Online kupovina i prevare za vrijeme praznika: Kako je prepoznati i zaštititi se

Tehnologija 12. dec 202416:25 0 komentara
Online praznične prevare
N1

Vrijeme praznika, a samim time i praznične kupovine. No, budite oprezni ako kupovinu vršite online. Da biste osigurali svoju zaštitu, važno je prepoznati i izbjeći uobičajene prijetnje koje vrebaju tokom prazničnih kupovina. State Department izdao je upozorenje na internetske prevare, ali i savjete kako da se zaštitite da ne postanete žrtva. N1 donosi i savjete šta da uradite ako ste već postali žrtva prevare.

Online prevare su češće za vrijeme praznika

1. Budite oprezni sa hitnim obavijestima o računima.
Ako primite poziv ili poruku o mogućem problemu ili kompromitaciji računa, ne reagujte odmah. Prekinite poziv i direktno kontaktirajte organizaciju putem broja koji se nalazi na njihovoj zvaničnoj web stranici.

2. Osigurajte svoje uređaje i račune.

Koristite jake šifre, uključite dvofaktorsku autentifikaciju (2FA) i redovno ažurirajte softver. VPN (Virtualna privatna mreža) može dodatno zaštititi vaše podatke prilikom online kupovine ili pretraživanja.

3. Ne odgovarajte na nepoznate zahtjeve za lične ili finansijske informacije.
Čak i ako poruka djeluje službeno, provjerite izvor prije nego što poduzmete bilo kakvu akciju.

4. Provjerite web stranice i e-mail adrese s kojih primate zahtijev.
Uvijek posjetite zvaničnu web stranicu direktno, a ne putem linkova iz e-mailova ili poruka.

Pixabay/Ilustracija

5. Budite oprezni sa neočekivanim pozivima i e-mailovima od finansijskih institucija, nepoznatim porukama i ugrađenim linkovima.
Legitimnost zahtjeva provjerite tako što ćete direktno kontaktirati instituciju putem zvaničnih kanala.

6. Kontaktirajte sami organizacije ili institucije.
Nemojte se oslanjati na neželjene linkove ili telefonske brojeve.

7. Izbjegavajte klikanje na linkove i odgovaranje na nepoznate zahtjeve.
Ako vas neko hitno kontaktira i traži da kliknete na link ili nazovete broj, ne reagujte. Prekinite i kontaktirajte organizaciju putem zvaničnog broja ili web stranice.

8. Ne vjerujte Caller ID-u.
Prevaranti mogu lažirati brojeve i predstavljati se kao legitimne institucije. Uvijek provjerite poziv tako što ćete prekinuti i ponovo nazvati broj sa zvanične web stranice. Prevaranti mogu lažirati svoj identitet i lokaciju tokom poziva.

9. Nikada ne dijelite osjetljive informacije.

Nemojte dijeliti pristupne podatke, šifre ili brojeve socijalnog osiguranja putem telefona ili interneta osim ako ste sigurni u legitimnost zahtjeva.

10. Budite oprezni u online svijetu.
Pazite koje informacije dijelite na internetu i izbjegavajte objavljivanje previše ličnih podataka na društvenim mrežama.

11. Kupujte samo od provjerenih trgovaca.
Ne dijelite lične ili finansijske informacije s nepoznatim pozivateljima.

FUP: Građani policiji svakodnevno prijavljuju internetske prevare

Savjeti za sigurnu online kupovinu i zaštitu od prevara

1. Omogućite dvofaktorsku autentifikaciju (2FA)
Pojačajte sigurnost svojih računa pomoću 2FA kako biste napadačima otežali pristup vašim podacima.

2. Kupujte pametno – birajte provjerene izvore
Prilikom online kupovine, koristite samo dobro poznate i pouzdane trgovce. Provjerite URL web stranice kako biste bili sigurni da je legitimna i sigurna.

