Istražujemo: Gradimo li ceste koje ne možemo finansirati

Vijesti 12. feb 201618:30 > 18:38
N1

Nakon što je smo juče objavili priču o mogućem povećanju akciza na gorivo, za nastavak izgradnje Koridora 5C, uslijedile su brojne reakcije.

Analitičari podržavaju prijedlog direktora Autocesta Federacije BIH, dok iz Udruženja distributera nafte stižu negativne kritike.

Sredinom prošle godine, za popunjavnaje budžeta zdravstva povećane su akcize na gorivo, tako da se dizel sa 30 povećao na 45 feninga, petrolej je ostao isti, a benzin, bezolovni i obični, su porasli na 50, odnosno 55 feninga.

Osam mjeseci je bilo dovoljno da se izađe sa novim prijedlogom povećanja akciza. Ovoga puta za punjenje kase Autocesta Federacije za nastavak izgradnje preostalih 200 KM autoputa od Save do Hercegovine.

“Zašto mi moramo graditi više cesta nego što ih možemo realno isfinansirati. U ovom trenutku imamo taj dodatak od 10 feninga koji je realan i normalan. Kad se uvodio rečeno nam je da je to to. Imamo 15 feninga za održavanje postojećih cesta, građani pri registraciji plaćaju određen dio cestarine, tako da mi mislimo da se realno iz toga može graditi dio puta, koliko ga možemo graditi”, stav je Milenka Boškovića iz Udruženja distributera nafte FBiH.

Naftni derivati su prema Zakonu o akcizama samo jedan od pet proizvoda koji su predmet oporezivanja, mada dosadašnja iskustva pokazuju da je upravo nafta najčešće na udaru pri krpljenju državnih kasa. Šta kada bi akciza bila povećana i za ostala četiri oporezovana proizvoda.

“To znači da u budžetu morate kresati nekim drugim korisnicima budžeta, a vi znate u kakvom je stanju federalni budžet danas, da je on opterećen najvećim dijelom podzakonskim obavezama i da tu nema nekog prosotra za dalje”, pojasnio je Jasmin Bučo, direktor JP Autoceste FBiH.

Najava da akcize za gorivo mogu ponovo porasti za 20 ili 30 feninga po litru imaju dva ishoda. Pozitivni jer će biti ispunjen uslov međunarodniih kreditora za nastavak gradnje Koridora ali i drugi, rast cijena goriva.

“Jedino rješenje koje se vidi sada i kojeg ja i podržavam jeste da se podignu akcize prije svega na gorivo, modžda i neke druge ali ne i za cigarete, kako bi se ostvarila nova sredstva koja bi bila garancija investitorima EBRD-u i EIB-u”, ističe Zlatko Hurtić, ekonomski analitičar.

Međutim pitanje je i plaćanje putarine za nešto više od 100 kilometara autoputa u BiH, jer se trenutno sredstva od cestarina ne koriste za igradnju Koridora.

Ali to poteže i pitanje zašto se dionica nije gradila u zavisnosti od strateškog značaja, mada je to sada već prošlost ali i pitanje uslova investitora, koji su očigledno mudro znali sebi osigurati sredstva, jer bez izgradnje novih dionica nema novih kredita.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.