Koji je modni detalj najdraži članovima kraljevske porodice kao i Jennifer Lopez? Ili jednako relevantan na pistama 2024. kao u katalozima pletiva 1960.? Odgovor je iznenađujuć. Taakozvani Fair Isle džemper, dvostruka tradicija pletenja koja potječe s obale Škotske, a bio je glavni odjevni predmet u garderobi više od 100 godina — grije sve, od ribara iz 18. stoljeća do Micka Jaggera.
U posljednjih pet godina, luksuzni brendovi Ralph Lauren, Thom Browne, Chanel, Celine, Balenciaga, Raf Simons, Versace i Dries van Noten svi su na modnu pistu poslali svoje izvedbe ove vrste pletiva. Dizajnerica sa sjedištem u Londonu Molly Goddard čak je od uzorka napravila nešto poput neslužbenog potpisa, pobrinuvši se za spajanje strukturiranog pletiva u stilu Fair Islea sa suknjom od volana od tila u gotovo svakoj kolekciji.
Ukratko, postao je to zimski klasik koji je, čini se, vječno u modi. Glavni čovjek Rom-coma, Adam Brody, nedavno je nosio crveno-bijelu verziju na naslovnici magazina Stylist; dok je Katie Holmes snimljena kako obavlja poslove u staroj bež Fair Isle omiljenoj kolekciji iz 2022.
Čak i u Los Angelesu, zvijezde poput Hailey Bieber viđene su u udobnom Fair Isle primjerku kako ispijaju kafu.
Preuzevši svoje ime po otoku Fair Isle — dijelu arhipelaga Shetland oko 100 milja od sjeveroistočne obale Škotske — tehnika pletenja prvi put je započela u ribarskim šeširima tokom 18. i 19. stoljeća (naši voljeni džemperi pojavili su se mnogo kasnije).
Tipično Fair Isle pletivo slijedi ‘OXO’ uzorak, gdje geometrijsko ‘O’ slijedi ‘X’ i ponavlja se kroz cijeli odjevni predmet. Neke pletilje popunjavaju ‘O’ oblik simbolima kao što su križevi, snježne pahulje ili središnjom tačkom koja se naziva “guščje oko”. Ali ono što ih je razlikovalo od ostale ribolovne radne odjeće bila je živa paleta boja. “Koristili su plavu, crvenu, žutu, prirodnu bijelu i prirodnu smeđu, nazvanu šetlandska crna”, rekla je dr. Carol Christiansen, kustosica i službenica za lokalne muzeje u Shetland Textile Museum – koji ima veliku kolekciju komada koji datiraju sve do davne 1850. “Ideja je bila da skiperi nose svjetlije boje kako bi bili lakše vidljivi, bilo s kopna ili s drugih brodova”.
Kako je funkcionalna radna odjeća postala jedan od najtrajnijih modnih dizajna?
“Počeli su postajati turistička stavka,” rekla je Christensen u telefonskom intervjuu. U 19. stoljeću ribari iz Norveške i Nizozemske došli su na to područje kako bi radili i lovili haringe – unosan ljetni posao – u vodama Shetlanda. Smiješni mali šareni šeširi koje nose radnici Fair Islea smatrani su novim, šarmantnim i savršenim suvenirom za nizozemske ribare koji dolaze kući. Do 1870. Shetland je imao redovitu brodsku i poštansku službu, što je potaknulo razmjere trgovine i turizma. Ubrzo je postao odredište za odmor za strastvene lovce ili strijelce na ptice koji su, baš poput nizozemskih skipera, mogli ponijeti komadić Fair Islea sa sobom. Kako je rasla potražnja, rasla je i trgovina. Odjednom je uzorak bio dostupan u čarapama, rukavicama, šalovima i konačno, puloverima.
Izgled koji je postao popularan 1920-ih, kada je 1923. naslikao portret tadašnjeg princa Edwarda koji je izradio Sir Henry Lander, ojačao je povezanost dizajna sa sportskim duhom. Netom izvedena s terena za golf u prigušenom Fair Isle v-izrezu i ravnoj kapi od tartana, britanska kraljevska osoba pomogla je katapultirati ovaj stil u mainstream. Došlo je to baš u trenutku kada su se mijenjali i ženski stilovi. Šira, udobnija odjeća zasjenila je restriktivnu prirodu korzeta i podsuknji zahvaljujući dizajnerima kao što su Paul Poiret i Gabrielle Chanel (posljednja je i sama bila obožavateljica Fair Islea, fotografirana u kardiganu s ovratnikom i prepoznatljivim ‘OXO’ uzorkom 1910.) . Žene su nosile slične kardigane, pulovere – često same ispletene, ako je moda bila nedostižna – i plisirane suknje do koljena.
Fair Isle brzo se pretvorio u simbol porodice kada je 1940-ih i 50-ih postao okosnica ženskih knjiga s uzorcima za pletenje. Majke diljem Ujedinjenog Kraljevstva ne bi isplele samo komad za sebe, već i za svog muža, a koristeći ostatke vune, i za svoju djecu. Odjednom su cijele porodice bile odjevene u odgovarajući Fair Isle — što ga je učinilo vizualnim skraćenicom za ideje tradicije, konvencije i zdravog života koje moderni dizajneri i danas koriste za evociranje nostalgije.
Iako dizajn nikada nije bio službeno zaštićen zaštitnim znakom, postoji kvaliteta naslijeđa tradicionalnog Fair Islea koju je teško ponoviti – iako se to često pokušava. Godine 2015. Chanel je oživio svoju povezanost s uzorkom u kolekciji Metier d’Arts u Rimu (kolekcija posvećena slavljenju rukotvorina njihovih ateljea). Pletiva su ironično izazvala kontroverzu nakon što je nezavisna etiketa Shetland Mati Ventrillon ustvrdila da je Chanel kopirala njezin dizajn nakon što je modna kuća posjetila njezin studio kao istraživanje. Chanel se kasnije izvinio i pripisao zasluge Ventrillon.
╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad, pridružite nam se i na WhatsApp kanalu klikom ovdje
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!