Upoznajte ‘ReTro’: Prvi ikada klonirani majmun koji je preživio dvije godine

Nauka 17. jan 202413:30 0 komentara
Live Science/Twitter

Naučnici i u Kini uspješno su klonirali rezus majmuna koji je uspio preživjeti više od dvije godine nakon rođenja. Na pozadini ovog podviga, istraživači tvrde da bi njihove nove usavršene metode mogle pružiti "obećavajuću strategiju za kloniranje primata" u budućnosti.

Njegovo ime je “ReTro”, nazvano po jednoj od tehnika korištenih u njegovom stvaranju.

Ovo nije prvi put da je “kloniran” rezus majmun. Godine 1997. američki su znanstvenici stvorili kloniranog rezus majmuna nazvanog Tetra koristeći tehniku nazvanu “cijepanje embrija”, pri čemu je embrij makakija u ranoj fazi podijeljen na više dijelova, stvarajući skup genetski identičnih blizanaca. Ovaj “relativno niskotehnološki” način kloniranja ponekad se naziva umjetnim bratimljenjem.

U ovoj najnovijoj studiji, znanstvenici s Kineske akademije znanosti i Sveučilišta Kineske akademije znanosti uspjeli su uspješno klonirati zdravog mužjaka rezus majmuna kroz složeniju tehniku, poznatu kao prijenos jezgre somatske stanice (SCNT).

SCNT je ista tehnika koja je korištena za kloniranje brojnih vrsta sisavaca, uključujući “ovcu Dolly”, kao za i miševe, tvorove, zečeve, pse, svinje, koze, krave i nesretnog pirinejskog kozoroga.

Prvi uspješno klonirani primati

Tehnika uključuje umetanje jezgre somatske stanice (bilo koje stanice osim spermija ili jajne stanice) u jajnu stanicu kojoj je oduzeta jezgra. Rekonstruirana stanica tada se može stimulirati da se podvrgne staničnoj diobi i razvije u potpuno razvijen organizam koji je genetski identičan donatoru jezgre somatske stanice.

Ova tehnika kloniranja već je pokušana na rezus majmunima – ali na kraju nije uspjela. Studija iz 2022. potvrdila je rođenje somatskih stanica kloniranog rezus majmuna koji je umro manje od 12 sati nakon rođenja.

Međutim, SCNT je dokazan kod druge slične vrste majmuna. Istraživači su 2018. godine stvorili dva klona cynomolgus majmuna, nazvana Zhong Zhong i Hua Hua, označavajući prve uspješno klonirane primate na svijetu kroz SCNT.

Nova studija imala je za cilj klonirati rezus majmuna kako bi se bolje razumjeli mehanizmi tehnika reproduktivnog kloniranja primata i poboljšali procesi.

Etičke dileme

Stvaranjem ReTroa tim je uspio istaknuti abnormalnosti u načinu na koji klonirani embrij u razvoju i njegova posteljica mogu čitati genetske informacije. Prevladali su ovaj problem razvojem nove metode koja osigurava da se klonirani embrij razvije sa zdravom placentom, piše IFLScience.

Gotovo da se podrazumijeva da kloniranje primata – reda sisavaca koji uključuje i ljude – pokreće niz etičkih pitanja. Sa svakom novom studijom poput ove, kritičari će se često pitati nalazimo li se na skliskom terenu prema kloniranju ljudi.

Znanstveno govoreći, potrebno je napraviti nekoliko koraka prije nego što se uopće može razmišljati o kloniranju ljudi. Na primjer, naučnici tek trebaju klonirati člana roda velikih majmuna, poput čimpanze ili gorile.

Uprkos tome, brzi napredak tehnika kloniranja primata doseže tačku u kojoj svijet mora osigurati čvrste etičke okvire.