Kapetanović: Vlasti se boje mladih i nadolazećih generacija

Vijesti 04. sep 201610:51 > 11:27
N1

U savremenom svijetu užurbano se radi na informatičkom opismenjavanju što većeg broja ljudi. U Bosni i Hercegovini taj proces teče nešto sporije.

No, ono što više zabrinjava jeste osnovna i funkcionalna pismenost. Kakva je ona i šta nam govore natpisi koji se svakodnevno mogu vidjeti u novinama, na reklamama, u državnim i zdravstvenim institucijama, na saobraćajnim znakovima, sada i oni u jeku predizborne kampanje.

O svemu ovome razgovarali smo sa Tarikom Kapetanovićem – komunikologom i blogerom.

Predizborna kampanja je počela, a već je vidljivo mnogo gramatičkih grešaka na plakatima.

Još uvijek se nisu pojavili na bilboardima, tramvajima ili izlozima, ali su se pojavili na internetu što znači da je oficijelna kampanja tek počela. Internet je kanal kojim su stranke, desne orijentacije, dobro testirale ili namjerno napravile ovakve stvari jer su njihovi plakati postali viralni u veoma kratkom periodu“, smatra Kapetanović.

On je dodao da ono što se desilo reperu i kandidatu stranke na lokalnim izborima (op.a. Jasmin Fazlić Jala) na oficijelnom plakatu može biti i namjerna ‘patka’ da bi se o njemu više govorilo.

Goran Bregović je davno rekao: “Objavite mi sliku, a recite da sam š….”. Važno je da su slogan stranke i slika u eteru i oni su obavili posao“, rekao je Kapetanović.

Vrlo često nisu u pitanju samo slovne greške nego i logičke…

Političke stranke vrlo dobro znaju baratati s marketinškim materijalima, koristiti patriotizam i znaju šta rade u svojim predizbornim kampanjama. Bilo bi dobro da građani ignorišu takve poruke, da ih uklone sa zida ili da ne razgovaraju. Međutim pod pritiskom medija i interneta teško je ne prokomentarisati takve stvari“, izjavio je komunikolog i bloger.

Ove greške koje vidimo jesu kapitalne, smatra Kapetanović ali ističe da su “oni mudro testirali stvari na terenu, pustili na internet određene plakate, a zatim će doći do korekcije i ići će se u tzv. ‘outdoor’.”

Ovo nije rijetkost. Pogrešni natpisi se nalaze na obrazovnim institucijama, zdravstvenim, na saobraćajnim znakovima…

Ne možemo reći da smo pismeni i opismenjeni. Država ne ulaže u sistem obrazovanja, a što imamo radi se recimo lijevom rukom. Imamo obrazovanje koje je potpuno rastureno“, rekao je Kapetanović.

Na pitanje koliko su krivi mediji krivi, gost jutarnjeg programa N1 televizije je odgovorio da mediji kao mediji nisu krivi.

Takve informacije medijima su interesantne, zalijepit će se za to, na ovaj plakat će biti i klikova i shareova. Interesantno da su mediji koji su, recimo, kupljeni od te stranke prvi podijelili sporni plakat sa greškom. Nema slučajnosti na terenu i mediji su u direktnoj korelaciji s kampanjom. Zatim dolazi i šira viralna priča i prenosi se na ostale medije.

Društvene mreže su u današnjem dobu prozor u svijet, no koliko zbog njih sve manje čitamo i pišemo, tj. koliko su nas unazadile?

Preko noći smo zapali u svijet meta medija koji objedinjava i foto, video, internet i digital. Deplasirano je da živimo u digitalnom svijetu jer je to prevaziđeno. Sve oko nas je digitalno. Sprave koje nosimo na sebi govore puno više o nama, nego što mi govorimo sami o sebi.

Kapetanović je kazao da mladi ljudi vizuelno komuniciraju, npr. putem Snapchata.

Mladi ljudi se ne boje ekrana, televizije, rođeni su s telefonima. Klikaju po ekranu od najmlađe dobi. Političke stranke se boje da će ta generacija biti kritična. Oni mogu djelovati tako da ih zastrane, da ih uče nepismenim. To se radi na terenu i to je stvarna misija koja je u pozadini u BiH. Ako vam ne možemo ništa tehnološki, učinit ćemo vas nepismenim“, rekao je Kapetanović.

Za rezultat svega toga, kaže Kapetanović, “imamo da 300.000 glasova lojalnih za najveću političku opciju koja pobjeđuje u BiH, da osvaja glasove, da neki logično irealno pristupaju toj političkoj opciji. Veliki broj ljudi iz straha, neznanja ili osjećaja straha od rata ili pripadnosti glasaju kako se neke stvari iz prošlosti ne bi ponovilo.

“Mladi ljudi su nada koji će putem alata i društvenih mreža kritikovati takve stvari jer se ne sjećaju stvari koje su se dešavale starijim generacijama. I to će zaboliti nosioce vlasti.”

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.