Oglas

Za 2023. godinu

MO BiH dobilo Mišljenje s rezervom: Imovina, prekovremeni rad, obavljanje funkcije bez adekvatne stručne spreme...

author
N1 BiH
15. jul. 2025. 13:24
ministarstvo odbrane bih
MO BiH

Ured za reviziju institucija Bosne i Hercegovine dao je Mišljenje s rezervom Ministarstvu odbrane BiH za 2023. godinu. Kao glavni osnvo za ovo je to što nije izvršeno knjiženje nepokretne perspektivne imovine, a u preporukama se spominje i zapošljavanje na određeno vrijeme, te dodjela drugog radnog mjesta gdje je u jednomn slučaju utvrđeno da funkciju obavlja osoba koja nema adekvatnu stručnu spremu. Također, u preporukama je navedeno kako je potrebno izvršiti unutrašnju organizaciju i sistematizaciju radnih mjesta.

Oglas

Prema mišljenju Ureda, osim za moguće efekte pitanja opisanih u odjeljku Osnova za mišljenje s rezervom, finansijski izvještaji Ministarstva prikazuju istinito i fer, u svim značajnim aspektima, finansijsko stanje imovine, obaveza i izvora sredstava na 31.12.2023. godine i izvršenje budžeta za godinu koja se završava na navedeni datum, u skladu s primjenjivim okvirom finansijskog izvještavanja.

Kao osnovu za Mišljenje s rezervom navode: "Sredstva Ministarstva nisu tačno iskazana u bilansu stanja jer nije izvršeno knjiženje nepokretne perspektivne imovine u okviru stalnih sredstava čime su stalna sredstva potcijenjena za nepoznati iznos."

Skrenuta je pažnja i na to da Ministarstvo nije uspostavilo učinkovit sistem evidentiranja i naplate potraživanja.

Oglas

Nepokretna perspektivna vojna imovina

Odlukom Predsjedništva BiH o veličini, strukturi i lokacijama Oružanih snaga BiH iz 2012. godine definisane su 63 perspektivne lokacije nepokretne vojne imovine i ista je trebala biti evidentirana kao vlasništvo Ministarstva. Nadalje je Odlukom o veličini, strukturi i lokacijama Oružanih snaga BiH iz novembra 2016. godine, a koja još uvijek nije u primjeni, i dokumentom Pregled odbrane koji je usvojilo Predsjedništvo BiH, dogovoreno da se umjesto 63 lokacije, razmatra 57 lokacija perspektivne nepokretne vojne imovine.

"Status navedene imovine još uvijek nije riješen, kako u smislu evidentiranja u zemljišne knjige tako i u smislu evidentiranja u poslovne knjige Ministarstva", kazali su.

Nepokretna neperspektivna vojna imovina

"Proces preuzimanja neperspektivnih vojnih lokacija se ne odvija očekivanom dinamikom što značajno utiče na zapuštanje objekata koje samo fizički osiguravaju Oružane snage BiH. Prema raspoloživim evidencijama, od 16 evidentiranih neperspektivnih vojnih lokacija njih 7 je odmah spremno na predaju (većinom se radi o kasarnama), dok preostalih 9 lokacija nije spremno za predaju lokalnim vlastima (radi se o skladištima s naoružanjem)", naveli su.

Oglas

Iako je u prethodnom periodu Ministarstvo upućivalo dopise Vladi Federacije BiH i Vladi Republike Srpske kojim ih je informisalo da je, prema Sporazumu o osnovnim principima za rješavanje pitanja imovine iz 2007. godine, preuzimanje neperspektivne vojne imovine u njihovoj nadležnosti, u 2023. godini nije došlo do pomaka po ovom pitanju.

U 2023. godini Ministarstvo je izvršilo predaju jedne lokacije, a u drugom slučaju je izvršena predaja dijela kasarne. Nepreuzimanje neperspektivne nepokretne imovine od strane ostalih mjerodavnih institucija zahtijeva angažovanje resursa Ministarstva na osiguranju ove imovine i plaćanju komunalnih troškova.

Unutrašnja organizacija i sistematizacija radnih mjesta

Iz Ureda za reviziju podsjećaju da su Institucije Bosne i Hercegovine bile u obаvezi da do kraja aprila 2014. godine usklade pravilnike o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta s odredbama Odluke o principima za utvrđivanje unutrašnje organizacije organa uprave BiH i Odluke o razvrstavanju radnih mjesta i kriterijima za opis poslova radnih mjesta u institucijama BiH.

Oglas

"Navedene odluke su donesene u cilju harmonizacije i primjene istih principa o načinu unutrašnje organizacije, razvrstavanja i opisa radnih mjesta u organima uprave Bosne i Hercegovine. Pravilnik o unutrašnjoj organizaciji, koji je u primjeni u Ministarstvu, još uvijek nije usklađen s navedenim odlukama Vijeća ministara BiH. Konstatovali smo da Ministarstvo ni u 2023. godini nije preduzimalo konkretne aktivnosti na izmjenama postojećeg Pravilnika i usaglašavanja istog s odlukama Vijeća ministara BiH. S obzirom na protek vremena i obim do sada obavljenog posla zaključujemo da Ministarstvo nema proaktivan stav niti preduzima konkretne aktivnosti na usaglašavanju Pravilnika o unutrašnjoj organizaciji s odlukama Vijeća ministara BiH. Pored navedenog, i drugi indikatori upućuju na to da je postojeća sistematizacija radnih mjesta neadekvatna i prevaziđena", istakli su.

Prekovremeni rad, pravo na naknade u slučaju smrti, putni troškovi

Ured za reviziju BiH preporučuje Ministarstvu da se za eventualni produženi rad, osim prava na isplatu naknade, razmotre i drugi modaliteti vrednovanja prekovremenog rada, a sve u cilju racionalizacije potrošnje budžetskih sredstava.

Također, poreporučuje se da, u saradnji s Ministarstvom finansija i trezora BiH, uskladi odredbe zakonskih propisa kojim su utvrđena prava na istu vrstu naknade u slučaju smrti profesionalnih vojnih lica.

Oglas

"Ministarstvo je dužno osigurati da se cjelokupna dokumentacija potrebna za obračun putnih troškova prilaže uz putni nalog prema relevantnom propisu. Ministarstvo treba da usaglasi broj službenih specijalizovanih vozila koji se koriste s odredbama internog akta. Preporučujemo Ministarstvu da, u narednom periodu, posveti više pažnje kreiranju specifikacija za usluge servisiranja vozila i blagovremenom pokretanju procedura javnih nabavki kako bi se nepredviđene usluge i nabavka neugovorenih rezervnih dijelova svela na minimum te osiguralo praćenje zaključenih ugovora", navode iz Ureda.

Donacije nisu pravilno knjižene

Iz Ureda navode kako je uočeno da pojedina sredstva primljena na osnovu donacija još u prethodnim godinama nisu pravovremeno knjižena u poslovne knjige Ministarstva, kao što je bio slučaj i ranijih godina.

"Ministarstvo je donijelo Instrukciju o pravilima i postupcima u realizaciji, prijemu i materijalno-finansijskom knjiženju doniranih materijalnotehničkih sredstava u Ministarstvu i Oružanim snagama BiH u julu 2023. godine, prema kojoj je, u odnosu na prethodnu Instrukciju iz 2016. godine, izmijenjen prijem kod izvršenja usluga (građevinski radovi, ugradnja opreme i sl.) koje se moraju vršiti na lokaciji krajnjeg korisnika te se zahtijeva praćenje realizacije tokom dužeg vremenskog perioda, a prijem se vrši u skladu s Konceptom i shemom logističke podrške Oružanih snaga BiH. Međutim, i dalje postoje nedostaci interne kontrole u smislu pravovremenog osiguranja i dostavljanja dokumentacije na knjiženje", naveli su.

Oglas

Zapošljavanje na određeno vrijeme

Tokom 2023. godine u Ministarstvu je bilo zaposleno 11 osoba na radnim mjestima državnih službenika na određeno vrijeme uz saglasnost Agencije za državnu službu BiH zbog hitnosti posla. Od tog broja, pet osoba je bilo angažovano i u 2022. godini.

