23 godine su prošle, a mi se i dalje parcijalno vozimo koridorom Vc. Iako je ranije kraj svih krajeva Koridora označena 2028. godina, dogodile su se promjene. Čekaćemo još dodatne 3, pa je sada godina kraja, 2031. Da li je i to realno?
Kada su prije 23 godine postavili kamen temeljac za Koridor Vc, nismo ni slutili da ćemo 23 godine poslije i dalje čekati na njegovu kompletnu izgradnju. Do sada je izgrađeno oko 130 km Koridora, a cijela dužina je oko 325 km. Dakle, mora da se izgradi još nekih 190 km. Ono što do sada imamo je da je Zenica spojena sa Ivan Sedlom. Ta dionica je duga oko 114 km. Takođe su završene dionice Svilaj –Odžak, Zenica sjever – Zenica jug, Sarajevo sjever – Sarajevo zapad, i Međugorje – Bijača , kao I Buna – Počitelj i Tunel Zenica – Donja Gračanica. Što znači da smo izgradili i dodatnih 20 km. Iz JP Autoceste FBiH kažu kako je u potpunosti izgrađeno 126,5 km autoceste na Koridoru Vc za što je uloženo preko 3 milijarde KM.
“Trenutno je aktivno osam gradilišta odnosno 61 kilometar u izgradnji je od Zenice sjever do južnog dijela Žepča, te dio koji obuhvata općine Usora, Doboj jug, preko Tešnja, Maglaja do sjevernog dijela Žepča. Na jugu naše zemlje kroz Hercegovinu gradi se 11 kilometara autoceste od Počitelja do Zvirovića koji uključuje i most Počitelj. Ovaj investicioni ciklus vrijedan je oko 1 milijardu KM”, poručuju iz Autocesta FBiH
Na ovoj dionici postoji jedan ogroman problem, most je pukao. Dok se to ne sanira, aktivno je još osam gradilišta odnosno 61 kilometar u izgradnji je od Zenice sjever do južnog dijela Žepča. Potrebno je da se nastavi gradnja prema Doboju, odnosno da se Koridor spoji na entitetskoj liniji od Kostajnice do Putnikovog brda. U Republici Srpskoj treba da se izgradi nešto više od 46 km Koridora. Upravo dobojska obilaznica, odnosno dionica treba da bude duga 6 km. Premijer Republike Srpske, Radovan Višković kaže da se obraćao EBRD-u da odgovore da li i dalje finasniraju izgradnju Koridora.
“Ili finansirate ili nefinansirate. Pustite više tu neku ćutnju ili neko neizjašnjavanje. Iz prostog razloga što imamo interesovanje nekih drugih investitora, koji su spremni da rade taj koridor. Čekaću još neko vrijeme na odgovor, a onda će RS donijeti svoju odluku”, poručuje Višković
No Višković zaboravlja da je EBRD do sada već dao gotovo 600 miliona eura za Koridor Vc. Utrošeno je preko 3 milijarde KM, a troši se i dalje. Sam Koridor bi na kraju mogao ukupno koštati oko 8 milijardi KM. Ekonomski stručnjaci smatraju kako se samom projektu pristupilo loše i da ima mnogo novca, preko akciza, naplate putarine, registracije automobila, ali da nije ništa iskorišteno.
“Kada je riječ generalno o samom projektu da se prave dionice od ničega do ničega, znači dionica od jednog anonimnog sela do drugog anonimnog sela. Onda prazan prostor, onda ponovo takva mikroskopska dionica. To je takva besmislica i nije mi poznato da iko igdje na taj način pravi tako autoputeve. Automatski vi ne možete naplaćivati ni svrsishodno putarinu na takvim dionicama dok ne povežete dva normalna centra da ljude interesuje da putuju i povezuju se”, kaže igor Gavran, ekonomski analitičar
Mehmed Bublin, profesor emeritus iz oblasti prostornog planiranja i građenja, je još 1981. u Prostorni plan BiH ucrtao trasu Koridora. On kaže kako mu je neshvatljiva dinamika izgradnje Koridora. Nova godina za završetak Koridora 2031. za njega je realna, ali samo ako se bude radilo.
“Ja mislim da je realno i da prije dobijemo. Znate, pitanje je organizacije i koordinacije i pitanje stavljanje akcenta politike na značaj tog projekta. On nije u prvom planu sada. Ne govori se o tome šta znači taj prKoridor za razvoj BiH. Po mom mišljenju on je jedan od ključnih razvojnih projekata BiH i ključni projekat za uključenje u EU”, kaže Bublin.
Pravi poduhvat za izvođače radova biće tunel Prenj. Ovaj dio bi trebao da skrati put prema Mostaru, a 10 km tunela biće izuzetno zahtjevan projekat
“Znam dionica od Bradine do Konjica, rađeno je ovo na dionici od Konjica do Mostara, do Počitelja i dalje. uz neke sigurno korekcije koje će trebati napraviti. Ali dokumentacija je takva da se može otvoriti veći front rada”, dodaje Bublin
Izgradnja Koridora Vc počela je 2000., tačnije tada je zakopan kamen temeljac. 23 godine poslije nam kažu, kako će Koridord biti završen za 8 godina, iako je bilo planirano da se završi i tri godine ranije.
“Napustivši praksu izgradnje kratkih dionica i ugovarajući poslove za funkcionalne dionice “od petlje do petlje”, JP Autoceste FBiH značajno je ubrzalo izgradnju autoceste na Koridoru Vc prema sjeveru i plan je da do polovine 2026. godine sjeverni dio Koridora, od Sarajeva do Save, trebao bi biti u potpunosti izgrađen”, kažu u JP Autoceste FBiH.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare