Sociološkinja Jelena Radović smatra da roditelj treba da isprati sve što dijete radi na društvenim mrežama i da bi roditelj morao da zna šta su Tik Tok, Jutub, Instagram. Gorana Risteski, stručnjak za Tik Tok, kaže da roditelj može da napravi svoj nalog i poveže ga sa nalogom djeteta i da tako prati sadržaje i ograniči šta dijete može da gleda.
Vijest da je Ministarstvo unutrašnjih poslova Republike Srbije primilo obavještenje od Interpola da je na TikToku najavljeno masovno samoubistvo mladih osoba na ovoj društvenoj mreži, uzdrmala je kako internet zajednicu tako i cijelu javnost.
Ova relativno nova mreža, posebno popularna među mladima i djecom, poznata je po snimcima i izazovima koji korisnici postavljaju jedni drugima, a ovo nije prvi slučaj da se samoubistvo vezuje za neki TikTok challenge.
Kako kaže Gorana Risteski, zvanično djeca mlađa od 13 godina ne mogu da imaju nalog, ali mogu da slažu za svoje godine i da ga naprave.
„TikTok da bi zaštitio decu, podrazumevano podešavanje je da je njihov profil privatan, a kada napune 16 godina onda mogu da izaberu da li će im profil biti javan. Ta podešavanja deca ne ulaze da vide i kada naprave nalog, ako slažu za godine, bude im javan nalog i šta god da snimaju vide svi korisnici. Još nemamo zvanične podatke o starorsnoj strukturi u Srbiji, ali mislim da su na mreži uglavnom mladi“, rekla je ona.
I Radulović naglašava da ko otvara društvenu mrežu mora da ima iznad 13 godina i upozorava da to često nije slučaj.
„Ma koliko su deca online, ona nemaju životnog iskustva da bi se snašla. Ti izazovi nisu svojstveni samo TikToku, bili su i na drugim mrežama. Imamo brzorastuću mrežu, sa velikim protokom, to je nedovoljno ispitano polje da bismo pričali da li ga treba zabraniti. TikTok ugasi na milione lažnih profila, desetine miliona videa, jako je bitno da imamo što više informacija“, istakla je.
Na pitanje zašto se mladi odizavaju na izazove, Radović kaže da žele da testiraju svoje granice.
„Postavlja se pitanje da li su ti izazovi konstruktivni ili nisu. Kao mali igrali smo se izazova, ali to nije bilo stani na ivicu zgrade, izazovi su sve opasniji i prisutniji. Imamo mrežu izazova od najbenignijih do toga da pričamo o samoubistvu. Nalaze se u igrama, Instagramu, Twitteru. Pošto je najmlađa populacija na TikToku zato su tamo najpopularniji“, objasnila je.
Risteski je objasnila da TikTok sklanja klipove koji su opasni i nisu u skladu sa politikom sadržaja. Navela je šta bi svaki roditelj trebalo da uradi.
„Može roditelj da napravi svoj nalog i poveže ga sa nalogom deteta, prati sadržaje, ograniči šta dete može da gleda, ko može da mu šalje poruke. Roditelji nisu shvatili da je TikTok mreža kao svaka druga, treba ih edukovati da znaju da koriste. Neka otvore profil, pogledaju kako da ga nameste i objasne detetu da ga koristi na pravilan način“, savjetuje Risteska.
I Radulović je saglasna da roditelji nisu bili upućeni šta je tačno TikTok, ali da bi trebalo da isprate sve što dijete radi.
„Imamo jaz između znanja roditelja i dece, dečje znanje nije dovoljno, roditeljsko znanje nije dovoljno, jer se nisu posvetili onome što je deci interesantno. Bitno je da roditelji imaju znanja i obrazovanja kada je digitalni život u pitanju. Treba mnogo više da se priča i da se rod pruži prilika da dobiju informacije. Izuzetno je bitno da odrasli traže informacije od relevantnih izvora i da ih upoređuju, pristupaju na kritički način i da razvijamo kritičko razmišljanje kod dece. Kad to prenesemo na decu i ona će bolje pristupati. SBB je najavio Connect, to je jedan od bitnih pomaka za decu koja su pred ekranom. Decu treba dobro naučliti šta su prednosti i mane, da li vrebaju opasnosti na internetu“, poručuje sociološkinja.
Usluga EON Connect biće dostupna u BH preko Telemacha.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!