Predizbornu kampanju analizirali smo sa Ivanom Korajlić, izvršnom direktorkom Transparency internationala koja prati i zloupotrebe tokom predizbornog perioda koji obiluje funkcionerskom kampanjom.
Korajlić je mišljenja da ova kampanja ne nudi ništa novo u odnosu na prethodne, te da se stiče utisak da nema nikakvih novih ideja, novih i orginalnih slogana, nema novih ponuđenih rješenja, nego se svodi sve na to ko će više glasova kupiti, ko će potkupiti javnim sredstvima, javnim institucijama, obezbijediti podršku birača…
“Vidimo najniže prozivke, uvrede, ali i prijetnje iz pozicija moći, što nažalost nije prestalo i na osnovu novih odredbi izbornog zakona koji su trebali da spriječe i govor mržnje. Vidimo da se to nije desilo. Nikad više kandidata, nikad više birača na biračkom spisku, a sa druge strane nikad manje orginalnih, i kada govorimo o kreativnim rješenjima u kampanjama, ali i politikama koje se nude. Ponovo imamo situaciju da se manje bavimo lokalnim nivom vlasti, a da se više govori o nacionalnim i međunacionalnim temama”, ističe Korajlić.
Transparency international se najviše fokusira na zloupotrebu javnih resursa i zloupotrebu funkcija u izbornoj kampanji.
“Postoje situacije da javni funkcioneri, koji su u isto vrijeme kandidati, koriste budžet s kojim raspolažu, koriste zaposlene u institucijama, pa i funkcioneri na višem nivou, da bi kupili podršku birača, da bi na ‘poklon’ davali korist biračima, do podsticaja, besplatnih pregleda, besplatnih karata za prevoz, kartica prijateljstva itd, sve kako bi javnim sredstvima kupili podršku birača”, navodi Korajlić.
Veliki broj prijava
Podnijeli su veliki broj prijava, upravo za zloupotrebu javnih resursa, sa svim dokazima, kaže Korajlić, navodeći argumente da ovo nisu davanja koja su bila u prethodnim godinama, da je nešto što se prvi put pojavljuje, a upravo to zakon tretira.
“CIK ima svoje tumačenje ovih odredbi, ne želi da sankcioniše ništa što je vezano za izdavanja finansijkih sredstava iz budžeta, dok za ovaj dio korištenja javnim funkcija, kanala i slično, smo imali samo dvije-tri sankcije koje su bile više za stvari koje se objavljuju na mrežama. Po tome ispada da je veći problem šta ćete objaviti na društvenim mrežama, nego koliko ćete budžetskog novca potrošiti za kampanju i za kupovinu podrške birača. Zbog toga postoji opasnost da ove nove odredbe koje su donesene neće dati nikakve rezultate”, navodi Korajlić.
Dodaje i da gradonačelnik Banjaluke Draško Stanivuković u tome prednjači.
“Od nepostojećih placeva koje je dijelio, kartica prijateljstva, pravljenjem javnih događaja, prevoza za penzionere, i sopstvene promocije na tim događajima”, kaže Korajlić.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!