"Crni petak", poznatiji kao "Black Friday" dan je u godini kada stotine građana pohrli u tržne centre, kako bi po znantno nižim cijenama kupili sve što im je potrebno. Kako je prošlogodišnji "Black Friday" donio veliku zaradu, trgovci se i ove godine koriste različitim trikovima kako bi privukli što više kupaca. Iz udruženja potrošača pozivaju građane da se upoznaju sa svojim potrošačkim pravima.
Sniženja, popusti, totalna rasprodaja, samo su neki od natpisa na izlozima prodavnica, koji najavljuju “Black Friday” groznicu. No, zbog ekonomske krize ili iz nekih drugih razloga, postoje i oni kojima je ovaj dan, kao i svaki drugi.
“Ne kupujem, izbjegavam gužve”, “Ma ne pada mi na pamet”, “Iskreno ja ne, zato što smatram da obično stave iste cijene koje su inače, ali narod je jednostavno takav, naivan da misle da je to zapravo nešto jeftinije, da je popust, ali mislim da nije”, kazali su nam građani.
Da je ipak, veliki broj onih koji iskoriste shoping praznik, pokazuju podaci poreskih uprava. Na prošlogodišnji crni petak, trgovci su zadovoljno trljali ruke, jer je u Republici Srpskoj potrošeno 24,5 miliona, a u Federaciji Bosne i Hercegovine 117 miliona KM. Različitim trikovima, trgovci nastoje povećati zaradu.
“Koriste se maksimalni elementi unaprijeđenja prodaje, ako nešto košta 200 KM, bolje staviti da košta 250 KM, prekrižiti i staviti da je 200 KM, vi ćete se osjećati bolje što ste tako kupili, to je stara varka, a prodavač će to prodati. Koristi se dosta instrumenata”, smatra ekonomski stručnjak Admir Čavalić.
Dosadašnja praksa pokazuje da se građani u najvećoj mjeri odluče na kupovinu odjeće i obuće. No, i bijela tehnika postaje sve češći izbor.
“Građani kupci uštedimo od nekih 20% do 50% na pojedinim aparatima. Sve nam je na taj dan povoljnije, od 50 KM do 400-500 KM možemo proći, zavisno od toga količinski koliko čovjek kupuje. Neko će kupiti jedan aparat, neko će kupiti više aparata, pa na jednom aparatu će se uštedjeti možda 100 maraka, ali ako su to aparati za kompletnu kuhinju, tu se može uštediti puno više”, kazala je Nihada Kusturica, iz Omega Shopa “Beco”.
Udruženja potrošača svake godine pozivaju kupce da se upoznaju sa svojim potrošačkim pravima, jer zbog nepoznavanja istih, građani nisu ni svjesni da ponekad bivaju prevareni. Sve češće se ističe i potreba za pojačanim inspekcijskim nadzorom.
“Kazne nisu adekvatne, može se desiti da trgovac ostvari veći promet, veći profit i tu kaznu plati bez ikakvog problema. Kod nas je zakonom zabranjeno ostvarivanje ekstra profita. Ali vidjeli smo i u korona krizi da veliki trgovački lanci mogu na taj način zaraditi milion KM, a da plate kaznu od nekoliko hiljada KM. To je za njih motivirajuće, neće ih spriječiti da se bave tim poslom. Te kazne nisu adekvatne i ne prave nikakvu razliku”, pojasnio je Marin Bago iz Udruženja zaštite potrošača “Futura”.
Zbog obilježavanja Dana državnosti, u Federaciji BiH “Black Friday” će mnoge radnje obilježiti dan ranije, ili kasnije. U Republici Srpskoj, sve će raditi 25. novembra.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!