Od ukupno angažovanih osoba, pet osoba je angažovano na period do devet mjeseci (uz jednu saglasnost), dvije osobe na period od 12 mjeseci (s tim da su nakon devet mjeseci angažovani na druga radna mjesta te je pribavljena druga saglasnost Agencije), jedna osoba na period od šest mjeseci i tri osobe na period do tri mjeseca.

Zakonom o državnoj službi u institucijama BiH definisano je da radni odnos na određeno vrijeme može trajati najduže devet mjeseci (osim u slučaju bolovanja ili porodiljskog odsustva koji nisu ni navedeni kao razlozi za prijem na određeno vrijeme), uz pribavljenu saglasnost Agencije za državnu službu BiH za popunu radnog mjesta državnog službenika. Istim Zakonom je definisano da ako u instituciji postoji upražnjeno radno mjesto državnog službenika koje je u skladu s potrebama rada neophodno hitno popuniti, a interna popuna radnog mjesta nije moguća, institucija može to radno mjesto popuniti zapošljavanjem osoba u skladu sa Zakonom o radu u institucijama BiH u statusu zaposlenika.

"Cijeneći dinamičnu fluktuaciju zaposlenih tokom godine, kao i kompleksnost i specifičnost institucije, smatramo da zapošljavanje putem ugovora o radu na određeno vrijeme bez provedene konkursne procedure, u situacijama kada nije moguće potvrditi ispunjenost uslova u pogledu hitnosti, nije u skladu s navedenim propisima i predstavlja netransparentan način zapošljavanja", istakli su.

Rad na drugom radnom mjestu

Na osnovu dostavljenih podataka, tokom 2023. godine u Ministarstvu je ukupno 27 zaposlenih obavljalo poslove drugog radnog mjesta bez naknade, od čega četiri zaposlenika i 23 državna službenika. Odluke o ovlaštenju za obavljanje poslova iz djelokruga rada drugog radnog mjesta su donesene na osnovu člana 61. Zakona o upravi. U odlukama je samo navedeno da će zaposleni obavljati poslove iz djelokruga rada određenog radnog mjesta na određeni period (najčešće period od tri mjeseca) i da će im se posebnim rješenjem utvrditi pravo na novčanu nagradu. Određeni zaposleni su obavljali poslove drugog radnog mjesta po ovlaštenju tokom čitave godine.

Prema predočenoj dokumentaciji, ukupno je devet državnih službenika obavljalo poslove radnih mjesta višeg nivoa od poslova radnih mjesta na koja su postavljeni rješenjima Agencije za državnu službu BiH.

Za obavljanje ovih poslova zaposleni su u pojedinim mjesecima dobijali novčanu nagradu – stimulaciju. Cijeneći činjenicu da su radna mjesta upražnjena, kao i da postoji potreba za efikasnim organizovanjem, važećim propisima kojima je uređen pravni status državnih službenika nije predviđena mogućnost da rukovodilac institucije raspoređuje državne službenike na radna mjesta višeg nivoa bez provedene konkursne procedure.

"Pored navedenog, za jednog zaposlenog koji je stalno zaposlen u Ministarstvu na poslovima zaposlenika za čije obavljanje je potrebna srednja stručna sprema, donesena je odluka o ovlaštenju za obavljanje poslova iz djelokruga rada radnog mjesta za koje je neophodna visoka stručna sprema. Smatramo da ne postoji pravna osnova za ovakvo postupanje budući da zakonskim i podzakonskim propisima koji regulišu problematiku zapošljavanja nije predviđena mogućnost da rukovodilac institucije može donijeti rješenje o raspoređivanju zaposlenih na drugo radno mjesto, a radi sticanja potrebnog radnog iskustva s visokom stručnom spremom", istaknuto je u izvještaju Ureda za reviziju.

Kompletan izvještaj pogledajte OVDJE.

Osim MOBiH, mišljenje s rezrervom dobilo je i Ministarstvo vanjskih poslova BiH, dok su ostala ministarstva dobila samo Mišljenje i preporuke.

╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android /iPhone/iPad

Više tema kao što je ova?

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare

Pratite nas na društvenim mrežama