Bivša sovjetska republika Moldavija osmislila je nov pristup u borbi protiv pandemije COVID-19, od koje je u toj zemlji zaraženo više od 350.000 i umrlo skoro 9.000 ljudi, piše redakcija Radija Slobodna Evropa na engleskom jeziku.
Zdravstveni zvaničnici koriste taktiku šoka, crni humor i pop muziku kako bi pokušali da uplaše ljude koji nisu vakcinisani ili koji prosto ne brinu zbog virusa. Jedan od video spotova u okviru nedavne kampanje kaže gledaocima: “Ne brinite. Imamo najveće groblje u Evropi.”
Neobična vladina kampanja podizanja svijesti javnosti, koju sponzoriše Svjetska zdravstvena organizacija (SZO), ima za cilj da promoviše vakcinisanje nasuprot sveopšte dezinformacije i skepticizma u vezi s vakcinama, koji su uobičajeni širom istočne Evrope, piše Radio Slobodna Evropa.
Zvaničnici se nadaju da će humor i pop muzika navesti više ljudi da se odluče za vakcinu protiv COVID-19.
Video koji je privukao najveću pažnju je film u trajanju od nešto preko jednog minuta s mješavinom komedije i jeze. Popularni moldavski glumac Emilian Cretu, koji ima skoro 500.000 pratilaca na Instagramu, glumi ljekara, pacijenta i pogrebnika.
U različitim ulogama, on govori gledaocima “ne morate da brinete” o virusu, premda je to očigledno lekcija iz obrnute psihologije.
“Više od 7.000 Moldavaca je umrlo od COVID-19. Postoje novi, mnogo zarazniji i agresivniji sojevi, ali ne morate da brinete”, počinje on, dok pijucka iz porculanske šolje. Zatim se pojavljuje kao grobar s lopatom na vrhu ogromnog, nedavno iskopanog groba.
“Klasični argumenti više ne funkcionišu, ljudi više ne slušaju, umorni su. Došli smo do ideje da treba da izađemo iz naše zone komfora”, rekao je za RSE Valeriu Pasa, građanski aktivista i član istraživačkog centra Watchdog.
“Crni humor je dio našeg regiona, radi se o smijehu i plaču zbog situacije. Spot odgovara mentalitetu ovog regiona”, objasnio je Pasa. “To te tjera na razmišljanje. Nasmiješ se i onda se uplašiš.”
Korona virus je teško pogodio siromašnu zemlju s 3,1 miliona stanovnika, koja se nalazi između Ukrajine i Rumunije, članice Evropske unije.
Otkako je zvanično 2. marta pokrenuta kampanja vakcinisanja, Moldavija je morala da se oslanja na donacije vakcina iz Rumunije, Ujedinjenih Arapskih Emirata, Rusije i Kine. Takođe je dobila desetine hiljada vakcina preko COVAX-a, međunarodnog programa koji pomaže manje razvijenim zemljama da ih nabave jeftinije.
Do 24. novembra u Moldaviji je oko 8.915 ljudi umrlo od COVID-19, dok je bilo ukupno 359.401 slučajeva zaraze korona virusom, pokazuju podaci Univerziteta Johns Hopkins sa sjedištem u Baltimoreu.
Dato je oko 1,6 miliona vakcina, dok je 919.000 ljudi primilo dvije doze, objavljeno je na sajtu vlade Moldavije 23. novembra.
Prema podacima sajta Our World in Data od 23. novembra, vakcinisano je oko 35 posto stanovništva Moldavije. Komentatori kažu da je taj procenat zapravo mnogo veći, jer više od milion Moldavaca živi i radi u inostranstvu odakle šalje novčane doznake, i vakcinisani su u zemljama u kojima žive.
“Mislim da je zapravo vakcinisano više od 50 posto stanovništva, pošto imamo više od milion Moldavaca koji žive u inostranstvu”, rekao je Pasa. “Ne mogu reći da je stopa vakcinacije eksplodirala, ali postoji ritam i (glumac) Emilian Cretu je popularan u javnosti.”
Još jedan moldavski spot koji podržava vakcinisanje urađen u saradnji sa Svjetskom zdravstvenom organizacijom, parodija je na popularnu rumunsku pop pjesmu “Ove dvije riječi”. Rumunska grupa Taxi dala je dozvolu da se njihova pjesma koristi u kampanji, rekao je za RSE Radu Sarbei, koji je režirao spot. Melodija je ista, ali nove upečatljive reči pjesme pozivaju ljude da se vakcinišu protiv COVID-19.
U spotu pod nazivom “Zajedno ćemo zaustaviti pandemiju”, mladić pjeva kako se “pomalo plaši”, ali ipak ide da dobije vakcinu protiv COVID-19. On pjeva kako ne razumije zašto ljudi “vjeruju u teorije zavjere”. Spot zatim prikazuje kako sjedi na travi s grupom prijatelja prije nego što konačno primi vakcinu. Refren pjesme je “Vakcinisao sam se”.
“Ozbiljne teme obrađujemo s humorom. To je lak način da ljudi razumiju”, rekao je Sarbei za RSE. “Nama je stalo do kampanje vakcinisanja i to je naša poruka”.
Drugi spor ismijava neke aspekte pandemije, prikazujući fizičko distanciranje, kako nositi masku i dobiti vakcinu. Takođe se pojavljuje popularni glumac Cretu obučen u ženu kako pere ruke u lavabou usred parka. Čovjek na klupi u parku mu potom kaže da drži na distanci, a zatim se pojavljuje medicinska sestra koja mu daje vakcinu.
Ministarstvo zdravlja Moldavije, koje je podržalo kampanju koju je finansirala SZO, odbilo je da komentariše kada ga je kontaktirao RSE.
Šta god da treba
Uprkos relativno niskoj stopi vakcinacije, Moldavija ima višestruku strategiju vakcinisanja. Prema vladinom informativnom sajtu, ljudi mogu da dobiju vakcine u 115 centara za vakcinaciju na teritoriji Moldavije pod kontrolom vlade i otcjepljenom regionu Pridnjestrovlje.
Još jedan efikasan, mada manje maštovit način za promociju vakcina ide preko apoteka u Moldaviji. Oko 150.000 ljudi svakodnevno odlazi u apoteke i one su najposjećeniji medicinski punktovi u zemlji, posebno u ruralnim područjima.
U svakoj apoteci se nalaze leci i naljepnice, dok farmaceuti razgovaraju o vakcinama s kupcima u okviru inicijative koju su podržali Ministarstvo zdravlja, SZO i Udruženje farmaceuta.
“Budući da predvode komunikaciju s pacijentima, farmaceuti mogu da pruže ljudima naučno dokazane informacije, pomažući u boljoj prihvaćenosti vakcina i povećanju stopa vakcinisanja među stanovništvom”, rekla je Zinaida Bezverhni, ljekarka i državna sekretarka.
Humor je, međutim, ono što ostaje u svijesti ljudi. “Želimo da direktno dospijemo do javnosti, do mladih i starih”, rekao je režiser video spota Sarbei. “Druge kampanje su ozbiljnije. Imamo isti cilj. Ovo je ozbiljna tema i želimo da dopremo do svih.”
“Naravno da postoji doza mržnje, ali ona dolazi od istih onih ljudi koji ne razumiju situaciju u kojoj se nalazimo”, dodao je on.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!