Za godinu na isteku se slobodno može reći da je godina jubileja. Tokom 2015. vredne jubileje su proslavili Fića, Ford Fiesta, Renault 16 i Renault Clio.
“Naš” Fića je obilježio šezdeset godina od početka i trideset godina od završetka proizvodnje, Fiesta će krajem 2015. i početkom 2016. proslaviti četrdeseti, Clio dvadesetpeti, a Renault 16 šezdeseti rođendan”, piše portal Lako do kola.
Uz dužno poštovanje prema pomenutim modelima, za jedan automobil koji je također proslavio šezdeseti rođendan ove 2015. godine slobodno se može reći da je promijenio tok automobilske historije i utro put svemu što će nakon njega doći.
Mnogo toga je već napisano o Citroenu DS i njegovom uticaju kako na tržište i filozofiju automobila, tako i na društvo u cjelini.
Od filozofa, pariskog slikara i pjesnika do predsjednika, od pripadnika francuske žandarmerije do skromnog taksiste, svako je imao odličan razlog za njegovo posjedovanje.
Prekretnica
Prekretnica se desila oktobra 1955. na Paris Moto Show u Desiju. Posjetioci čuvenog sajma su, zahvaljujući Citroenu, imali priliku da bace pogled u budućnost i da vide jedan avangardan i moderan dizajn.
“Ajkula” je bila prosto neodoljiva, a porudžbine su primane takvom brzinom da su zaposleni na štandu teško stizali da ih evidentiraju.
Ako se za dizajn enterijera sa potpisom Flaminia Bertonea može reći da je bio radikalan, linija i spoljašnji izgled automobila koji su izašli iz biroa Andre Lefevra se svakako mogu smatrati nečim sa druge planete.
Zato slobodno možemo reći da je, za to vrijeme, “Ajkula” bila pravo tehnološko čudo i automobil koji je rušio sva dotadašnja pravila.
Bio je to prvi serijski proizvedeni automobil koji je imao prednje kočnice sa diskovima, servo volan, promijenu smjera uperenosti farova (svi modeli proizvedeni poslije 1967) i hidrauliku od kočnica do kvačila.
Posebno treba naglasiti čuveno hidro-pneumatsko oslanjanje – sistem koji je omogućio ovom modelu da čak dva puta pobijedi na reliju u Monte Karlu i da ga, nakon samo dvije godine, izdvoje i stave van konkurencije.
Ukratko, “Ajkula” na Monte Karlo mitingu nije imala prave rivale. Nije mogla da ih ima čak ni nekih dvadeset godina kasnije.
Ispred svog vremena
“Ajkula” je bila toliko tehnološki inovativna i ispred svog vremena da su se u Citroenu plašili da će svaki drugi automobil koji proizvedu biti mnogo inferioran i da će tako doći do ugrožavanja brenda poznatog po inovacijama. Odgovor na ovaj problem je bio krajnje jednostavan – neće biti proizvodnje drugih modela.
Citroen DS je zaživeo i postao toliko tražen da je u periodu od 1955. do 1975. godine proizveden u više od 1.4 miliona jedinica u različitim varijantama.
“Ajkula” se, osim u matičnoj fabrici u Francuskoj, proizvodila i u Portugalu, Australiji, Južnoj Africi i Velikoj Britaniji…
Sklapan i u bivšoj Jugoslaviji
“Ajkula” je sklapana i u bivšoj Jugoslaviji. Naime, 1964. godine je došlo do poslovno-tehničke saradnje Tomosa i Citroena i formiranja zajedničke firme pod imenom Cimos.
Sa Cimosovih proizvodnih traka u Kopru izlazili su čuveni Spaček, Dijana, Ami, ali i Citroen DS.
Šta reći za kraj priče osim da je Citroen DS “Ajkula” predstavljao pravu pobjedu luksuza i stila, prekretnicu u razvoju automobilske industrije i automobil koji će i danas biti rado vožen i koji, iako je šezdesetogodišnjak, i dalje mami poglede i izaziva uzdahe gdje god se pojavi.
Autor teksta: Rajko Martinović