Kulturno-historijski spomenici žrtve vremena i nebrige

Vijesti 16. jun 201618:18 > 18:29
N1

Brojni kulturno-historijski spomenici u BiH su ugroženi, a nerijetki su slučajevi skrnavljenja pa i krađe takvih postavki. Posljednji slučaj zabilježen je u centru Sarajeva.

Najnoviji slučaj nestanka biste bh. književnika Isaka Samokovlije u samom centru Sarajeva, osudila je cijela javnost.

Ivo Andrić, Skender Kulenović, Meša Selimović… Ovom uglednom društvu na Trgu oslobođenja u Sarajevu i dalje nedostaje Isak Samokovlija. Nestanak bronzane biste je prijavljen prije tri dana. U kantonalnom MUP-u su potvrdili da još uvijek nemaju informacija o počiniocima ali da je istraga u toku.

U Zavodu za zaštitu kulturno-historijskog i prirodnog naslijeđa Kantona Sarajevo potvrdili su nam da je tokom ratnog dejstva većina ovakvih spomenika samoinicijativno sklonjena u razne podrumske prostorije i na taj način su zaštićeni od uništenja. Danas, kada nema ratnog dejstva, kulturno-historijske vrijednosti su na meti drugih problema.

Pored krađe umjetnina i kulturno-historijskih dobara mi smo svjedoci da mnogi lokaliteti i objekti bivaju unisteni da bi se izgradili novi, bolji, “stariji” od onih koje imamo. Nažalost jedan od najvećih problema jeste nepostojanje svijesti građana koliko je vrijedno naslijeđe koje mi imamo“, rekla je Aida Mia Alić iz Fondacije Kulturno naslijeđe bez granica.

U BiH su ugroženi spomenici na 84 lokacije. Samo neki od njih su Stari grad Stolac, Tvrđava u Jajcu, Tvrđava u Kozarcu, Arheološko područje Rataje, Stara željeznička stanica u Sarajevu, Selo Lukomir u općini Konjic te Stari grad Bužim.

Potrebno je da se oformi samoregulativna ideja poštivanja među građanima, jer ne može ni vlast zaštiti sve spomenike, smatra profesor Šaćir Filandra.

Ne može to sad policija čuvati. Moraju ljudi postati svjesni u svojoj glavi da time nanose štetu vlastitom društvu, vlastitoj kulturi, da to nema nikakvog smisla, da je to nešto što je u sustini jako nekulturno, to su nekulturni činovi, kad bi se ljudi tako ponašali mi ne bi imali uopšte povijesti kao ljudi“, poručio je sociolog Šaćir Filandra.

Naše društvo i vlast su ideološki i sistem funkcionira na principu isključivosti i razlika, tvrdi profesor.

U takvom sistemu vlastiti identitet naglašava se potiranjem prethodnih identiteta što dovodi do zapostavljanja umjetničkih i spomeničkih kompleksa. Upravo oni koji su tu da svjedoče o prošlosti i vremenu, postali su žrtva vremena i nebrige.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.