služiti za održavanja mosta.
Duljina mosta od osi do osi upornjaka iznosi 2.404 metara, ukupna duljina mosta s upornjacima iznosi 2.440 metara, a plovidbeni profil ispod mosta usuglašen s ekspertnom skupinom BiH 200 puta 55 metara.
Glavni i odgovorni projektant Pelješkog mosta u Hrvatskoj Marjan Pipenbaher krajem studenoga 2017. godine javno je prezentirao kako je projektantski nastao Pelješki most rekavši: “Ovo je moje životno djelo”.
Pritisci i žalbe
Nakon što je gotovo sve bilo spremno za početak gradnje, počinju se javljati problemi, a krenulo je sa žalbama na natječaj što uvijek paralizira cijeli zamišljeni proces.
Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave naposlijetku odbija žalbe austrijske tvrtke Strabaga te zajednice ponuditelja talijanske tvrtke Astaldija i turske IC Ictas Isaat Sanayija na izbor izvođača radova za gradnju Pelješkog mosta s pristupnim cestama. Krajem srpnja, točnije 31. srpnja 2018. Kinezi su uvedeni u posao i službeno su počeli radovi na Pelješkom mostu nakon što je predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić u Stonu predstavnicima tvrtke izvođača predao svu dokumentaciju. Otvoren je dnevnik radova i potpisan zapisnik o uvođenju kineskog konzorcija u posao.
Ugovorom je predviđeno da je, s obzirom na promijenjen raster stupova u odnosu na stari projekt, obveza izvođača napraviti istražne radove na mjestima novih.
Nakon odugovlačenja zbog žalbi na natječaj stiže i nova prijetnja – moguća tužba BiH koja nije zadovoljna razvojem situacije. Naime, 2018. godine predsjednik Glavnog odbora SDA-a Halid Genjac izjavljuje kako je u studenom te godine jednoglasno usvojen zaključak tog tijela, po kojem je “neprihvatljivo graditi Pelješki most” na štetu teritorijalnog integriteta i suverenita Bosne i Hercegovine”.
“Prije gradnje mora se ratificirati ugovor o granici BiH i Hrvatske koji je potpisan 1999. godine, pri čemu most ne smije dovoditi u pitanje pravo BiH na pristup otvorenome moru. To nije neškodljivi pristup, nego apsolutna sloboda kretanja i komunikacije”, kazao je tada Genjac.
U listopadu iste godine član Predsjedništva Bosne i Hercegovine Bakir Izetbegović navodi kako je “opravdano zauzeo “tvrđe” stajalište u odnosu na gradnju Pelješkog mosta”, ističući kako vjeruje da će takav pristup dati rezultat u konačnoj zaštiti onoga što on smatra državnim interesom BiH.
Osporavanje izbora kompanija za gradnju
“Dvorske igre” sa zaustavljanjem natječaja tu, međutim, ne staju. Uz ostalo, godinu dana kasnije izbor izvođača radova pristupne ceste mostu Pelješac ponovo biva zaustavljen budući da je austrijska tvrtka Strabag podnijela žalbu Državnoj komisiji za kontrolu javne nabave kojom je nastojala osporiti odabir grčke kompanije Avax za izvođača radova dionice ceste Sparagovići – Doli.
Austrijancima je bila sporna stručna referenca za jednog građevinskog stručnjaka kojeg je u natječajnoj dokumentaciji navela grčka kompanija.
Strabag se, uz ostalo, svojevremeno žalio i na odabir Avaxa za gradnju dionice Doli – Duboka, a ta je žalba usvojena, nakon čega je odlučeno da taj dio ceste gradi upravo Strabag.
Austrijanci su se prije toga žalili i na odabir kineske tvrtke China Bridge and Road Corporation za gradnju Mosta, dok je Avax Državnoj komisiji najavio žalbu na odabir Strabaga za gradnju dionice Duboka – Sparagovići. Žalbi je bilo mnogo, pa i onih besmislenih.
Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave na kraju odbija sve žalbe.
Izgrađen u roku
Glavni izvođači radova na pristupnim cestama su Strabag i grčki Avax, a radovi će biti gotovi nekoliko mjeseci nakon završetka Mosta.
Pelješki most izgrađen je u roku zahvaljujući iznimnom trudu kineskih radnika. Odabir izvođača diktirala je cijena, ali ovaj se put sve poklopilo. Država je, za razliku od niz drugih segmenata, odigrala prvorazrednu rolu i pretrpjela “sve i svašta” da bi došla do cilja. U svakom slučaju sljedećeg ćemo se ljeta voziti Pelješkim mostom – ako zbog ničega drugoga, onda da ga bar vidimo. Uz vrhunske autoceste, sada ćemo se ponositi i novim mostom, zadnjom spojnicom države.
Šta Pelješki most znači za Neum?
Turistički radnici u Neumu su zabrinuti. Pogled prema Pelješkom mostu budi im strah i nemir. Naredne sezone, situacija bi kažu mogla biti znatno lošija.
Posebno su zabrinuti turistički radnici koji imaju radnje i prodavnice uz samu cestu. Kažu da veliki broj putnika koji idu prema Dubrovniku stanu u Nemu i tu troše novce. No problem će kažu nastati kada kolone auta budu išle preko Pelješkog mosta. Pitaju se kome će tada prodavati svoje proizvode i usluge?!
“Nema tu nikakve pozitive. Ode sav narod okolo, Neum će ostat zaobiđen, ko i svaka opština koja je na kraju puta. Kad se to otvori mi više nemamo posla”, rekao je Kemal, ugostiteljski radnik.
“Bit će izvjestan pad, u zimskom periodu će se dogoditi u objektima koji su direktno na Jadransko turističkoj cesti neki minus, i da ćemo poslovati nešto slabije nego što smo poslovali i morat ćemo tražiti neke nove puteve”, istakao je Stanko Raič, vlasnik restorana.
No nije sve u finansijskim gubicima, kaže općinski načelnik. Pozitivna strana Pelješkog mosta je ta što će rasteretiti saobraćaj od GP Klek 1, Klek2 gdje se u ljetnim mjesecima stvaraju ogromne gužve.
“Koji je to obim i da li će značajno uticati na Neum to ćemo vidjeti tek kad se otvori most. Moje mišljenje je da se most trebao graditi kao i svi drugi mostovi. Hrvatska ima to pravo spojiti svoju obalu, svoj teritorij”, rekao je Dragan Jurković, načelnik Neuma.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare