Teško je uopće zamisliti da poznajte ijednu osobu koja u životu nije prešla preko željezničke pruge. Prelazak preko oštrog kamenja i pokušaj hodanja po šinama je uvijek bio dječiji užitak, a nekima je to i danas.
No, jeste li se ikada zapitali čemu zapravo služi svo to oštro kamenje, koje je u međuvremenu problem za sve one koji imaju probleme sa skočnim zglobovima, ili koljenima koja iskaču iz ležišta?
Digresija: Ima i ona neslavna statistika koja kaže da mašinovođe na željezničkim prugama ubiju do 30 ljudi tokom svoje karijere, pogotovo u zemljama gdje je željeznički saobraćaj možda i osnovno sredstvo prevoza od tačke A do tačke B, kao u Indiji recimo.
Uglavnom, evo odgovora na pitanje.
To kamenje koje možete vidjeti između šina se zove balast, i jedna od njegovih osnovnih funkcija je stabilnost šina. Upravo to kamenje čuvaju drvene kloceve na mjestu, kako ne bi došlo do sužavanja ili širenja šina – što može dovesti do kobnih posljedica.
Drveni pragovi su jedna od ključnih karakteristika u željezničkom saobraćaju, jer drža prugu čvrstom. Kamenje koje se postavlja između, ali i oko pruge ni u kom slučaju ne smije biti glatko. U suprotnom, drveni pragovi bi mogli preći jedni preko drugih.
Za potrebe željezničke pruge bira se isključivo oštro kamenje jer ono usporava i kretanje podloge, ima veću toleranciju na težinu, te sprječavaju sve vrste poplava na željezničkoj prugi.
Ako je vrijeme kišovito, kapljice prolaze između kamenja, završavaju u donjem sloju zemlje – a tlo zbog oštrog kamenja se ne pomjera.
Samim tim, i u slučaju poplave rijeka ili jezera, ako se pruga nalazi u blizini – vozovi će nesmetano prolaziti, jer kamenje pravi oštru bazu za tračnice – koja je ujedno i najsigurnije rješenje za njih kada je sigurnosni aspekt u pitanju.
Kamenje sprječava rast i prodor vegetacije i trava, koje bi jako brzo preuzele prugu – što opet može biti kobno. Ako je balast loše postavljen, može napraviti začepljenje – što znači da iako na prvu izgleda kao nasumično postavljeno, veliki je posao odrađen kako bi to kamenje bilo pravilno i ravnomjerno raspoređeno po prugama diljem svijeta.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.