U Matici hrvatskoj profesor Šaćir Filandra, dekan Fakulteta političkih nauka Univerziteta u Sarajevu, održao je predavanje o temi "Islam i demokratija" u kojem je pokušao dati odgovor na pitanja odnosa savremene zapadne demokratije i islamskog svijeta, na pitanja različitosti političkih uređenja i osnovnih civilizacijskih razlika.
Filandra je u svom predavanju otvorio pitanja je li demokratija religijski neutralna ili je pak kršćanskog predznaka, je li demokratija vrhunaravna civilizacijska vrijednost prema kojoj se svi trebaju usmjeriti ili je ona pak sredstvo zapadnog porobljavanja svijeta.
Profesor je istaknuo heterogenost islama, narodnu, kulturnu i jezičnu, koji se pak na Zapadu predstavlja monolitnim.
“Vjerska i moralno-etička bit islama nadilazi i nadilazit će sve posebne političke forme”, kazao je Filandra i dodao da su se društvena očitovanja islama razlikovala kroz epohe, prostor i kulture.
Svijet islama je tek uvjetno entitet, dok svijet kršćanstva ni ne postoji kao politička stvarnost, kazao je Filandra.
Zaključio je kako Zapad procjenuje i nameće norme svijetu islama iz svoje pozicije sekularnosti.
Zapadna filozofija počiva na humanističkim, a islamska na božanskim vrijednostima, što je profesor ocijenio ishodišnom razlikom dvaju koncepata.
Zajednička tačka islamske i zapadne političke filozofije jeste da vlast pripada narodu, no na Zapadu indivudualizam, a u islamu kolektiv ima prevladavajuću poziciju. U oba sistema narod bira predstavnike, koji se u islamu definiraju kvalitetom, a u demokratiji kvantitetom, brojem glasova, kazao je Filandra.
“Demokratija je diktatura većine, a mišljenje većine u politici nije i ispravno“, kazao je Filandra i dodao kako se vlast u demokraciji uspostavlja odozdo, a u islamu odozgo.
Zaključio je kako na demokratskim izborima na Istoku pobjeđuje islamizirana sirotinja koja rađa islamski populizam, vjerski fundamentalizam, šerijat i sl.
Kazao je kako muslimani na Zapadu doživljavaju kulturološka i socioekonomska poniženja, kako su u Europi izloženi političkoj, društvenoj, urbanoj i spolnoj segregaciji te su politički sumnjivi zbog kulture i religije, zbog islama kao njihove osnovne osi identiteta.
Filandra je istaknuo kako je opravdavanje političkih ambicija SAD-a proteklih 25-30 godina devalviralo demokraciju među muslimanima.
Predavanje je organizirano u suradnji Hrvatskog politološkog društva, Matice hrvatske i Zaklade Hanns Seidel.