Dramatično osvijetljene slike, realistični prikazi stvarnosti, motivi nasilja i krvi samo su neki od elemenata Caravaggiovog stvaralaštva koje je ostavilo neizbrisiv utjecaj na svijet lijepih umjetnosti. Međutim, iako je bio neprikosnoven slikar, Caravaggiov dosije je bio još toliko mračniji da su same njegove slike mogle biti metaforična reprezentacija njegovih misli.
Michelangelo Merisi, poznatiji kao Caravaggio, zaveden je u dokumente rimskog Državnog arhiva zbog kriminalnih ispada koje su pratile njegov svakodnevni život.
Caravaggio je bio nagle naravi i često je izlazio u grad noseći lično oružje, noževe, mačeve, a ponekad i pištolj – za šta nije imao dozvolu. Smatrao je da uživa zaštitu crkvenih vlasti jer su naručivale njegova djela.
Živio je mračnim životom, često je bježao od javnosti, skrivao se, živio kao beskućnik, ali čak i u periodu svoj izbjegništva, nije prestajao stvarati umjetnička djela koja su ostala zbilježena u povijesti umjetnosti.
Iako je bio besprijekoran umjetnik koji je otvorio novu fazu baroknog slikanja, kao i dovoljno odvažan da sakralne scene slika prikazima svakodnevnih ljudi, njegove česte tučnjave, razorna prijateljstva, problemi sa kockanjem, stalna upadananja u nevolje, nesuglasice sa policijom, opisane su u policijskim dnevnicima i sudskim fragmentima koji su sačuvani tokom renesanse, baroka i poslije njih.
Arhivisti su uspjeli dešiforvati autentične zapise, prenosi BBC, a ono što su pronašli je:
4. maja 1598: Uhapšen u 2-3 sata ujutro u blizini Piazza Navona, zbog nošenja mača bez dozvole.
19. novembar 1600: Tužen je jer je tukao čovjeka štapom i razderao mu ogrtač mačem u 3 sata ujutro na Via della Scrofa.
2. oktobar 1601: Čovjek optužuje Caravaggia i prijatelje da su ga uvrijedili i napali mačem u blizini Piazza Campo Marzio.
24. aprila 1604.: Konobar se žalio na napad nakon što je poslužio artičoke u gostionici na Via Maddalena.
19. oktobar 1604: Uhapšen jer su gađali policajce kamenjem u blizini Via dei Greci i Via del Babuino.
28. maja 1605.: Uhapšen zbog nošenja mača i bodeža bez dozvole na Via del Corso.
29. jula 1605: Vatikanski notar optužuje Caravaggia da ga je udario s leđa oružjem.
28. maj 1606.: Caravaggio ubija čovjeka tokom borbe u oblasti Campo Marzio.
Ubistvo Rinuccia Tommasonija
Godine 1606. tokom tuče Caravaggio je ubio Rinuccia Tommasonija.
Iako su već ranije bili u sukobu, vjerovatno zbog žene, njihov sukob se rasplamsao se u formalni duel, koji se odigrao na teniskom terenu francuskog ambasadora u Rimu.
Caravaggio je posegnuo za mač te je njime probio bedrenu arteriju svog protivnika nakon čega je Tomassoni iskrvario na smrt za veoma kratko vrijeme.
S obzirom na prirodu rane koju je Caravaggio nanio svom protivniku i to da su rane bile sastavni dio kulture časti, pretpostavlja se da je Caravaggio pokušao “kastrirati” Tomassonija.
Ubistvo je svakako ostavilo dubok utjecaj na ostatak Caravaggiovog života.
Umjetnik je bio primoran da pobjegne iz Rima jer je osuđen na smrt, nakon čega je pobjegao u Napulj, a kasnije na Maltu, gdje se 1608. godine pridružio Redu Svetog Jovana (Red vitezova hospitalaca).
Bio je podvrgnut bando capitale, smrtnoj kazni, što je značilo da svako u Papskoj državi ima pravo nekažnjeno ga ubiti u zamjenu za nagradu.
Pokajanje kroz Davida i Golijata
Mnogi stručnjaci su identifikovali lica na Caravaggiovim slikama kao autoportret. Umjetnik je često i za glavne i sporedne likove koristio sebe kao modela gdje bi nekada bio prosjak, nekada mitsko biće, a nekada i obični čovjek iz sjene.
Pažnju javnosti najviše je privukla slika “David sa Golijatovom glavom” na kojoj je Caravaggio naslikao sebe kroz Golijatov karakter.
Slika stoga predstavlja mladog i čistog Caravaggia koji briše starog i grešnog Caravaggia, kroz odrubljivanje glave koje ga je pratilo godinama.
Priznanje krivice, a ujedno i zahtjev za sažaljenje nad učinjenim greškama sažaljenje koje možemo vidjeti na Davidovom licu. Golijat se pojavljuje kao stara osoba, sa patnjom na licu, potpuno napušten. David, umjesto toga, prvi put ima izraz sažaljenja i nasilje je potpuno odsutno s njegovog lica, pogled ne pokazuje ljutnju za Golijatove grijehe.
Jedan od ikonoloških momenata jeste i natpis na maču slovima „H-AS OS“, iz Avgustinovog mota „Humilitas Occidit Superbiam“, Poniznost ubija ponos.
Misteriozna smrt
Caravaggiova smrt ostala je misterij. Italijanski arheolozi i forenzičari 400 godina poslije pokušavaju utvrditi uzrok umjetnikove smrti koji je, po dosadašnjim istraživanjima, umro je 1610. godine pod neizvjesnim okolnostima na putu iz Napulja u Rim.
Trenutna priča iz njegovih biografija navodi da je umro od navodne “groznice” u gradu Porto Ercole u 38. godini. Iako niko ne zna šta se tačno dogodilo, moguća objašnjenja njegove smrti uključuju sifilis, zaraženu ranu od mača i trovanje olovom od boje.
Caravaggiova smrt kao i njegov život ostat će veliki misterij koji okupira istraživače širom svijeta.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!