
Nakon što su odmah poslije izricanja prvostepene presude Miloradu Dodiku, predsjedniku Republike Srpske u Sudu Bosne i Hercegovine u Narodnoj skupštini RS-a (NSRS) usvojeni sporni zakoni kojima se zabranjuje rad Tužilaštva i Suda BiH, SIPA-e i VSTV-a BiH na području ovog bh. entiteta, sinoć su potpisanim ukazom oni stupili na snagu. Tim potezom je direktno narušen ustavnopravni poredak BiH, a dodatno je reakcije izazvao poziv MUP-a RS-a da radnici SIPA-e sa područja RS prijeđu raditi kod njih. Ipak, koliko će to zakonski, a pogotovo finansijski moći realizovati ovaj bh. entitet?
Zakonske odredbe
Kada je riječ o prelasku radnika SIPA-e sa područja RS-a u MUP RS-a to je upitno s aspekta Zakona o policiji i unutrašnjim poslovima RS u kojem su u članu 70 definisani principi zapošljavanja policijskih službenika.
Zapošljavanje policijskih službenika zasniva se na:
1) raspoloživosti radnih mjesta,
2) javnom konkursu i
3) prethodnom utvrđivanju uslova. (čl. 70 Zakona o policiji i unutrašnjim poslovima RS.
Dalje se u članu 71 definiše proces zasnivanja radnog odnosa u kojem je, između ostalog, ponovo navedeno da se to obavlja posredstvom javnog konkursa.
(1) Kandidat zasniva radni odnos u Ministarstvu kao policijski službenik:
1) u činu mlađeg policajca – sa najmanje IV stepenom stručne spreme i
2) u činu mlađeg inspektora – sa najmanje VII stepenom stručne spreme.
(2) Zapošljavanje kandidata iz stava 1. ovog člana obavlja se posredstvom javnog konkursa.
(3) Izuzetno od stava 1. ovog člana, kandidat može zasnovati radni odnos u Ministarstvu u činu mlađeg policajca sa završenom Višom školom unutrašnjih poslova ili Visokom školom unutrašnjih poslova ili drugom visokoškolskom ustanovom sa kojom Ministarstvo ima zaključen ugovor u skladu sa članom 154. ovog zakona.
(4) Izuzetno, Ministarstvo može zapošljavati kandidate sa najmanje VII stepenom stručne spreme koji nemaju policijsko obrazovanje na radna mjesta policijskih službenika.
(5) Odabrani kandidati iz stava 4. ovog člana upućuju se na policijsku obuku u nadležnu organizacionu jedinicu Ministarstva u skladu sa propisom iz člana 77. ovog zakona. (čl. 71 Zakona o policijskim i unutrašnjim poslovima RS.
Dalje, u članu 72 govori se i o postupku zapošljavanja policijskih službenika iz drugih policijskih organa u BiH.
Izuzetno, Ministarstvo može posredstvom javnog konkursa zapošljavati policijske službenike koji su trenutno zaposleni u drugom policijskom organu u Bosni i Hercegovini u svim činovima, isključujući čin mlađeg policajca i mlađeg inspektora. (čl. 72 Zakona o plicijskim i unutrašnjim poslovima RS.
Shodno navedenim zakonskim odredbama prelazak radnika SIPA-e u MUP RS-a se prije svega mora odvijati prema raspisivanju javnog konkursa. Posljednji Javni konkurs koji je raspisan iz 24. februara 2025. godine je za 12 izvršilaca, tačnije, policajaca. Ukoliko se uzme u obzir informacija koju je posljednju u javnost plasirao Dodik da oko 300 radnika SIPA-e treba prijeći u MUP RS-a, postavlja se pitanje koliko je to kapacitetom, ali i finansijama izvodivo.
Tome ide u prilog i još jedna odredba zakona da je prethodno prije zapošljavanja bitno utvrditi raspoloživost radnih mjesta, a ukoliko je konkurs raspisan za 12 radnika onda im je trenutno toliko dovoljno osoba u MUP-u RS.
Svjesni da krše vlastite zakone, vlasti RS-a su u međuvremenu ekspresno reagovale pa su tako navele “da misle da su podzakonski akti već spremni”, a što je za RTRS izjavila Јelena Pajić Baštinac, generalna sekretarka predsjednika RS-a.
