Automobilske gume su u 19. vijeku bili čvrsti komadi gume, a sada su ispunjene vazduhom. Prije sto godina, pneumatici su bili bijeli. Danas su skoro sve gume koje vidimo na putu potpuno crne.
Prirodna guma, jedan od glavnih sastojaka pneumatika, je bijeli mliječni lateks. Prvi proizvedeni pneumatici za automobile, bicikle i motocikle u masovnoj proizvodnji su bili bijeli, ali se nisu zadržali.
Danas se koristi do 200 sastojaka za proizvodnju modernog pneumatika. Rafinirani čađ, nusprodukt nepotpunog sagorjevanja uglja i nafte, je ključni sastojak. Proizvođači pneumatika su otkrili da dodavanje čađi, poliestera, metala i drugih sintetičkih smeša u prirodni lateks pomaže pneumaticima da bolje rade i duže traju.
Bez čađi, pneumatici ne bi izdržali ni 5.000 kilometara, tvrdi Džek L. Konig u knjizi „Spektroskopija polimera“. To je sastojak koji takođe čini pneumatike crnim.
Osim značajnog povećanja kilometraže i izdržljivosti pneumatika, čađ takođe štiti pneumatike od suhe truleži, poboljšava upravljivost, stabilnost, kočenje i potrošnju goriva, brzo odvodi toplotu od jezgra i gaznog sloja pneumatika, povećavajući životni vijek, otpušta statički elektricitet.
U današnjim vozilima prepunim vrlo osjetljivom elektronikom, statički elektricitet može brzo da ošteti skupe elektronske uređaje.
Nekada su automobilske gume bile dostupne i u drugim bojama, osim crne, ali su ih ljudi slabo kupovali. Narandžasti, plavi, žuti i zeleni pneumatici su funkcionisali isto kao i crni i zadovoljili sve američke standarde za sigurnost na putu i performanse. Ali nikada nisu postali popularni.
Kako prenosi Auto Klub, danas su bijeli pneumatici za oldtajmere lako dostupni. Kao i široki bijeli pneumatici, napravljeni od originalnih kalupa kako bi se obezbjedila autentičnost pri restauraciji klasičnih i kolekcionarskih vozila.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!