Zastarjela iranska helikopterska flota u centru je pažnje nakon nesreće prošle sedmice u kojoj su poginuli predsjednik Ebrahim Raisi, ministar vanjskih poslova Hossein Amir-Abdollahian i još sedam ljudi u delegaciji.
Novinar Anadolije prikupio je informacije o stanju i održavanju helikoptera u iranskom vojnom inventaru.
Decenijama stara flota koja se sastoji od različitih modela koji su nabavljeni prije Islamske revolucije 1979. navodno se suočava sa značajnim izazovima održavanja i nabavke dijelova zbog produženih međunarodnih sankcija. Ovi problemi su ozbiljno uticali na njihovu operativnost i ne zna se koliko je aviona i helikoptera funkcionalno.
Značajan dio iranske helikopterske flote čine helikopteri američke proizvodnje, uključujući Sikorsky SH-3 Sea Kings, RH-53D Sea Stallions, Boeing CH-47 Chinooks i razne Bell modele. Ovi helikopteri su nabavljeni prije revolucije 1979. godine.
Iran ima osam Sikorsky SH-3 Sea Kinga, prvobitno dizajniranih za protivpodmorničko ratovanje, ali kasnije prilagođenih za VIP transport.
Vrhovni vođa zemlje ajatolah Ali Khamenei rijetko koristi helikoptere, preferirajući avione čak i za kratka putovanja u zemlji uprkos tome što ima flotu sposobnu za VIP transport.
Ove helikoptere koristila je američka mornarica od 1961. do 2006. godine kada su na kraju penzionisani.
Iran također posjeduje nekoliko morskih RH-53D, prvenstveno nabavljenih za pomorske zadatke postavljanja mina.
Helikopter je izveo svoj prvi let 1964. godine i ušao u službu 1966. godine, prije nego što je penzionisan iz aktivne službe 2020. godine.
Tandem-rotor Boeing CH-47 Chinook, poznat po svojim sposobnostima dizanja teških tereta, također je istaknut u iranskoj floti.
Iran je prije revolucije primio preko 100 Chinooka iz SAD-a, ali nekoliko je izgubljeno tokom iransko-iračkog rata ‘80-ih.
Uz to, modeli poput Bell 206, Bell 212 i Bell 214 dio su iranskog inventara, iako je njihov operativni status i dalje neizvjestan zbog izazova održavanja. Bell 212 je prevozio predsjednika Raisija i njegovu pratnju.
Iranska vojska trenutno ima 32 Bell 212 i Bell 214.
Iran ima dva helikoptera Bell 412, poboljšanu verziju Bell 212 koji je prvi let izveo 1979. godine.
Konačno, Iran posjeduje 12 američkih helikoptera Kaman HH-43 Huskie, koji su prvobitno letjeli 1953. godine, ali od ‘70-ih nisu dio inventara za korištenje. Nema dokaza da li ih Teheran aktivno koristi.
Iranska flota također ima nekoliko modela ruskih helikoptera, uključujući Mil Mi-8/17, poznat po svojoj svestranosti i popularnom izboru u vojnom transportu.
Smatra se da Iran ima najmanje pet helikoptera modela Mi-17, osnovni u mnogim vojnim flotama širom svijeta. Sposoban je za različite uloge, uključujući transport tereta i oružane misije.
Prvo dizajniran 1960-ih, Mil Mi-17 je ušao u službu 1975. godine i još je u proizvodnji.
Rusija je isporučila Iranu oko 21 helikopter Mi-171S, modernu verziju Mi-17, u periodu 1999-2001, ali tačan broj nije poznat.
Većinu iranske flote jurišnih helikoptera čine američki Bell AH-1 SuperCobra. Prvi let je izveo 1969., a SAD su ga povukle 2020. godine.
Iran takođe koristi ruski Mil Mi-24, robusni jurišni helikopter sa značajnom vatrenom moći i zaštitnim oklopom.
Helikopter se proizvodi od 1972. godine i trenutno ga koristi 50 zemalja. Stvarna veličina iranske flote za Mil Mi-24 je nepoznata.
Nedavno je Iran potvrdio nabavku ruskih jurišnih helikoptera Mi-28, poznatih po svojim borbenim sposobnostima. Pored toga, objavljeni su planovi za zajedničku proizvodnju jurišnih helikoptera Mi-28 i Ka-52 u Iranu.
Iran je poduzeo korake za lokalnu proizvodnju i modificiranje postojećih modela helikoptera kao odgovor na sankcije i rezultirajuću nestašicu dijelova.
Shabaviz 206-1 je reverzno projektovana verzija Augusta-Bell AB-206, a Shabaviz 2-75 je iranski proizvodni model Bell 214C. Oba helikoptera se suočavaju sa tužbama za patente u SAD-u.
Iran je također razvio laki helikopter sličan Bell 206, Shahid-278, koji je kombinacija nekoliko helikoptera.
Saba-248, koji je Iran pustio u upotrebu 2016-2017, je dvomotorni, četverokrilni helikopter opće namjene, sličan po izgledu helikopterima poput AgustaWestland AW119 i Bell 427.
Iran je takođe rekonstruisao svoje helikoptere AH-1J Cobra, koji su povučeni iz upotrebe 1999. godine zbog nestašice rezervnih dijelova, koristeći domaće pogone i nazvao ih PANHA 209-1.
Ovi helikopteri sada imaju ojačani oklop, radar i infracrvene sisteme i sposobni su za ispaljivanje protivtenkovskih vođenih projektila.
Za Shahid-285, koji je predstavljen u maju 2009. godine, tvrdi se da je najmoderniji jurišni helikopter koji se može koristiti u pomorskoj i zračnoj borbi.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!