Vučić je novi stadion prvi put pomenuo 2015, kada je Vlada Srbije bila spremna da za njega izdvoji 150 miliona eura. A dok bude završen, sa prugom do Zemun polja, koštaće devet puta više. I nema saobraćajnice čija gradnja neće koštati stotine miliona eura više od cijene koju je vlast ugovorila s izvođačima, bez tendera, direktnom pogodbom.
Troškovi izgradnje Nacionalnog stadiona u Srbiji za samo godinu dana više su nego udvostručeni, dok je cijena radova na Moravskom koridoru poskupjela za nevjerovatnih 550 miliona eura. Projektovana vrednost auto-puta od Beograda do Zrenjanina porasla je za čitavu milijardu, a cijena brze saobraćajnice od Rume, preko Šapca do Loznica poskupjela je za 350 miliona eura. Nasuprot ovim gigantskim povećanjima, Fruškogorski koridor spada u rijetke izuzetke, jer je vrijednost radova na njegovoj izgradnji porasla za „samo“ oko 30 miliona eura, piše Radar.
Dobro obavješteni sagovornik Radara navodi da je u nekim slučajevima konačna cijene infrastrukturnih projekata uvećava i 10 puta u odnosu na realni trošak, te da se zbog „ugradnje“ i korupcije ugovori koji se na njih odnose proglašavaju za poslovnu tajnu.
U Srbiji vjerovatno ne postoji ništa što raste brže od cijena auto-puteva i brzih saobraćajnica. U tu grupu je upao i Nacionalni stadion, koji je vlast Srpske napredne stranke, predvođene Aleksandrom Vučićem, svrstala u klub najvažnijih državnih projekata. I možda je upravo taj stadion najbolja ilustracija nekontrolisanog trošenja novca, ali i primjer kako vrijednost jednog projekta u Srbiji za devet godina može porasti čak devet puta.
Gradnja Nacionalnog stadiona prvi put pomenuta je kao mogućnost prije devet godina, u oktobru 2015, dok je Aleksandar Vučić bio premijer. On je tada posjetio fudbalere Srbije u Kući fudbala u Staroj Pazovi, a nakon pobjede nad reprezentacijom Albanije. Tom prilikom je izjavio i da je Vlada Srbije spremna da u naredne tri godine izdvoji 150 miliona eura za izgradnju Nacionalnog stadiona, da će on, naravno, biti najbolji u regionu i primati 50.000 ili 60.000 ljudi.
„Ne znam da li može da se preuredi Zvezdin ili Partizanov stadion, ali tu bi bilo svađe. Tih 150 miliona eura bi bilo dobro trošenje novca i nisu bačeni novci. Fudbalski savez Srbije mora da spremi rješenje“, rekao je Vučić.
Ko ne zna da računa, ministar Siniša Mali ili Fiskalni savjet Iako izgradnja nije bila ni počela, već do 2018. vrijednost tog projekta skočila je na 250 miliona eura. Tolika je bila i u budžetu za 2022, da bi ta brojka u međuvremenu značajno porasla. Već u novembru iste godine, rebalansom budžeta za 2022, predviđeno je da za izgradnju stadiona s pristupnim saobraćajnicama bude izdvojeno 350 miliona eura. I tu nije kraj, jer se za prateću infrastrukturu predviđa dodatni trošak od 190 miliona eura. Dakle, krajem 2022. gradnja stadiona je poreske obveznike trebalo da košta 540 miliona eura.
Nepune dvije godine kasnije, u novembru 2024, ta cifra je nekoliko puta veća, a koliko, zavisi od toga koje će se sve stavke pripisati tom projektu. Tako u revidiranoj Fiskalnoj strategiji za 2025, sa projekcijama za 2026. i 2027, koja je objavljena na sajtu Ministarstva financija, piše da je ukupna procijenjena vrijednost izgradnje Nacionalnog stadiona 67,5 milijardi dinara ili oko 577 miliona eura, dok troškovi linijske infrastrukture iznose 45 milijardi dinara ili oko 385 miliona eura.
U tom dokumentu ovaj projekat pominje se, međutim, na još jednom mjestu. Konkretno, navodi se da je za izgradnju pruge od Zemun polja do Nacionalnog stadiona predviđeno 47,1 milijarda dinara ili skoro 403 miliona eura. Kada se saberu sve te stavke, dolazi se do iznosa od čak 1,4 milijarde eura.
Da je cijena projekta izgradnje Nacionalnog stadiona enormno porasla, zaključili su i stručnjaci iz Fiskalnog savjeta. Oni u ocjeni revidirane Fiskalne strategije navode da je plan izdataka za taj projekat više nego udvostručen i da njegova vrijednost dostiže skoro jednu milijardu eura ili 112 milijardi dinara.
Međutim, nakon navoda ovog stručnog nezavisnog tijela oglasio se ministar financija Siniša Mali, koji je izjavio da računica Fiskalnog savjeta nije tačna. Iz ukupne cijene Mali je izuzeo i linijsku infrastrukturu, navodeći da je ona vezana za cijeli projekat od 250 hektara, na koliko će se prostirati svi objekti planirani za organizaciju specijalizirane izložbe Ekspo 2027.
„Kada neko ne sabere kako treba, to nije moj problem. Cijena jeste ona koja je definirana ugovorom, a to je 464 miliona eura plus PDV“, rekao je Mali.
Ovo pojašnjenje ministra financija kod stručnjaka iz Fiskalnog savjeta nije prošlo, pa su naknadno saopćili da ostaju pri prethodnoj analizi.
Auto-put od Beograda do Zrenjanina poskupio za milijardu eura i prije početka gradnje S druge strane, ni Siniša Mali, ni predsjednik Aleksandar Vučić, niti resorni ministar u ostavci Goran Vesić do danas nisu objasnili zašto na kraju svaki izgrađeni auto-put u Srbiji košta stotine miliona eura više u odnosu na cijenu koju je vlast SNS-a na početku ugovorila sa izvođačima, po pravilu bez tendera, direktnom pogodbom. Najekstremniji primjer je saobraćajnica Beograd – Zrenjanin – Novi Sad, koja je najavljivana prije četiri godine, a čija vrijednost je u međuvremenu porasla za čak milijardu eura. I to najmanje. Prije nego što je gradnja tog auto-puta uopće i počela.
U januaru 2020, tadašnja ministrica građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović izjavila je da će taj auto-put dužine 133 kilometra koštati oko 600 miliona eura. Tada je potpisan Memorandum o razumijevanju i izradi planske i tehničke dokumentacije sa kineskom kompanijom China Shandong International. Kako je rečeno, dužina auto-puta od petlje Borča do krajnje tačke na obilaznici oko Zrenjanina bit će 58 kilometara, a od Zrenjanina do Novog Sada 45 kilometara.
Kompletan tekst pročitajte ovdje.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!