Rashladne vitrine, kovčeg "amerikanac", automobili u vrijednosti od 50.000 eura za prevoz pokojnika iz Evrope u Srbiju, glogov kolac protiv vampira, vještačko cvijeće, garnitura za sanduke, samo su neki od proizvoda izloženih na Sajmu pogrebne i prateće opreme u Niškom sajmištu.
Ovaj nesvakidašnji Sajam otvorio je jedan od organizatora Dejan Spasić, izlaganjem velike torte u obliku kovčega. Prema riječima organizatora, ideja za održavanje Sajma, na kojem učestvuje oko 20 izlagača, proizašla iz činjenice da na jugu Srbije ima najviše proizvođača pogrebne opreme u cijeloj zemlji.
Po riječima organizatora Bratislava Gojkovića, ovakav sajam nije novost, jer se u Novom Sadu održava svake druge godine, dok je u Bolonji (Italija) bio organizovan početkom aprila.
“Reakcije Nišlija su takve da oko 50-60 posto ljudi smatra da je ovakav sajam nešto bizarno i negativno, ali bi ljudi trebalo da shvate da je ovo, prije svega, poslovni sajam, mada sada vidim da ima i dosta zainteresovanih građana koji dolaze da razgledaju proizvode koji su izloženi”, rekao je Gojković.
Braća Mihajlovići, vlasnici kompanije iz Požarevca, prvi su u Srbiji uveli u upotrebu tzv. rashladnu vitrinu koja se najčešće koristi u malim mjestima i selima koja nemaju kapele.
“Rashladna vitrina se koristi zbog naših srpskih običaja u manjim mjestima prema kojima pokojnik treba da prenoći u kući. Najčešće se koristi ljeti kada su velike vrućine i kada tijelo treba održati, ali i zimi zbog grijanja”, objasnio je Radiša Mihajlović.
Cijena iznajmljivanja za 24 sata je 2.500 dinara, dok je za kupovinu jednog ovakvog klimatizovanog kovčega potrebno izdvojiti oko 600 eura. Ova kompanija jedinstvena je u Srbiji i po tome što prevozi pokojnike iz cijele Evrope u Srbiju i ima 20 Mercedesa od kojih dva najnovija su izložena na niškom Sajmu i koštaju po 50 hiljada eura.
Dušan Ilić iz Leskovca rekao je da najskuplji kovčeg izložen na sajmu košta 280 eura i da je to tzv. model amerikanac koji je specifičan po tome da se otvara na pola i može se naći u crnoj, bijeloj i čeri boji, a izgrađen je od kvalitetnog drveta topole, hrasta ili jasena. On kaže da se tokom godina rada susretao sa neobičnim zahtjevima klijenata.
“Najneobičnija ponuda koju smo imali u maloprodaji je da je klijent tražio dva kovčega jedan u drugom. Mi nismo znali zašto je on imao takav zahtjev, ali smo svakako to ispunili”, kaže Ilić.
Slavoljub Stanković iz Leskovca kaže da je za 15 godina svoga rada imao razne porudžbine kada su sanduci u pitanju: “Dešava se često da radimo sanduke za krupnije ljude. Posljednji primjer je bio čovjek od 200 kilograma za koga smo bez problema napravili kovčeg.”
Iako je ovaj sajam namijenjen, prije svega, manjim prodavcima pogrebne opreme, nisu izostali ni građani koji su bili znatiželjni i iznenađeni ovim neobičnim događajem.
Mlada A.S. kaže da je njoj bilo zanimljivo kada je vidjela najavu za Sajam i da se iznenadila kada je čula da se ovakav sajam 11 godina održava u Novom Sadu.
“Ja sam bila oduševljena kada sam čula, ali reakcije građana su uglavnom negativne. Neobično je za jug Srbije da se održavaju ovakvi sajmovi. Mislim da je neophodno da imamo ovakav jedan sajam da ljudi vide koje im se mogućnosti nude, kakve su cijene, ali i da se razbije taj tabu koji ljudi imaju o smrti”, rekla je ova Nišlijka.
Sajam će trajati do 17. aprila, dok se sljedeći očekuje za dvije godine.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.