“MUP RS će ponuditi pripadnicima SIPA-e koji rade na prostoru Republike Srpske da prijeđu u MUP RS. Mislim da su podzakonski akti već spremni”, rekla je i navela da, između ostalog, ti podzakonski akti podrazumijevaju i to da za popunjavanje MUP-a RS neće biti potrebno raspisivanje javnog konkursa.
I da se to sve ostvari kada i ako na snagu stupe navedeni podzakonski akti postavlja se pitanje šta je s ostalim odredbama Zakona o policijskim i unutrašnjim poslovima RS-a pa, između ostalog, i onim koji se odnose na nacionalnu zastupljenost, diskriminaciju i ravnopravnost polova.
(1) Struktura policijskih službenika u Ministarstvu treba da odražava nacionalnu strukturu stanovništva prema posljednjem popisu.
(2) U vršenju poslova iz svoje nadležnosti zaposleni u Ministarstvu dužni su da poštuju ljudska prava i slobode, bez obzira na rasu, pol, jezik, nacionalnu pripadnost, vjeroispovijest, socijalno porijeklo, rođenje, obrazovanje, imovinsko stanje, političko i drugo uvjerenje, društveni položaj ili druge okolnosti.
(3) Ministarstvo preduzima mjere da bi se promovisala ravnopravnost žena i muškaraca u strukturi zaposlenih u Ministarstvu.
(4) Gramatički izrazi upotrijebljeni u ovom zakonu za označavanje muškog i ženskog roda podrazumijevaju oba pola. (čl. 4 Zakona o policijskim i unutrašnjim poslovima RS.
Navedena odredba koja se odnosi na prije svega nacionalnu, a onda i polnu zastupljenost u MUP-u RS-a će svakako biti prekršena ukoliko i za to ekspresno nisu doneseni podzakonski akti.
Osim toga, ovakvo postupanje će diskriminisati i građane iz RS-a koji su se školovali za ovaj posao i planirali prijaviti se na javni konkurs koji je već raspisan za 12 potrebnih policijskih službenika u MUP-u RS.
Plate u SIPA-i i MUP-u RS
N1 je kontaktirao Edina Kahrimanovića iz sindikata SIPA-e koji nam je po činovima uposlenih i stručnom spremom pojasnio kolika im je plata na državnom nivou.

U tabeli ispod može se primijetiti da svi uposlenici u SIPA-i imaju dodatak na platu i to u istom iznosu od 35 posto. Riječ je o dodatku za posebne uslove rada jer policajac faktički nema radno vrijeme, onda nosi oružje i uz to primjenjuje policijska ovlaštenja koja podrazumijevaju privođenja, hapšenja i dr.
Također, ovo su plate s osnovicom i dodatkom na platu, a kada se na to dodaju doprinosi ona je veća za (topli obrok + prijevoz).
Tako, naprimjer, policajac iz Sarajeva koji ima osnovnu platu od 960 KM sa dodatkom od 35 posto je 1.296 KM i u prosjeku ako radi 21 dan sa naknadom od 11 KM za topli obrok po danu iznosit će 231 KM i uz prijevoz od 61 KM njegova konačna plata će iznositi 1.592 KM.
“Vrijedi napomenuti da su sve ove plate sa trenutnom osnovicom od 600 KM, a ukoliko se poveća osnovica na 631 KM što je utvrđeno budžetom onda će ići 5 posto više na platu”, rekao nam je Kahrimanović.
S druge strane, prema podacima koji su ranije objavljivani, ali ne za sve činove po stručnim spremama, u MUP-u RS policajac sa srednjom stručnom spremom ima platu (osnovica+doprinosi) od 1.329 KM, a istovremeno plata policijskog službenika sa visokom stručnom spremom je 1.762 KM.
Prema podacima MUP-a, neto primanje državnog službenika sa srednjom stručnom spremom iznosi 1.020 KM, dok je plata državnog službenika sa visokom stručnom spremom 1.695 KM.
Riječ je o platama na koje nije obračunat nikakav dodatak na platu jer ga uposlenici u MUP-u RS i nemaju.
Obećanja Dodika vs potreban novac kojeg nema
S druge strane, finansijski aspekt cjelokupne ove priče je veoma bitan budući da svi ti radnici ukoliko bi i prešli iz SIPA-e raditi u MUP RS-a moraju primati i platu, a nedavno je u izjavama za medije Dodik rekao da policajci iz tog entiteta nisu bili u povoljnoj situaciji te je početkom decembra prošle godine rekao da će im povećati plate za 30 posto i po osnovu dodatka za 10 posto, za što je kako je rekao, potrebno obezbijediti 58 miliona KM. Predsjednik RS-a je tada rekao da to znači da će policajac koji je imao 1.600 KM s tim povećanjem imati 2.300 KM.
Međutim, kako je poznato, to povećanje se dosad nije desilo, a pitanje je i kada će ukoliko mu se i zaista odazovu, kako on očekuje, radnici SIPA-e na poziv i odu u MUP RS jer će tada morati znatno povećati finansijska izdvajanja za tu oblast. Ako, naravno, dođe do toga.
Obećao je Dodik i onima koji pređu iz SIPA-e da će imati i veće plate. Podatak koji je spomenuo je da je riječ o oko 300 službenika. Postavlja se pitanje kako će uz sredstva koja treba planirati za povećanje službenicima MUP-a RS, pronaći i za ove službenike.
Tako bi RS za jednu godinu, za 300 policajaca koji bi eventualno prešli iz SIPA-e u MUP RS, i to ako uzmemo samo najniži čin – čin policajaca, za platu sa dodatkom bez toplog obroka i prijevoza, morao izdvojiti dodatnih 4.665.600 KM.
S druge strane, ministar finansija BiH iz SNSD-a Srđan Amidžić tvrdio je u nedavnom obraćanju kako će RS moći servisirati sve obaveze prema platama uposlenih koji eventualno dođu iz institucija BiH. Istakao je kako planira da se novac od UIO drugačije raspoređuje.
“RS iz budžeta, s jedinstvenog računa, kroz UIO odvaja neka sredstva da bi se izvršilo plaćanje prema tim radnicima. Sada će troškovi na nivou zajedničkih institucija biti manji, što znači da će odvajanje od strane UIO također biti manje i bit će više sredstava za preraspodjelu. Na takav način će ta sredstva ostati u budžetu RS-a i budžet RS-a će apsolutno moći servisirati te obaveze”, kazao je Amidžić.
No, Budžet RS je u problemu i javni dug raste.
Prema informacijama koje Ministarstvo finansija i trezora BiH kvartalno objavljuje na svojoj web stranici (Kvartalni pregled duga Bosne i Hercegovine), RS bilježi značajan rast javnog duga u posljednjih nekoliko godina. Unutrašnji dug RS-a je od 2019. do 2023. porastao s 1,97 milijardi KM na 2,59 milijardi KM, dok je u prvom kvartalu 2024. dosegao 2,63 milijarde KM.
“Ovaj rast ukazuje na povećane potrebe entitetske vlade za zaduživanjem unutar zemlje”, upozorava zamjenik ministra finansija BiH Muhamed Hasanović.
Dodaje da je “vanjski dug RS-a također oscilirao, s 3,41 milijarde KM u 2019. na 3,66 milijardi KM u 2023. godini”.
“U prvom kvartalu 2024. iznosio je 3,69 milijardi KM, u drugom kvartalu blago opao na 3,61 milijardu, dok je u trećem kvartalu porastao na 3,93 milijarde KM. Ova dinamika sugerira da RS povremeno vraća dugove, ali se i dalje oslanja na nova zaduženja. Ukupni javni dug RS-a (unutrašnji + vanjski) porastao je sa 5,38 milijardi KM u 2019. na 6,25 milijardi KM u 2023. godini. U 2024. godini nastavlja se trend rasta, pa je u prvom kvartalu iznosio 6,33 milijarde KM, a u trećem kvartalu dostigao 6,56 milijardi KM. Ovi podaci pokazuju da se RS sve više oslanja na dug kao način finansiranja svojih budžetskih potreba. Ovakav nivo zaduženja postavlja pitanje fiskalne održivosti, naročito ako se uzme u obzir politička situacija i potencijalni rizici za stabilnost finansijskog sistema RS-a. Dugoročno, ako se trend rasta nastavi, entitet bi mogao imati problema s otplatom obaveza, posebno ako se suoči s nepovoljnim ekonomskim okolnostima ili padom prihoda od poreza”, upozorio je Hasanović.
