Čini vam se da je više bijelih tragova na nebu? Niste u krivu, evo o čemu se radi

Nauka 08. aug 202411:37 0 komentara
AP Photo/Markus Schreiber

I prije nego što neko pomisli na "chemtrails", da razjasnimo, radi se o puno jednostavnijem objašnjenju.

Pogledate li u nebo za lijepog i sunčanog dana, velika je vjerovatnost da ćete ugledati ravan bijeli trag koji presijeca plavetnilo. Ako ste negdje blizu većeg grada, takvih će tragova biti i više.

O čemu se radi? Pravolinijski bijeli tragovi na nebu nisu oblaci, iako bi to neki mogli pomisliti u prvi tren, već kondenzacijski tragovi koji ostaju iza aviona. Nećemo spominjati teorije zavjere koje imaju zanimljiva objašnjenja zašto se ti tragovi vide u tolikom broju, već ćemo spomenuti studiju koja je objavljena u Environmental Research Letters.

Naime, ta je studija proučavala satelitske podatke o više od 64 hiljade kondenzacijskih tragova koji su ostali iza aviona na letovima iznad sjevernog Atlantskog okeana. Analiza koja je koristila mašinsko učenje otkrila je kako moderni komercijalni avioni lete na većim visinama kako bi uštedjeli na gorivu, ali time stvaraju dugotrajnije kondenzacijske tragove koji imaju negativan utjecaj na planetu.

I prije nego što neko pomisli na chemtrails, da razjasnimo, radi se o puno jednostavnijem objašnjenju. Moderni avioni ispuštaju manje ugljika od starijih aviona, no činjenica da stvaraju ispušne plinove na većoj visini u atmosferi, otkrili su naučnici s Imperial Collegea u Londonu, znači i da pridonose globalnom zagrijavanju zadržavanjem topline u atmosferi.

Kako objašnjavaju, avioni koji lete na visini od oko 12 hiljada metara, stvaraju više kondenzacijskih tragova od onih zrakoplova koji lete na manjim visinama. Moderni avioni dizajnirani su za let na tim velikim visinama gdje je zrak rjeđi i stvara manji aerodinamički otpor. Iako su njihovi motori dizajnirani da budu “zeleni”, odnosno da stvaraju manje ugljika po putniku, stvaraju i veću kondenzaciju kojoj je onda na većoj visini potrebno dulje vremena da se rasprši. Naučnici su utvrdili da upravo to stvara dugotrajniji učinak zagrijavanja.

Opće je poznato da letenje nije dobro za klimu. Međutim, većina ljudi ne shvataa da emisije ugljika iz pogonskih tragova i mlaznog goriva uzrokuju dvostruko zagrijavanje klime. Noviji avioni lete sve više i više u atmosferi kako bi povećali učinkovitost goriva i smanjili emisije ugljika. Nenamjerna posljedica toga je da ovi avioni koji lete iznad sjevernog Atlantika sada stvaraju više, dugotrajnijih kondenzacijskih tragova, zadržavajući dodatnu toplinu u atmosferi i povećavajući utjecaj avijacije na klimu. To ne znači da su učinkovitiji avioni loša stvar – daleko od toga, jer imaju niže emisije ugljika po putničkoj milji. Međutim, naše otkriće odražava izazove s kojima se avio industrija suočava kada smanjuje svoj utjecaj na klimu, istaknuo je glavni autor studije dr. Edward Gryspeerdt.

Najveći krivci? Ne oni na koje biste prvo pomislili

Iako biste možda pomislili da su onda najveći krivci veliki avioni za prekookeanske letove, istraživači su došli do iznenađujućega zaključka.

Privatni avioni stvaraju tragove češće nego što se mislilo. Unatoč tome što su manji i troše manje goriva, istraživanje je pokazalo da privatni avioni stvaraju slične tragove kao mnogo veći, komercijalni avioni. To je iznenadilo čak i istraživače.

Ključno je što privatni zrakoplovi lete na puno većim visinama od komercijalnih kako bi izbjegli zračni promet i dobili na dometu. No to znači da stvaraju više kondenzacijskih tragova koji se teže raspršuju.

“Već znamo da ti aviokni stvaraju ogromnu količinu emisija ugljika po putniku tako da superbogati mogu letjeti udobno. Naše otkriće povećava zabrinutost zbog utjecaja privatnih aviona na klimu jer siromašne zemlje i dalje pogađaju ekstremne vremenske prilike”, istaknuo je dr. Gryspeerdt.

Kako riješiti taj problem?

Dr. Gryspeerdt i njegovi kolege koji su surađivali na studiji imaju prijedlog za avio industriju koji bi riješio ovaj problem.

Kako navode, trebalo bi smanjiti količinu čađe koju ispuštaju motori aviona, a koja nastaje prilikom neučinkovitog sagorijevanja goriva.

Naime, druge studije već su ranije potvrdile da broj čestica čađe u ispušnim plinovima igra ključnu ulogu u trajanju kondenzacijskih tragova, prenosi Zimo.

Naša studija pruža prvi pravi dokaz da emitiranje manje čestica čađe rezultira tragovima koji brže nestaju s neba, u poređenju s onim tragovima koji se formiraju iz starijih, prljavijih motora, dodao je koautor studije, dr. Marc Stettler.

Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!