3. Budite skeptični prema hitnim zahtjevima
Prevaranti često stvaraju osjećaj hitnosti (npr. „ponuda traje ograničeno vrijeme” ili „djelujte odmah ili ćete propustiti”). Uvijek odvojite trenutak da istražite prije nego što obavite kupovinu.

Online kupovina
Pixabay/Ilustracija

4. Pazite na društvene mreže i online oglase
Prevaranti često promoviraju lažne proizvode ili usluge putem društvenih mreža ili plaćenih oglasa. Njihov logo često je kopija originalnog ili se slabo može vidjeti razlika. Izbjegavajte dijeljenje previše ličnih podataka, posebno kada komunicirate s nepoznatim subjektima.

5. Pratite svoje finansijske transakcije
Redovno provjeravajte bankovne izvode i izvode kreditnih kartica zbog neovlaštenih transakcija, naročito nakon online kupovine. Ako primijetite nešto sumnjivo, odmah prijavite.

6. Čuvajte se prevara s poklon karticama
Nikada ne šaljite poklon kartice nepoznatim osobama ili onima koji insistiraju da ih koristite za plaćanje roba ili usluga. Ovo je klasičan znak prevare.

7. Koristite kreditne kartice za kupovinu

Prilikom online kupovine koristite kreditnu karticu zbog zaštite od prevara. Većina kreditnih kartica nudi potpunu zaštitu od neovlaštenih transakcija.

8. Ne dijelite lične informacije
Budite oprezni pri dijeljenju ličnih podataka, posebno sa nepoznatim pozivateljima. Prevaranti koriste razne taktike za krađu identiteta, uključujući lažno predstavljanje kao pouzdane organizacije.

Najčešće online praznične prevare

Česte online prevare, posebno u vrijeme praznika na koje trebate obratiti pažnju su sljedeće:

1. Prevare s poklonima

Prevaranti često privlače kupce oglasima za popularne ili rasprodane proizvode po izuzetno niskim cijenama. Ako ponuda djeluje predobro da bi bila istinita, vjerovatno se radi o prevari.

2. Vishing, Phishing, Quishing i Smishing
Ove metode uključuju lažne telefonske pozive, poruke, QR kodove i e-mailove koji se predstavljaju kao pouzdane institucije poput banaka ili državnih agencija. Ne klikajte na linkove, ne odgovarajte na neželjene poruke i ne skenirajte nepoznate QR kodove.

Pixabay

3. Prevare s prazničnim zapošljavanjem

Lažne ponude za posao mogu zahtijevati vaše lične podatke ili uplatu za „provjeru pozadine.” Prijavljujte se samo kod provjerenih poslodavaca.

4. Prevare putem društvenih mreža
Prevaranti često koriste oglase na društvenim mrežama za prodaju lažnih proizvoda. Uvijek istražite prodavača i provjerite recenzije prije nego što obavite kupovinu.

5. Prevare s dobrotvornim organizacijama
Budite posebno oprezni kada donirate tokom praznične sezone. Prevaranti često kreiraju lažne humanitarne organizacije kako bi iskoristili vašu velikodušnost.

Šta učiniti ukoliko ste žrtva pravare?

Kontaktirajte trgovca
Odmah prijavite problem trgovcu koji može pomoći da se situacija riješi ili da zamrzne lažne račune.

Obavijestite banku koja vam je izdala kreditnu karticu
Kontaktirajte banku koja vam je izdala kreditnu karticu kako biste prijavili sumnjive transakcije i zatražili povrat novca (chargeback).

Prijavite slučaj policijskim agencijama
Slučaj prevare prijavite nadležnom MUP-u, ili Federalnoj upravi policije/MUP-u Republike Srpske koji imaju posebne odjele za cyber kriminal.

Razmislite o blokiranju računa
Ako su vaši lični podaci kompromitovani, razmislite o zamrzavanju računa kako bi ste spriječili dalji gubitak novca.

╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad, pridružite nam se i na WhatsApp kanalu klikom ovdje

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!