Reporteri Jutarnjeg prvi su se provozali novom dionicom autoceste na koridoru 5C, u sklopu koje je veliki most kod Počitelja, a koja se otvara za tri dana.
Bosanski Golden Gate, koji je nosio radno ime “Počitelj”, sastavni je dio autoceste na koridoru 5C između Budimpešte i Ploča, a bit će pušten u promet 4. rujna. Lokalne vlasti planiraju tom prigodom organizirati veliku proslavu kojoj će u sklopu službenog posjeta BiH nazočiti i predsjednik hrvatske vlade Andrej Plenković.
To je u petak najavio predsjednik HDZ-a BiH Dragan Čović, a iz poduzeća Autoceste Federacije BiH su potvrdili kako će na svečanosti uz Plenkovića govoriti i predsjedateljica Vijeća ministara BiH Borjana Krišto te premijer Federacije Nermin Nikšić.
Najavili su svečani program koji će svojim nastupima obogatiti Hrvatska glazba Mostar, Klapa Drača, Antonija Batinić i HKUD Rodoč kao i “spektakularni vatromet” uz presijecanje vrpce.
Most bi za korisnike trebao biti u funkciji od 5. rujna u podne, a oni će od tog trenutka kada putuju iz pravca Mostara prema Hrvatskoj autocestom moći doći do graničnog prijelaza Bijača-Nova sela i nastaviti putovanje autocestom Dalmatina.
Most je dug 980 metara, oslanja se na šest stupova visokih gotovo stotinu metara kojima je premoštena Neretva i nastavlja se na ranije izgrađenu dionicu autoceste u dužini od blizu 11 kilometara kroz zapadni dio Hercegovine.
“Otvorenjem poddionice Počitelj-Zvirovići i mosta ‘Hercegovina‘ ovaj dio BiH izravno će se povezati sa Europskom unijom”, istaknuli su iz Autocesta FBiH dodajući kako se važnost ovog projekta ogleda u tome što će potaknuti razvoj gospodarstva i stvoriti uvjete za razvoj i napredak ovog dijela BiH.
Na ovaj su most korisnici autocesta kroz BiH čekali neuobičajeno dugo, a svi rokovi za njegov dovršetak odavno su probijeni pa je on postao nekom vrstom simbola lošeg planiranja i izgradnje cestovne mreže kroz tu zemlju, a posebice koridora 5C, podsjeća Jutarnji.
Autocesta na tom paneuropskom koridoru koja kroz BiH prolazi u dužini blizu 330 kilometara gradi se više od 20 godina, a do sada je izgrađeno manje od 130 kilometara iako je financijska konstrukcija odavno zatvorena. Temeljni je problem u pristupu gradnji kroz iscjepkane dionice duge tek nekoliko kilometara kao i u nedostatku adekvatne procjene stanja na terenu i geoloških analiza što onda višestruko povećava troškove gradnje i dovodi do probijanja rokova.
Most kod Počitelja vrijedan 30 milijuna eura trebao je biti dovršen u listopadu 2022. godine, a posao su dobile dvije kineske i azerbajdžanska tvrtka “Azvirt Limited Liability Company”. Rasponsku su konstrukciju uspjele spojiti tek u srpnju 2023. godine da bi u kolovozu ta konstrukcija na jednom spoju napuknula. Tijekom sanacije na mostu je eksplodirao jedan generator koji je prouzročio dodatna oštećenja.
Iz Autocesta FBiH su u travnju najavili kako će most konačno biti otvoren do 1. svibnja pa su rok pomaknuli za “početak turističke sezone” a onda su to prolongirali za “kraj ljeta”.
Za kašnjenje su Kinezima i Azerbajdžancima naplatili penale, a zbog propusta u gradnji tvrtke “Sinohydro Corporation Ltd” te “Powerchina Roadbridge Group Ltd” dobile su dvogodišnju zabranu sudjelovanja na svim natječajima i bilo kakvim drugim poslovima u kojima su Autoceste FBiH investitor.
Prema trenutačnim planovima kompletna autocesta na koridoru Vc kroz BiH mogla bi biti dovršena najranije 2030. godine, no najmanje šest godina trebat će za izgradnju tunela kroz planinu Prenj na dionici između Sarajeva i Mostara pa je sigurno da će i taj rok biti probijen.
Bonus video:
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare