Od morskih destinacija do ruskog Kazanja ili pak švajcarskog Lugana. Zvaničnici i druge osobe koristili su avione stotinjak puta o trošku građana Republike Srpske, izvjesno, pokazuje istražvanje Capitala, za lične potrebe. Jer u konkretnom periodu nema podataka o „državnim aktivnostima“ u većini navedenih gradova. Nadležni od ranije tvrde da se javni resursi ne zloupotrebljavaju u privatne svrhe, ali ne odgovaraju ko je letio i gdje u spornim terminima.
Dva puta sedmično letjela je Cessna Citation CJ4 u vlasništvu Vlade RS, u godini pandemije, pa i vremenu zatvaranja. Ko je imao neodložne “državničke aktivnosti” recimo u Puli, Pragu, Brnu, Salzburgu, Bariju, na Krfu?
“Ne žele da saopšte šta je toliko važno, bitno npr. u Pragu, gdje se vrlo često letjelo, na Krfu, šta se dešava u Grčkoj, Švajcarskoj, gdje su naši službeni avioni letjeli, koje smo platili 19,5 miliona KM? Nikakvih, pa ni šturih saopštenja nema sa tih ‘službenih sastanka’ koji su bili”, ističe Siniša Vukelić, glavni urednik portala Capital.ba.
Jedan let od Banjaluke do Beograda, kada bi se avion rentao, samo u jednom smjeru koštao bi 7.600 KM. Koliko ukupno košta građane komfor avio saobraćaja za privilegovane pojedince, nema odgovora iz Vlade.
Najčešćee se letjelo u Beograd i Sarajevo.
Posjeta Moskvi bila je zvanična, na poziv Vladimira Putina, zbog prisustvovanja Paradi pobjede, letio je Milorad Dodik u pratnji Emina Kusturice.
Put za Brisel krajem septembra takođe ima zvanični pisani trag.
Međutim, većina letova nema opravdanje u vidu službenih sastanaka ili učešća na konferencijama, samitima. Neobjašnjiva su putovanja u Češku, Švajcarsku, Grčku i druge morske destinacije Crne Gore, Hrvatske i Turske.
“Zašto leti na određene destinacije, kojim povodom, ko se vozi tim avionima, javna tajna da su se vozile pjevačice, umjetnici, režiseri, poslovni ljudi da su dobijali državni avion, članovi porodica, bez ikakvog pravilnika, kontrole, nadzora”, kaže Vukelić.
Slično je i sa helikopterima. Vlada RS je osnivač Vazduhoplovnog servisa, ali dok je Milorad Dodik bio predsjednik Republike Srpske izmijenjena uredba tako da je Dodik i formalno ovlašten da upravlja tim servisom.
A i kao član Predsjedništva BiH nastavio je da koristi resurse. Uredba je dopunjena 2019. godine, čime je osobi i na ovoj funkciji omogućena upotreba aviona i helikoptera Vlade.
Takvu mogućnost ranije nije imao, recimo, Mladen Ivanić.
“To ostavlja ogroman prostor za zloupotrebe, što naši funkcionirei obilato koriste. Najčešće dolazi do izražaja u vrijeme predizborne kampanje, oni poklapaju zvanične poslove sa privatnim, pa tako privatni poslovi padaju na teret države”, pojašnjava Damjan Ožegović, Transparency International BiH.
N1: Sjećate li se vi, a pratite, nekog službenog putovanja domaćeg zvaničnika na Krf?
Ožegović: Nažalost ne sjećam se.
Nema nikakve transparentnosti u ponašanju i korišćenju javnih sredstava, iz datog primjera navode upućeni. A u Vladi uglavnom muk. Problem, koji za nadležne to i nije. Jer iz ranijih istupa može se zaključiti da se naše nebo, za naš novac, koristi u našem interesu.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare