Snimkak izgleda kao tipični video-recept u kojem neko pokazuje kako se priprema milkshake: sastojci su posloženi na kuhinjskoj radnoj površini, a u titlovima se nabrajaju zdravstvene prednosti.
No Leah Anduiza, koja na TikToku objavljuje snimke pod imenom @thetruthaboutparasites (‘istina o parazitima‘) ne govori svojim brojnim pratiteljima (njih čak 47.000) kako napraviti zdrav napitak, već priprema mješavinu boraksa i vode te kaže kako takav pripravak pije svako jutro uz kavu, piše portal Vox.
Boraks (natrijev borat) je hemikalija koja sadrži element bor, a koristi se kao sredstvo za čišćenje. Ako progutate tu hemikaliju, vjerojatno ćete povratiti i dobiti proljev, a ako se u njoj kupate možete dobiti kožni osip. Uzimate li boraks neko duže vrijeme, mogli biste razviti anemiju.
No u začudnom svijetu nadriliječnika s društvenih mreža, boraks je čudotvorni lijek koji liječi sve živo: od artritisa do raka. Štaviše, na TikToku to je postao pravi trend.
Tzv. #boraxchallenge ima više od 34 miliona pregleda na TikToku, a pomoću tog hashtaga lako ćete doći do mnoštva videa na kojima ljudi opisuju svoje ‘putovanje‘ tokom kojeg su počeli piti industrijski deterdžent.
‘Jednostavno boraks dodam u vodu s limunom i popijem svakoga jutra‘, kaže u videu jedna TikTokerica kapajući limunov sok u čašu dok u pozadini svira neka vesela glazba.
Todd Mendlesohn, bivši bodybuilder s više od 25.000 pratitelja, kaže kako prije vježbanja u teretani pije mješavinu boraksa, sode bikarbone i keltske soli kao bi mogao ‘vježbati kao nikad u životu‘. Taj video je pogledan već 150.000 puta.
Ovakvi popularni, ‘zdravstveni‘ TikTok videi gledateljima pružaju osjećaj da je zdravlje nadohvat ruke. Ako osoba koja pokazuje svoj recept za zdrav napitak kaže da se osjeća bolje, možda će i vama uspjeti. No taj osjećaj može brzo dovesti do opasnih trendova, pri čemu snimkama i tvrdnjama nedostaje kontekst i temeljito propitivanje. I zato dezinformacije o zdravlju tako dobro funkcioniraju na TikToku. No to može za one koji u trendu učestvuju biti opasno, pa čak i pogubno.
Melissa, koja na TikToku objavljuje kao @athenavondusseldorf kaže kako ju je zainteresirao video u kojem se preporučuje voda s boraksom.
‘Strašno me boli kičma i natežem se s doktorima već osam godina kako bi mi bilo lakše‘, kaže objašnjavajući da joj je dijagnosticirano bolno stanje kralježnice.
No jedan TikTok video potaknuo je da dodatno istraži mogućnosti liječenja. Na YouTube-u je pronašla video žene koja je pastu za zube zamijenila boraksom. Google pretraga dovela ju je do članka na web stranici NIH-a (Nacionalnog instituta za zdravlje) o potencijalnim dobrobitima uzimanja boraksa. Kupila je boraks i umiješala čajnu kašikicu u svoju bočicu s vodom – što je doza koju preporučuje nekoliko TikTokera. Pila je vodu s boraksom dva dana, a onda objavila vlastiti TikTok video o iskustvu pod nazivom ‘Otrovala sam se.‘
‘Morala sam javiti na posao da neću doći. Povraćala sam. Imala sam takvu glavobolju da sam se osjećala kao da mi mozak otiče‘, rekla je Melissa u videu. Instinkt joj je govorio da je pijenje deterdženta za rublje loša ideja. Ali jako ju je boljela kičma, doktori joj nisu pomagali i činilo se da je mnogo ljudi probalo boraks te imalo odlična iskustva.
Neki ljudi izazov s boraksom nazivaju ‘Tide Pod izazov za boomere‘, aludirajući na fenomen iz 2018. kad su se tinejdžeri snimali kako jedu Tide Pods (tablete za pranje rublja) kako bi postali popularni na društvenim mrežama.
I dok originalni ‘Tide Pod izazov‘ nije postao pretjerano popularan, TikTok je pun snimaka na kojima odrasli ljudi pripremaju i piju boraks. No ne samo to. Naime, ima i onih koji to sve skupa rade kako bi zaradili.
Izazov s boraksom dio je čitave industrije dezinformacija o zdravlju koja se proteže i izvan TikToka. Ali zahvaljujući TikTokovoj kulturi trendova, ljudi koji zarađuju plasiranjem ovih opasnih savjeta i tretmana pronalaze novu publiku te je nagovaraju da kupi razne čudotvorne “lijekove”.
Dezinformacije također imaju koristi od ciklusa kontroverznog trenda na društvenim mrežama. Prvo, ideja privlači pozornost, a kako se trend širi, njene sumnjive tvrdnje izazivaju bijes koji dovodi do uklanjanja videozapisa. Vjerni sljedbenici trenda onda počinju tvrditi da tamo neki tajnoviti ‘oni‘ pokušavaju cenzurirati istinu.
Teško je pratiti utjecaj ovakvih trendova, rekla je Rachel Moran, koja proučava zdravstvene dezinformacije na Univerzitetu Washington.
‘Posebno kada trend uključuje konzumiranje tvari za koju se obično misli da je otrovna, nije posve jasno kako će se ljudi koji pokažu interes online, doista ponašati u stvarnom životu‘, rekla je.
‘Nakon boraksa mi ostane jako gadan okus u ustima, a usta su mi suha‘, napisao je jedan korisnik nakon što je prvi put popio boraks. Drugi traže savjet, uključujući dozu, za davanje boraksa svojoj djeci i kućnim ljubimcima. Jedan anonimni član je tražio savjet nakon što se njegova majka namakala u vodi s boraksom.
‘Povraća od 2:00 ujutro. Zabrinut sam jer ona ima skoro 86 godina‘. Neko mu je odgovorio: ‘To je dio detoksa. To je dobro.‘
Administrator grupe odbio je odgovoriti na postavljena pitanja.
Iz kompanije TikTok su rekli kako ne vjeruju da je ispijanje boraksa trend na njihovoj platformi i da u većini videa objavljenih na tu temu, ljudi zapravo pokušavaju razotkriti prevaru. Mnogi od najpopularnijih videozapisa koji promoviraju konzumaciju boraksa u međuvremenu su uklonjeni, bilo od strane autora videa ili moderatora TikToka. Čini da su snimke počele nestajati s mreže paralelno s pojačanim medijskim interesom za tu temu.
Inače TikTokova pravila zajednice zabranjuju videozapise koji promoviraju opasne prakse, uključujući viralne izazove.
Anduiza, influencerica koja je prije nekoliko mjeseci pomogla u pokretanju trenda boraksa na TikToku, već dugo ništa nije objavila na svom računu, a TikTok je uklonio njezin popularni video s receptom za boraks zbog kršenja njihovih pravila o dezinformacijama.
Lična iskustva onih koji su se ‘izliječili‘ od neizlječivog dugo su bile najmoćnija vrsta zdravstvenih dezinformacija. Godinama su se ta svjedočanstva dijelila u privatnim Facebook grupama, objavama na Instagramu i pažljivo kreiranim YouTube videozapisima, u ciljanim oglasima i Google rezultatima. Ali TikTok je pravi stroj za širenje takvih priča.
Caseyja Fieslera, vanrednog profesora na Sveučilištu Colorado koji proučava internetske zajednice, videozapisi izazova s boraksom podsjećaju su na viralne TikTok recepte. Međutim, umjesto da bace komad feta sira u tavu i ispeku ga s rajčicama, oni tvrde da je ispijanje boraksa dio wellness načina života. A kako ti videozapisi pronalaze publiku, postaju ugrađeni u strukturu TikTokovih algoritamskih poticaja za nastavak interakcije sa sadržajem. Jednom kada se to dogodi, putevi prema dezinformacijama se umnožavaju.
Jedan video s gotovo dva miliona pregleda, objavljen u junu i još uvijek dostupan na TikToku, tvrdi da razotkriva ‘zavjeru s boraksom‘ ponavljanjem argumenata iz istoimenog članka iz 2012. koji tvrdi da ‘Big Pharma‘ prikriva dobrobiti pijenja boraksa. Iznad tog videa, TikTok je predložio pretragu koja dovodi do čitavog niza videa koji promoviraju dobrobiti konzumiranja boraksa. TikTokovi rezultati pretraživanja također uključuju popis srodnih pojmova za pretraživanje, poput ‘dobrobiti boraksa za pse‘, ‘mogu li psi uzimati boraks za zdravlje‘, ‘boraks u liječenju za artritisa‘, ‘boraks za muškarce‘ i slično.
‘Ovo se uklapa se u ono što inače postaje popularno na platformi: ‘alternativni‘ zdravstveni savjeti koji su jeftini, dostupni i objašnjeni na pseudoznanstveni način koje se čini poznatim‘, rekla je Rachel Moran, stručnjakinja za dezinformacije.
No nisu svi ti trendovi izričito štetni. Snimke poput ‘moktela za pospane djevojke‘ i ‘unutarnjeg tuša‘ uglavnom preuveličavaju prednosti hrane ili dodatka koji su sigurni za jelo, kaže Moran. A kako se te teme šire na ljude koji nisu ciljana publika, često postoji i suprotni trend bijesa koji povećava vidljivost prve objave.
‘Zanimljiva stvar u vezi s TikTokom je da sadržaj koji se puno dijeli nije nužno sadržaj koji se ljudima sviđa‘, rekao je Fiesler. ‘Video dolazi do publike koja se s tim slaže i želi vjerovati, ali i kod publike koja ne vjeruje i zna da je to dezinformacija pa želi upozoriti ljude.‘
Upozoravanje na dezinformacije na internetu općenito je teško, a brzina kojom se objave mijenjaju na TikToku sigurno ne pomaže.
Stvari prelaze iz ‘novih‘ u ‘dobro poznate‘ tako brzo da je teško uhvatiti pogodno vrijeme za upozoravanje na opasnost. Iako su neki od najčešće dijeljenih videozapisa ispijanja boraksa na TikToku uklonjeni, novi videozapisi koji promiču tu praksu i dalje se objavljuju i pronalaze novu publiku.
Ovo je ono što je Chem Thug, račun koji vode jedan doktor hemije i njihova supruga, krenuo rješavati. Kad je boraks trend uhvatio maha, Chem Thug je upozorio gledatelje da ne piju deterdžent za pranje rublja.
‘Ne jedite go*na iz je*ene kutije za prašak za rublje, ljudi!‘, kaže se u videu nakon čega slijedi pregled znanstvene literature o opasnostima gutanja boraksa.
Videozapis Chema Thuga ubrzo je pogledan gotovo dva miliona puta.
Neko je vrijeme video Chem Thuga bio među prvim rezultatima na TikToku prilikom pretraživanja vezanih uz boraks, što je bila i svrha objave tog videa. Chem Thug je znao da će pozornost na kraju splasnuti, ali ne i prisutnost ove opasne dezinformacije na TikToku. Za nekoliko mjeseci nadaju se da bi neko ko traži zdravstvene dobrobiti boraksa mogao umjesto toga vidjeti njegov video.
No Chem Thug je potom naišao na veliku prepreku u svojem pokušaju da upozori ljude na dezinformacije: TikTokove prakse moderiranja. Neposredno prije nego što je njihov video dobio dva milijuna pregleda, platforma ga je uklonila zbog kršenja njezinih pravila, poslavši poruku Chem Thug računu da je njegov sadržaj označen zbog promicanja opasnih aktivnosti. TikTok je vratio video šest dana kasnije.
Ciklus trenda za to je vrijeme išao dalje. Opasni izazov s boraksom izazvao je bijes, što je dovelo do veće pozornosti i medijske pokrivenosti i to je u konačnici izazvalo akciju moderatora TikToka – koja nije uvijek usmjerena na prave korisnike. Čak i bez intervencije moderatora, trendovi TikTok-a ne traju dugo, a izazov s boraksom će nestati, baš kao i gotovo sve ostalo što u toj aplikaciji postane popularno. Ali uskoro će nešto drugo biti u trendu što je opasno ili pogrešno ili besmisleno, i svjetla reflektora će se okrenuti u tom smjeru.
Čitavo iskustvo bilo je frustrirajuće za Chem Thuga. ‘Pokušavam reći ljudima kako da se ne ubiju‘, kaže administrator Chem Thuga.
U međuvremenu, novi članovi došli su u Facebook grupu koja promiče ispijanje boraksa. U nedavnoj objavi jedna žena pita: ‘Je li sigurno početi uzimati boraks tokom dojenja?‘
Kako navodi Jutarnji, nešto kasnije, ta Facebook grupa više nije bila dostupna. Na pitanje zašto, administrator je odgovorio da su ‘odlučili suspendirati grupu dok se sva ova prašina s TikTokom ne slegnu.‘
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!