Situacija u SIPA-i uobičajena, nema panike
Ukoliko se uzme i ovaj finansijski aspekt u obzir postavlja se pitanje ko bi od radnika slijepo slijedio želje i naredbe pojedinca i ostavljao posao koji mu omogućava bolju egzistenciju i otišao raditi na području entiteta koji je već finansijski znatno oslabljen velikim brojem američkih sankcija pod kojima su kako Dodik tako i članovi njegove porodice, politički partneri, firme s kojima je u dodiru i sl.
Pročitajte još👉Petritsch za N1: Dodik ruši ono što je sa mnom gradio
Također, u jeku brojnih poziva na prelazak radnika SIPA-e u MUP RS danas je N1 iz pouzdanih izvora saznao da je situacija u ovoj državnoj policijskoj agenciji normalna bez ikakvih neuobičajenih istupa i panike među radnicima.
Nema nikakvih iznenadnih odluka niti naprasnih bolovanja kako je najavljivano u javnosti, a i kako nam je rečeno, danas je veliki broj radnika u SIPA-i bio na poslu i niko ni u jednom trenutku nije pomenuo temu odlaska iz nje.
S druge strane, Dodik i njegovi politički istomišljenici u javnosti šalju svakakve poruke, prije svega njima udaraju na emociju građana RS-a ne bi li popustili želji predsjednika RS-a i postupali po njegovim zahtjevima, a nauštrb vlastite sigurnosti i egzistencije. Kako su nam i kazali stanovnici RS-a, poskupljenja su sve veća, a neizvjesnost raste. Da bez pogovora neće slijediti Dodika stava su i veterani iz RS-a koji su na trenutnu situaciju javno i reagovali.
Pročitajte još👉Pravni haos u BiH: Može li Ustavni sud zaustaviti Dodikove poteze?
Opozicija iz RS-a zasad još je stava da Dodik srlja i krije se iza naroda i da ne odgovara kao pojedinac već nastoji presudu sebi pripisati cijelom srpskom narodu što je u nekoliko navrata opovrgnuto čak i u prvostepenoj presudi koja mu je izrečena. Nije se sudilo srpskom narodu već lično njemu zbog nepoštivanja odluka visokog predstavnika.
Ovakvi potezi i retorike će, očekuju mnogi, na kraju zaustaviti pravosudne institucije BiH. Predsjednik Visokog sudskog i tužilačkog vijeća Sanin Bogunić rekao je za N1 da institucije bh. pravosuđa aktivno rade na predmetima koji se tiču aktuelne situacije, poslana je i apelacija Ustavnom sudu BiH iz kojeg su naveli da će im ova tema biti prioritet i da će što prije nastojati da donesu konačno odluku.
Osim toga i iz Tužilaštva BiH su potvrdili da od decembra rade na predmetu koji se tiče rušenja ustavnopravnog poretka BiH.
I Dodik je dobio također poziv iz Tužilaštva BiH da se odazove na saslušanje kao osumnjičeni za rušenje ustavnopravnog poretka, međutim, kako se i očekivalo, odbio je.
Pročitajte još👉“Dodik će završiti na dva načina: Ili u zatvoru ili egzilu”
I za to postoje procedure i procesi koji će uslijediti ukoliko se u narednom periodu ne bude odazivao na saslušanja.
Također, za rušenje ustavnopravnog poretka kada ga pravosudne institucije i dokažu Krivičnim zakonom BiH je predviđena i kazna do pet godina zatvora kao i mjere zabrane koje uključuju zabranu obavljanja službene dužnosti.
Osim toga, Dodika čeka i izricanje drugostepene presude za prethodni predmet, a upravo je ta presuda bila i uzrok “političkog haosa” koji je nastupio.
╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad, pridružite nam se i na WhatsApp kanalu klikom ovdje
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare