Završni razgovori advokatskih kancelarija koje zastupaju Naftnu industriju Srbije i Kancelarije za kontrolu strane imovine američkog Ministarstva finansija biće održani večeras, pred istek roka za uvođenje sankcija, izjavio je direktor Srbijagasa, Dušan Bajatović. I dok se 27. februar i potencijalne sankcije čekaju sa dozom neprijatnosti i neizvjesnosti - građani se pribojavaju: da li ćemo opet stajati u redovima s kantama za gorivo?
Američke sankcije NIS-u stupile su 10. januara na snagu. Generalnom licencom odložene su do 27. februara do 6 ujutro po našem vremenu. Iz tog razloga i banke su najavile gašenje računa NIS-u prekosutra, tako da 27. februara ne bi mogao da se vrši promet, objašnjavaju sagovornici Nova.rs.
“Postoji i šansa da donese još jedna takva generalna licenca sutra u toku dana a to je da OFK izađe u susret NIS-ovom zahtjevu da se produži 90 dana produženja”, kaže Željko Marković, stručnjak iz oblasti energetike.
Šta ukoliko banke ugase NIS-ove račune?
„NIS će biti izolovan od svakog platnog prometa osim eventelno sa državnim srpskim bankama i plaćanja u gotovini i sa dinom će jedino biti moguće na NIS-ovim stanicama. To je nešto što bi bila prva posljedica koju bi osjetili potrošači. Kako imamo rezerve nafte za još neko vrijeme u prvo vrijeme je moguće da se neće osjetiti pretjerano to što se dešava, jedino što će NIS morati da smanji svoje aktivnosti iz prostog razloga što ne postoji naćin da se nadomjesti nedostatak nafte koji stiže JANAF-om ni u srednjem roku”, kaže Aleksandar Stevanović, ekonomista.
Značajno manje nego prije, oko 12 do 15 odsto nafte, ima Srbija iz domaćih izvora. Nešto malo može stići iz Mađarske, ali tu bi se javili veliki problemi ako se u roku od 2 do 3 mjeseca ne nađe adekvatno rješenje, podvlači Stevanović.
Da li treba da se Srbija treba pribojavati scena iz 90-ih?
“Za sada ne, ali niko vam ne može reći sa sigurnošću da možemo da budemo opušteni… I nije pitanje samo nas kao građana tu je pitanje i privrede, tu je pitanje i funkcionisanja međunarodnog transporta. NIS obezbjeđuje kerozin za Air Srbiju i aerodrom. Neće biti sve kako bismo mi željeli“, kaže Marković.
Ukoliko se nešto ne riješi, sigurno će se pojaviti problema koji se tiču i nestašice derivata, dodaje Marković.
“Da ne pominjemo recimo EPS koja za normalno funkcionisanje mora da ima mazuta koji proizvodi NIS. Ne samo avio već i riječni saobraćaj, funkcionisanje poljoprivrede, ako imate nedostatak goriva onda imate i otežan transport svih dobara”, ističe Marković.
Neizvjesna će biti i cijena goriva
“To sad sve zavisi od poteza naše Vlade, vi znate da svakog petka dobijamo …..Tu bi se onda vjerovatno na neki način kada je veća potražnja imate i veću cijenu naročito ako je smanjena ponuda”, otkriva Marković.
“Biće normalna prodaja, ali će biti ili za gotovinu ili dina kartica, ali to neće važiti za sve banke. Ako vam je strana banka izdala dinu bojim se da će se se I tu vrlo brzo pojaviti problem. Dakle mislim da će za najveći dio građana gotovina biti jedina opcija koja stoji”, kaže Stevanović.
U svemu tome, kako saznaje Nova ekonomija, NIS je prije roka isplatio februarsku platu svojim zaposlenima, a sada odlučio da hitno isplati i martovsku.
“Mislim da je to praktično da im je mnogo lakše nego isplate na blagajni. Željeli su da izbegnu takav scenario tako da su se osigurali zajedno sa aprilom mjesecom. Posle toga, bilo bi neodgovorno da naša drž ne promijeni vlasničku strukturu jer ako za 2 mjeseca ne mogu da ubijede novu administraciju da je to pogrešna odluka iz tog ugla znači da imamo problema sa percepcijom spoljne politike”, kaže Stevanović.
╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad, pridružite nam se i na WhatsApp kanalu klikom ovdje
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare