'Dok nas smrt ne rastavi': kampanja koja je ujedinila region u borbi protiv femicida

Femicid je najmračnija pukotina našeg regiona. Na žalost, od rijetke vijesti je postao zastrašujuća svakodnevnica. Brojke su porazne, priče bolne, a najveća opasnost skriva se tamo gdje bi trebalo da bude najviše povjerenja. Najveći broj žena strada od ruke onoga koga su voljele.
A kada sistem zakaže, smijemo li mi kao društvo šutjeti? Odgovor je jasan: ne smijemo. Jer prvi korak ka sprječavanju tragedije počinje mnogo prije njenog posljednjeg čina. Prevencija je ključna karika, a ona počinje time da učimo prepoznati signale upozorenja u vlastitom okruženju.
Upravo iz te potrebe je nastala regionalna kampanja „Dok nas smrt ne rastavi“, prva ovakvog obima u borbi protiv femicida. U njoj su se ujedinile organizacije iz Srbije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Sjeverne Makedonije, Slovenije, Crne Gore, Bugarske i Albanije. Osam zemalja koje dijele isti problem, ali i istu odlučnost da ga zaustave.
Kampanja ima jasnu misiju: informirati i educirati javnost kako prepoznati obrasce ponašanja koji najčešće vode do femicida i pokazati na koji način svako od nas može pomoći nekome ko je u potencijalnoj opasnosti. To je poziv zajednici da gleda, sluša i reaguje - prije nego što bude kasno.

Kreativnu ideju je razvila agencija McCann Beograd, a realizirana je uz podršku kreativnih i medijskih timova unutar AMA Group mreže: McCann Zagreb, McCann Ljubljana, McCann Sarajevo, McCann Skoplje, McCann Podgorica i McCann Tirana, te UM timova iz Beograda, Zagreba, Sarajeva, Podgorice, Skoplja, Sofije i Tirane. Partneri kampanje su Two Rivers i NN Media Production.
„Naš izazov bio je da femicid ne ostane na nivou poražavajuće statistike, već da poruka prodre do srca, probudi empatiju, razbije zid ravnodušnosti i pozove na akciju. Preokrenuli smo belu venčanicu, kao univerzalni simbol ljubavi, u crnu. Ta inverzija nije samo vizuelna, već idejna: ono što je nekada značilo srećan početak, sada upozorava na kraj koji ne sme da se dogodi. Taj simbol je namerno grub, dramatičan, neprijatan za oko. Crna venčanica na ulici deluje kao prizor koji ne bi trebalo da postoji, baš kao što ni femicid ne bi trebalo da postoji. Taj sudar očekivanog i zabranjenog odmah otvara pitanja, izaziva reakciju, a to je prvi korak ka promeni,“ izjavila je Jana Savić Rastovac, kreativna direktorica McCanna Beograd.
Kampanja u više činova: od tihe provokacije do regionalnog pokreta
U saradnji s najistaknutijim modnim dizajnerima iz regiona - Marijom Tarlać, Miomirom Jelčićem, Mateom Benedetti, Borisom Ćalićem, Edisom Palom, Adnanom Hajrulahovićem
Haadom, Monikom Kocarevom i Ilirianom Bašom, je kreirano osam unikatnih crnih vjenčanica.
Modeli su u njima izašle na ulice osam glavnih gradova. Stajale su nepomično, u tišini, držeći bukete u rukama. Svaki cvijet bio je ime, jedan život prekinut u krugu nasilja.
Reakcije su bile snažne: ljudi su zastajali, snimali, raspravljali. Ko su one? Šta se dešava? Zašto baš ovdje? Tišina je i dalje bila zaglušujuća.
Nekoliko dana kasnije, istina je istovremeno otkrivena u Beogradu, Zagrebu, Podgorici, Sarajevu, Skoplju, Ljubljani, Sofiji i Tirani: crna vjenčanica nije modna provokacija, već vizualni apel protiv tišine koja ubija.
„Kada kreiramo i realizujemo društveno odgovorne kampanje, ne komuniciramo samo ideje, već vrednosti. Na osam tržišta delimo iste probleme, ali i istu odlučnost da ih menjamo,“ dodaje Maja Antić, CEO AMA Group. „Ovo je prva zajednička regionalna kampanja za borbu protiv femicida i pokazuje da granice nestaju kada se ujedinimo oko onoga što je važno. Ovakve kampanje su glas onih koje ga više nemaju i poziv da ne zatvaramo oči, već da reagujemo.“
Na društvenim mrežama crna vjenčanica glasno progovara
Dok na ulicama ćuti, na društvenim mrežama crna vjenčanica govori jasno i direktno. Objave su otkrile najteže brojke, demistificirale obrasce kontrole koji se prerušavaju u ljubav i nude konkretne korake: kako pomoći ženi koja trpi nasilje, šta mogu učiniti prijatelji, susjedi, rodbina, svjedoci.
Cilj je jedinstven: osnažiti, informirati i pokrenuti zajednicu. Jer sigurnost ne dolazi iz šutnje. Reakcija je jedini put ka promjeni.
Prepoznaj znak. Prekini tišinu. Spriječi tragediju.
Kampanja „Dok nas smrt ne rastavi“ podsjeća da femicid nije iznenadna tragedija, već posljednji čin nasilja koje je gotovo uvijek imalo svoje znakove, specifične signale koje je neko mogao vidjeti, čuti ili prepoznati.
Poruka je jasna: reagiraj, podrži, ne okreći glavu. Jer dom, mjesto koje bi trebalo biti najsigurnije, i dalje nije utočište za mnoge žene u našem regionu.
Relizaciju kampanje u BiH su podržali fotograf Almin Zrno, vizažistica Berina Čolić, Općina Centar Sarajevo i načelnik Srđan Mandić, MARGO, SOURCE Production, fotograf Denis Ruvić, ZLATNI LAV, Pro Level, METROMEDIA, NOVA OPREMA i MAX MEDIA. Medijsku podršku projektu pružili su i Klix.ba, N1.info, Bljesak.ba, Nezavisne.com, NOVA BH, Federalna TV, Hayat TV, Pink BH, RTRS.
╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android /iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare