Pandemija je zaustavila koncerte, no zahvaljujući unosnim prodajama muzičkih kataloga cvate muzičko izdavaštvo , što u uobičajenim vremenima nije slučaj, a prihodi od autorskih prava na duge se staze mogu pokazati lukrativnim i sve više privlače ulagače.
U nekim slučajevima transakcije su izvršene za goleme svote novca. Bob Dylan nedavno je cijeli svoj autorski portfelj prodao Universal Musicu za 300 milijuna dolara. Američka pjevačica i skladateljica Stevie Nicks iz grupe Fleetwood Mac učinila je isto za 100 milijuna.
Kanadski rocker Neil Young, osnivači grupe Blondie Debbie Harry i Chris Stein i kolumbijska pjevačica i autorica Shakira ove su godine također prodali cjelokupno ili djelomično svoje glazbene kataloge, ali nije objavljeno za koje iznose.
Vlasnici autorskih prava naplaćuju izvođenje pjesama na radiju ili u ‘streamingu’ i njihovo korištenje u filmovima i u reklamama i dobivaju postotak od prodaje albuma.
Uzlazni trend prodaje autorskih prava počeo je i prije 2020., ali je dobio velik zamah zbog pandemije, rekla je Nari Matsuura, partnerica u firmi Massarsky Consulting koja za investitore procjenjuje vrijednost glazbenih kataloga. Mnogi glazbenici koji zbog pandemije ne mogu na turneje gledaju kako unovčiti svoje druge vrijednosti, posebno skladateljske kataloge.
“Imali smo imena, glazbene ikone… za koje nikad nismo mislili da će prodavati”, rekla je Matsuura.
Nekim glazbenicima ima smisla unovčiti kataloge dok su cijene dobre. Drugima, poput Davida Crosbyja, osnivača grupa Byrds i Crosby, Stills and Nash, koji je najavio da će uskoro prodati svoj katalog, isključivi je razlog pandemija zbog koje ne može svirati uživo, o čemu mnogi glazbenici ovise. “Prisilno sam umirovljen i ne bih prodavao da ne moram”, rekao je.
Vodeći igrač na tržištu je Hipgnosis Songs Fund, britanska ulagačka tvrtka koja se na londonskoj burzi pojavila 2018. godine.
Uložili su oko milijardu dolara za kataloge Niela Younga, Blondie, Shakire, 50 Centa, Enriquea Iglesiasa i drugih. Tvrtka kupuje autorska prava i na pojedinačne hitove i hvali se da ih u svojoj zbirci ima oko 58 tisuća.
Prodali se?
“Katalozi se stalno kupuju i prodaju, nije to ništa novo i uglavnom je ispod radara, ali pretpostavljam da je u zadnje vrijeme pozornost privukla velika aktivnost Hipgnosisa” kaže Jane Dyball, bivša direktorica saveza britanskih glazbenih izdavača.
“A zbog veće aktivnosti, raste i vrijednost. Financijska tržišta očito dobro prihvaćaju glazbeno izdavaštvo”, objasnila je.
Crosby žali za danima “kad su fanovi plaćali za rad” i bilo bi mu draže da ulagačke kompanije ne ‘kopaju’ po pjesmama koje je stvorio.
Kupoprodajni ugovori između ulagača i umjetnika jako variraju i rijetko se otkrivaju javnosti. Prodaje autorskih prava vjerojatno znače da će više pjesama biti dostupno za filmsku i oglašavačku industriju, upravo onome čemu Crosby prigovara.
Ali se ljuti i na kritičare koji glazbenike optužuju da su se prodali, odnosno ‘trampili’ autorska prava za likvidnost.
“Nemaju oni pojma. Ne mogu svirati uživo, a nitko više ne kupuje ploče. Što bih trebao?”
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!