Rijeka Vrbas za brojne Banjalučane predstavlja najveće prirodno bogatstvo. Najava iz preduzeća “Hidroelektrane na Vrbasu” da je u planu gradnja brane u Krupi, uzvodno dvadesetak kilometara od grada izazvala bijes i negodovanje kod većine stanovnika Banjaluke.
Mladica, pastrmka i lipljen – plemenite vrste riba koje se mogu naći Vrbasu. Tu su i bijele – plotica, škobalj, mrena, klen,…
Decenijama ih sa obala Vrbasa lovi Enver Kljunić. A, pamti dječačke dane kada na Vrbasu nije bilo nijedne hidroelektrane.
“Ja znam, prije 30 godina, ovde ispod gradskog mosta bilo je ribe u tri sloja. Toga sad više nema. Banjaluka nikada nije imala magle, ali od kako je napravljena brana u Bočcu strujanje zraka se pomjerilo na više i mi imamo maglu”, tvrdi Enver Kljunić, ribar iz Banjaluke .
Gradnja hidroelektrana slabi kvalitet vode što bi ugrozilo snabdjevanje više od 200.000 stanovnika, biljni i životinjski svijet grebenske klisure bio bi na rubu istrebljenja, upozoravaju iz Centra za životnu sredinu. Projektom HE Krupa predviđena je izgradnja brane 18-20 metara i premještanje magistralnog puta. No, to nije sve.
“I nizvodno od Banjaluke postoje planovi za izgradnju najmanje tri hidroelektrane koje nisu male, 20 MW, a nizvodno od Krupe postoji mogućnost za izgradnju još četiri hidroelektrane do grada Banjaluka”, kaže Viktor Bijelić, Centar za životnu sredinu.
U odbranu Vrbasa uključila su se brojna ekološka udruženja iz cijele Bosne i Hercegovine. Koalicija za zaštitu rijeka BiH će pružiti stručnu i pravnu podršku lokalnom stanovništvu da bi shvatili:
“Koliko je važno sačuvati životnu sredinu i osnovno ljudsko pravo, a to je pravo na pitku vodu”, poručuje Haris Đelilović, Ekološkog društva Bistro iz Kruščice .
Ovu godinu su obilježile borbe za zaštitu rijeka širom države.
Na 244 rijeke u BiH planirana je izgradnja 300 novih hidrocentrala, a do sada ih je izgrađeno oko 80.
Kampanjama su se uspjele zaustaviti gradnje na Sutjesci, Hrčavci, Kruščici, Neretvi, Ljutoj, Buni, Uni, Uncu, Željeznici. Te, na Vrbasu 2005. godine kada je 17.000 građana potpisalo peticiju nakon čega je Skupština grada zaustavila gradnju tadašnjeg projekta.