Pobjeda Trumpa?
EU i SAD postigli trgovinski sporazum, ovo su ključne tačke dogovora

Američki predsjednik Donald Trump najavio je sporazum s Europskom unijom kojim se uvode carine od 15% na većinu robe koja ulazi u SAD iz Europe i kojim se od bloka zahtijevaju ogromna ulaganja u američke energetske proizvode, čime se sprječava trgovinski rat između dvije najveće svjetske ekonomije.
Iako je stopa od 15% polovica onoga čime je Trump prijetio, mnogi će biti razočarani ovim ishodom. Kada je UK prihvatilo carine od 10% u svom trgovinskom sporazumu sa SAD-om u maju, široko se izvještavalo da europski čelnici smatraju da je to loš sporazum.
Brisel je također pristao kupiti tokom tri godine naftu, plin, nuklearno gorivo i poluvodiče u vrijednosti od 750 milijardi dolara, uključujući ukapljeni plin, a istovremeno je pristao uložiti 600 milijardi dolara u SAD, uključujući kupnju vojne opreme, prema Trumpovim riječima.
Jedan analitičar sugerirao je da je sporazum "velika pobjeda" za američkog predsjednika, dok je manje jasno šta je EU dobila. "Carina od 15% na europsku robu, prisilna kupnja američke energije i vojne opreme te nulta carinska odmazda od strane Europe, to nije pregovaranje, to je umjetnost dogovora", rekao je Prashant Newnaha, viši strateg za kamatne stope za azijsko-pacifičku regiju u TD securities.
Evo pet ključnih zaključaka:
Za sada ostaje određena neizvjesnost
SAD će zadržati 50%-tnu carinu na čelik i aluminij, prema Trumpovim riječima, iako je predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen rekla da bi se carine na čelik mogle zamijeniti sistemom kvota uz daljnje pregovore.
Također je došlo do zbrke oko farmaceutskih proizvoda nakon što je Trump rekao da taj sektor neće biti uključen, no visoki američki zvaničnik kasnije je potvrdio da su oni zapravo obuhvaćeni tarifom od 15%.
Prema von der Leyen, nulte carine primjenjivat će se na niz sektora, uključujući "sve avione i njihove komponente, određene hemikalije, određene generičke proizvode, poluvodičku opremu, određene poljoprivredne proizvode, prirodne resurse i kritične sirovine“. No, za neke industrije i dalje je postojala neizvjesnost – nedjeljna objava nije pojasnila s kojim će se carinama europski proizvođači vina i žestokih pića suočiti u SAD-u.
Trump bi još uvijek mogao promijeniti uvjete sporazuma
Carsten Nickel, zamjenik direktora istraživanja u Teneu, rekao je da je nedjeljni sporazum "samo politički sporazum na visokoj razini“"koji ne može zamijeniti pažljivo razrađen trgovinski sporazum: "To, pak, stvara rizik od različitih tumačenja tokom procesa, kao što se vidjelo odmah nakon sklapanja sporazuma između SAD-a i Japana".
U nedjelju je visoki zvaničnik američke administracije novinarima u Washingtonu rekao da Trump zadržava mogućnost povećanja carina u budućnosti ako europske zemlje ne ispune investicijske obaveze sadržane u sporazumu.
Podjele u Irskoj
Sporazum stvara podjelu na otoku Irskoj, jer trgovci u Sjevernoj Irskoj mogu prodavati u SAD uz carinsku stopu od 10%, zahvaljujući sporazumu s Ujedinjenim Kraljevstvom, dok će njihovi susjedi u Irskoj biti pogođeni stopom od 15%.
Nesklad će otežati diplomatske razgovore o garancijama za održavanje stabilnosti na cijelom otoku u sporazumu od Velikog petka, koji je već bio uzdrman posljedicama Brexita, kada su carinski aranžmani koji uključuju Sjevernu Irsku postali velika glavobolja za pregovarače EU-a i Ujedinjenog Kraljevstva.
Irski zamjenik premijera Simon Harris rekao je da "žali" zbog carinske stope od 15%, ali je rekao da je "sigurnost" važna.
Tmurno raspoloženje u njemačkoj industriji
Njemački kancelar Friedrich Merz pozdravio je sporazum, rekavši da je njime spriječen trgovinski sukob koji bi pogodio njemačku privredu orijentiranu na izvoz i njen veliki automobilski sektor. Njemački proizvođači automobila, VW, Mercedes i BMW bili su među najteže pogođenima američkom tarifom od 27,5% na uvoz automobila i dijelova koja je sada na snazi.
No moćna federacija industrijskih grupa BDI glasno je izrazila svoje razočaranje. "Čak će i carinska stopa od 15% imati ogromne negativne učinke na izvozno orijentiranu njemačku industriju", rekao je Wolfgang Niedermark, član vodstva federacije. Nacionalno udruženje za trgovinu hemikalijama VCI reklo je da je sporazum ostavio stope "previsoke".
Utjecaj carina vjerovatno će biti značajan za neke firme; proizvođač automobila Volkswagen rekao je da je u prvoj polovici godine pretrpio gubitak dobiti od 1,3 milijarde eura zbog viših carina.
Carine su i dalje mnogo više nego što su bile u prošlosti
Iako je von der Leyen sporazum predstavila kao "dobar dogovor" koji će donijeti "stabilnost" i "predvidljivost", izvorni cilj Brisela u pregovorima bio je sporazum o tarifama "nula za nula", a tarife su i dalje daleko više nego što su bile u prošlosti.
"Iscrpljujuća neizvjesnost je uglavnom završila, sporazum je podnošljiv za EU", rekao je Holger Schmieding, glavni ekonomist Berenberg banke. "Trump može tvrditi da je asimetrični sporazum 'pobjeda' za njega. Ali naravno, ishod je i dalje loš u odnosu na situaciju koja je prevladavala prije nego što je Trump započeo svoje trgovinske ratove".
Američki potrošači vjerovatno će snositi i troškove carina jer kompanije prenose trošak kroz povećane cijene, upozorili su mnogi ekonomisti.
╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android /iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare